Socialistische Partij

Mondkapjes voor, er is witte rook aan de Dreef

5 mei 2003 · Piet Keijzer, SP-Statenlid

Eindelijk is de coalitie van VVD, CDA, D66 en Groen Links bevallen van een 'Programmatisch resultaat' met als titel 'Bruggen slaan'. Een titel uit het militaire jargon, het slaan van een brug doet de genie in haar ééntje op weg naar de (denkbeeldige) vijand. Naar welke vijand wordt deze brug geslagen, vraag ik me in gemoede af? Ik spreek liever van bruggen bouwen. Dat doe je om te beginnen samen, om een stroom of een kloof te overbruggen. Maar goed, de titel, dat is slechts verpakking. Het gaat om de inhoud.

Asfalt en beton Snel gekeken naar de inhoud van deze schets op hoofdlijnen. Ik zie ze niet, die hoofdlijnen. Op een aantal punten, met name beton en asfalt, is het tot achter de komma uitgewerkt met zeer concrete voorstellen en bedragen van honderden miljoenen. Het openbaar vervoer wordt afgescheept met EUR 2 miljoen en Groen Links is daar hartstikke blij mee. Die EUR 2 miljoen is nog géén 10 % van het bedrag dat wordt opgehaald door de Provinciale opcenten te verhogen. De opbrengst van die verhoging is EUR 21 miljoen en wordt voor de overige EUR 19 miljoen gestoken in beton en asfalt. Tel uit je winst.

Milieu Op een aantal andere punten is er eerder sprake van een vage houtskoolveeg met onafwendbaar fatale gevolgen. Bij Milieu en Natuur geeft de nieuwe coalitie volop de ruimte aan het aanvreten van de Waddenzee. Gesteund door Boris Dittrich in Den Haag geeft in Haarlem D66-er Patrick Poelmann de zeehond en de fouragerende vogels de doodsteek.

Werkgelegenheid De werkgelegenheid langs het Noordzeekanaal wordt als argument gebruikt voor het behoud en uitbreiden van de natte bedrijfsterreinen en het aanleggen van de tweede Zeesluis. Er wordt geschermd met de term verwerkingsindustrie. Onzin, als je kijkt naar het verleden. Het is hoofdzakelijk overslag en transport naar het achterland. Zie de overslag van kolen, containers, hout, graan, olie en automobielen. Veel natuur opgeofferd aan beton en asfalt, weinig werknemers per hectare en veel extra druk op de omringende wegen. Ik daag het nieuwe College van GS uit waar te maken dat alle nieuwe werkgelegenheid langs het water te maken heeft met verwerkingsindustrie. Dus eisen stellen aan de investeringbedragen en het aantal werknemers per hectare industrieterrein aan het water. Zo niet dan wegwezen. Ik vrees dat ze wegduiken en dat er een tweede Botlekgebied gaat ontstaan.

Wonen Één van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd is het verkrijgen van woonruimte voor starters en senioren. Albert Moens, de voormalig carrière-burgemeester uit Oostzaan mag het als nieuwe gedeputeerde gaan doen met de zinsnede: 'Met name heeft zij (de provincie) aandacht voor de huisvestingsbehoefte van starters en senioren'. Tijdens de verkiezingscampagne hadden alle lijstrekkers er de mond vol van en nu? Niets, helemaal niets, prestatieafspraak, hoofdlijn, alles ontbreekt. Om je kapot te schamen. Tijd voor actie.

Beste Albert Beste Albert, om in militaire jargon te spreken, we mobiliseren alle krachten en gaan samen een aanvalsplan volkshuisvesting schrijven speciaal gericht op starters en senioren. We moeten wel opschieten, want jongeren hebben de neiging om ouder te worden en ouderen trouwens ook. Daarnaast wil de seniore zelfredzaamheid nog wel eens afnemen bij het klimmen der jaren, dus kom op tempo.

De uitdaging

Jij, een aantal van je deskundige ambtenaren, een aantal Statenleden en vooral veel praktijkdeskundigen maken in 3 maanden tijd (dus zeg maar klaar voor de herfst!!) een concreet plan. Dat plan voorziet in 1.000 tijdelijke wooneenheden, verspreid over Noord-Holland, gereed vóór einde 2005 en zorgt tevens voor het terugbrengen van de wachttijd voor starters van 5 tot 7 jaar naar maximaal 2 jaar, vóór het einde van deze Collegeperiode. Niks géén vaag geleuter maar concrete prestatieafspraken tussen een betrokken bestuurder en de Staten, met inzet van beiden. Kom op met dat dualisme. Ik ben er klaar voor en volgens mij nog wel een aantal andere Statenleden. Laat even weten of je de handschoen oppakt en het aandurft.

Ten slotte Een oud Zaans spreekwoord luidt: 'Wie één brug slaat naar een ander, krijgt er veel voor terug'.
---