AutoRai

28-4-2003

Seat Cupra GT: geboren in de autosport

Met de wereldpremière van de Cupra GT op de Barcelona Motorshow 2003 consolideert Seat het sportieve imago met een prototype dat exclusief gecreëerd is om te racen.

Sterker nog: de definitieve versie moet dit jaar nog gaan deelnemen aan de Spaanse GT Series.

Deze concept car, die is ontwikkeld in een samenwerking tussen Seat Sport en het nieuwe Seat Design Centre in Sitges, wordt gekenmerkt door innovatieve technologie en het dynamische potentieel van een high performance GT. Hij wordt aangedreven door een V6 biturbomotor met een vermogen van meer dan 500 pk. De unieke Cupra GT is gericht op klanten van Seat Sport die actief zijn in de autosport, op raceteams en op technische racespecialisten en is speciaal ontworpen voor circuitgebruik.

In de styling van de Cupra GT zijn esthetische trekjes te herkennen van de Salsa en Tango showmodellen, en het geeft tegelijkertijd een voorproefje van het imago van de toekomstige modellen van het merk Seat. Een toekomst die, in overeenstemming met de slogan van het merk: Seat auto emoción, gericht zal blijven op het ontwikkelen en produceren van autos met een expressief design en een sportief, innovatief karakter.

De productie van de Cupra GT start in de tweede helft van het jaar, waarbij de autos uitsluitend op bestelling zullen worden gebouwd.

Dynamic Line ontwerp
GTs hebben altijd al bekend gestaan als de meest fascinerende en verleidelijke automodellen die er bestaan. Deze autos combineren als geen ander vermogen en snelheid met opvallende en exclusieve lijnen.

De nieuwe Seat Cupra GT behoort zonder twijfel tot deze klasse. Bij het design hebben de ontwerpers in het Seat Design Centre in Sitges hun volledige creatieve potentieel in de strijd kunnen werpen; ze hoefden immers geen rekening te houden met de diverse parameters die in het oog moeten worden gehouden bij het ontwerp van een productiemodel.

En profil toont de Cupra GT duidelijk de Dynamic Line; een boogvorm, gecreëerd door Seats hoofdontwerper Walter deSilva, toen hij de Salsa concept car ontwierp. Deze Dynamic Line geeft het silhouet van de auto nog meer karakter, begint bij het front, vloeit subtiel over de voorste wielkast, en loopt dan geleidelijk af tot aan de robuuste achterste dakstijl.

De horizontale lijn aan de onderkant van de ruit is opvallend smal, waardoor de proporties van de 4,56 meter lange, 2,10 meter brede en 1,19 meter hoge Cupra GT nogmaals worden geaccentueerd.

De vleugeldeuren van de Cupra GT onderscheiden zich door een voor dit concept evolutionair systeem, waarbij het scharnier is gelokaliseerd binnenin de bovenkant van de dakstijl. De portiergrepen liggen vlak met de portierpanelen.

Vanaf de zijkant gezien vallen direct de indrukwekkende lichtmetalen 12J x 18-velgen op, met zes dubbele spaken. Daarachter bevinden zich, duidelijk zichtbaar, de donker-titaniumkleurige AP remklauwen. Aan de voorwielen heeft de Cupra GT 265/650-banden en achter 285/680. De velgen hebben een centrale wielmoer om snel banden wisselen mogelijk te maken.

Het front van de Cupra GT heeft een korte overhang. Net als de Tango concept car heeft de grille met centraal SEAT-symbool een titaniumkleurige rand. Verder is de lipspoiler voorzien van twee grote luchtinlaatroosters aan beide onderzijden.

Het vooraanzicht spreekt aan door de pure lijnen. Ook de koplampen zijn een blikvanger en verdienen een nadere inspectie. Mede dankzij de Xenon-lichttechniek is de inwendige constructie direct zichtbaar vanaf de buitenkant.

De uitgebouwde achterspatborden versterken de gespierde uitstraling van de auto. De bumper is perfect geïntegreerd in de achterzijde en wordt geaccentueerd door de twee donker-titaniumkleurige uitlaatpijpen eronder.

Een echte blikvanger aan de achterzijde is de grote dakspoiler, die voor de benodigde downforce moet zorgen. Deze neerwaartse kracht wordt nog versterkt door de voorste luchtinlaten. De lucht, die hier doorheen stroomt, creëert een grondeffect, waardoor de auto als het ware tegen het asfalt aan wordt gezogen.

Het dak van de Cupra GT is licht gebogen en eindigt in een brede, in donker glas uitgevoerde achterruit. De indrukwekkende biturbo V6-motor met een vermogen van meer dan 500 pk bevindt zich onder deze achterruit.

De koolstofvezel-carrosserie is uitgevoerd in oranje, met een sterke metallic-glans. De velgen, het binnenwerk van de koplampen, de rand van de grille, de uitlaatpijpen en de steunen van de achterspoiler zijn uitgevoerd in de kleur donkertitanium.

Een winnende combinatie van motor en techniek
De techniek en de carrosserie van de Seat Cupra GT zijn ontwikkeld om de allerzwaarste belastingen te doorstaan en de meest indrukwekkende prestaties neer te zetten.

Onder het plaatwerk van deze concept-raceauto bevindt zich het door de competitie-ingenieurs van Seat Sport ontwikkelde, bijzonder geraffineerde buisframe. Hierin is onder meer de 2.995 cm3 biturbo V6-motor geplaatst. Deze van origine Audi-motor levert een vermogen van meer dan 500 pk. De motor is midden-achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan via een efficiënte, sequentiële zesversnellingsbak boven de achteras.

De Cupra GT heeft twee grote luchtinlaten naast de zijruiten achter de portieren om de motor te koelen en om de dubbele intercooler van lucht te voorzien.

De nieuwe Seat Cupra GT is gebouwd voor snelheid. Het vermogen van meer dan 500 pk is niet bestemd voor beginners, maar voor ervaren coureurs. De geschatte prestaties zijn 4,2 seconden voor de acceleratie van 0-100 km/h en een topsnelheid van 295 km/h, afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen in de transmissie. Hoge snelheden in bochten zijn eveneens mogelijk; enerzijds dankzij het zeer stijve chassis en anderzijds dankzij de speciale onderstelconstructie, die door Seat Sport is afgestemd op circuitgebruik.

De biturbo V6-motor levert niet alleen een bijzonder indrukwekkend vermogen, maar zijn koppelontwikkeling (maximum koppel: 600 Nm bij 5.250 tpm) garandeert daarnaast een ongekende souplesse vanaf het laagste toerengebied. Mede hierdoor past de SEAT Cupra GT zich gemakkelijk aan zelfs de allerzwaarste racecondities aan.

De Seat Cupra GT beschikt verder over een geavanceerd onderstel en een krachtig remsysteem met geventileerde remschijven vóór en achter; vóór met een diameter van 378 mm en achter met 355 mm.

De onafhankelijke wielophanging is een double wishbone-constructie met Öhlins veer-dempers, die een exacte handelbaarheid garanderen, zelfs op de meest bochtige circuits. Zowel het onderstel als de remmen zijn in perfecte harmonie met de wendbare handelbaarheid en het prestatieniveau dat wordt verwacht van een raceauto.

Structurele weerstand
Rijden met hoge snelheid dwingt de ingenieurs om elementen in de structuur van de carrosserie te ontwikkelen, die de voor de autosport noodzakelijke niveaus van stijfheid, sterkte en veiligheid behouden.

De constructie van de auto verdient dan ook zeker speciale aandacht. Deze bestaat uit een buizenframe, waarvan de centrale structuur bestaat uit twee gekoppelde rolbeugels, en dat uit drie hoofddelen bestaat.

Aan de voorzijde is het sub-chassis versterkt door een voorste boogconstructie, bestaande uit de dashboardbalk en het voorruitframe. Twee versterkingen die in de achterconstructie beginnen, geven extra stijfheid aan het centrale deel. Tot slot is er het achterste buizenframe, dat is versterkt met een aantal steunen die de belastingen over verschillende richtingen verdelen. Tegelijkertijd is dit solide sub-chassis het bevestigingspunt voor de elementen van de achterwielophanging.

De grote torsiestijfheid is het resultaat van deze combinatie van elementen. Een stijve veer- en schokdempercoëfficiënt, en een laag zwaartepunt maken het de SEAT Cupra GT mogelijk om snel en strak over het asfalt van zelfs het meest veeleisende circuit te racen.

Spectaculair, spannend, aantrekkelijk en sportief. Dit is de Cupra GT, een prototype van een raceauto, door Seat gepresenteerd als wereldprimeur op de Barcelona Motorshow 2003.