Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
De Bingöl aardbeving in Turkije op 1 mei 2003
Op 1 mei heeft zich dicht bij de plaats Bingöl in Zuidoost-Turkije een
middelzware aardbeving voorgedaan met een kracht van 6,4 op de schaal van
Richter. Het tijdstip van de beving in de late nacht (00:27 GMT, 03.27
locale tijd) maakte dat velen door de schokken in hun slaap zijn overvallen.
De geringe diepte van de aardbeving (circa 10 kilometer) is er de oorzaak
van dat er relatief veel schade is ontstaan.
Turkije ligt in een gebied met een complexe tektonische structuur. Het
grootste deel van Turkije wordt gevormd door het Anatolische blok Dit blok
zit als het ware ingeklemd tussen een aantal grotere platen. In het noorden,
langs de zuidoevers van de Zwarte Zee, wordt het Anatolische blok begrenst
door de Eurazische plaat. Hier loopt de Noord-Anatolische breukzone. Deze
breukzone heeft in het verleden vele zware bevingen veroorzaakt. De platen
in het zuiden van Turkije zijn de Afrikaanse plaat en de Arabische plaat.
Deze twee platen hebben een beweging in noordelijke richting. De begrenzing
met de Arabische plaat wordt gevormd door de Oost-Anatolische breukzone. Dit
is de breukzone waar de beving bij Bingöl zich naar verwachting heeft
voorgedaan. Als gevolg van de grootschalige bewegingen wordt het Anatolische
blok naar het westen gedreven. Dit veroorzaakt niet alleen seismische
activiteit in het noorden en in het oosten van Turkije maar ook in het
westen, langs de kusten van de Middellandse Zee, waar het aansluit bij de
activiteit in Griekenland.
Schematisch beeld van het spanningsveld in en rond
Griekenland en Turkije. De tektonische platen zijn
aangegeven, met de belangrijkste breuken waarlangs de
aardbevingen plaatsvinden. De blauwe pijlen geven de
relatieve bewegingsrichting aan van de respectievelijke
platen.
Bron: USGS (United States Geological Survey)
Meer informatie over aardbevingen in Turkije.
---
Voor informatie kunt u contact opnemen via Reactie
Zie het origineel
http://www.knmi.nl/onderzk/se...ng_in_turkije.htm
.
Bron: KNMI