AutoRai
28-4-2003
Nieuwe viercilinder dieselmotoren in C-Klasse
Twee nieuwe viercilinder dieselmotoren, voorzien van de tweede
generatie van de beproefde common rail-technologie, en een aantal
technische verbeteringen maken de Mercedes-Benz C-Klasse nog zuiniger.
Bovendien werden rijcomfort en rijplezier verder verbeterd.
De nieuwe CDI-dieselmotoren onderscheiden zich door een nog lager
brandstofverbruik, een rustiger loop en nog betere prestaties. Zo is
het vermogen van de motor in de C 200 CDI toegenomen van 85 kW/116 pk
tot 90 kW/122 pk, terwijl het verbruik werd teruggebracht van 6,3
liter tot 5,9 liter per 100 kilometer. Het koppel nam toe van 250 Nm
tot 270 Nm, hetgeen vooral blijkt bij de acceleratie: voor de sprint
van 0 tot 100 km/u heeft de C 200 CDI Sedan nog slechts 11,7 seconden
nodig, 0,4 seconde minder dan tot dusver. Overigens levert
Mercedes-Benz deze motor naast de Sedan en de Combi vanaf juni ook in
de C-Klasse Sportcoupé.
De motor in de C 220 CDI levert een vermogen van 105 kW/143 pk en
dankzij de verder ontwikkelde common rail-technologie een nog hoger
koppel: 340 Nm in plaats van 315 Nm. Bij de sedan werd het
brandstofverbruik met 0,5 liter teruggebracht tot 5,9 liter per 100
kilometer. De twee balansassen in de motor reduceren de trillingen en
verhogen daarmee het rijcomfort aanzienlijk.
Een nieuwe voorziening voor de Mercedes-Benz C-Klasse is het
bandenspanning waarschuwingssysteem dat gebruik maakt van de sensoren
van het standaard Electronic Stability Program ESP®. Bij een
vermindering van de bandenspanning wordt via het combi-instrument op
het dashboard een waarschuwing gegeven. Hierdoor is het mogelijk de
bestuurder tijdig op kritische situaties te attenderen die mogelijk
zouden kunnen leiden tot onherstelbare schade aan een band en/of
verkeersonveilige situaties.