Ingezonden persbericht
Lemontree introduceert LemonAid
Change Management op outsourcingbasis
Alphen a/d Rijn, 5 mei 2003; ICT-dienstverlener Lemontree is gestart met
'LemonAid', een nieuwe dienst voor bedrijven waarbij deze hun Change
Management kunnen uitbesteden op basis van een Service Level Agreement.
Change Management heeft tot doel wijzigingen in infrastructuur, automatisering- en besturingssystemen alsmede applicaties zo gestructureerd en efficiknt mogelijk te laten verlopen. Het speelt vooral een rol bij efficiknt werkplekbeheer omdat geautomatiseerde werkplekken kostbaar zijn. Volgens schattingen kost een werkplek een bedrijf zon EUR 5.000 per jaar. Dat bedrag wordt voor een groot deel bepaald door de kosten van storingen die enerzijds bestaan uit verloren productiviteit en anderzijds door de kosten van een helpdesk. De praktijk leert dat bijna driekwart van de storingen op een werkplek verband houdt met conflicten tussen applicaties onderling en conflicten tussen applicaties en besturingssystemen. Die ontstaan nagenoeg altijd na een doorgevoerde wijziging, een upgrade van een bestaande applicatie of de implementatie van een nieuwe applicatie.
"Met LemonAid voorkomen we genoemde storingen en garanderen we een
beschikbaarheid van 99,9%, waarbij de Total Cost of Ownership (TCO) enorm
kan worden terugbracht," zegt Angelo Steffen van Lemontree. "Lemontree heeft
veel ervaring opgebouwd op het gebied van Change Management. Daarom zijn we
in staat deze nieuwe dienst op een kosteneffectieve wijze aan te bieden aan
organisaties die relatief veel tijd en middelen kwijt zijn aan (de gevolgen
van) Change Management."
Fases
LemonAid is ontwikkeld op basis van ITIL. LemonAid is opgebouwd uit vier
fases. In de projectfase wordt geonventariseerd welke besturingssystemen en
applicaties op de werkplekken draaien. In de transitiefase worden de
applicaties en besturingssystemen geschikt gemaakt voor LemonAid. Eventuele
conflicten worden geodentificeerd en opgelost voordat de gemigreerde
werkplekken in productie gaan. Dat laatste gebeurt in de migratiefase. Na
deze fase start de exploitatiefase waarbij de werkplek op basis van een
Service Level Agreement volledig wordt beheerd voor wat betreft Change
Management.
"Onze dienst is in de eerste plaats gericht op het bereiken van stabiliteit
en betrouwbaarheid bij bedrijven, zodat de voortgang van de
bedrijfsactiviteiten gegarandeerd is," aldus Steffen. "Bij de keus voor het
outsourcen van Change Management is het voordeel voor de outsourcende partij
vooral dat harde Service Level Agreements (SLA's) overeengekomen worden over
het gewenste eindresultaat van de dienstverlening en de diverse
serviceniveaus tijdens de exploitatiefase. De bedrijfseconomische voordelen
van het uitbesteden van Change Management liggen voornamelijk in een
storingsvrije werkpek, zeer korte doorvoertijd van changes, kortere
migratietrajecten, minder druk op de IT-afdeling en helpdesk en minder druk
op investeringen in kennis van een organisatie. Uiteraard hebben genoemde
voordelen een aanzienlijke kostenbesparing tot gevolg."
Lemontree
Lemontree is een ICT-dienstverlener die zich uitsluitend richt op
'refreshing solutions'. Het bedrijf beschikt over vele jaren van
praktijkervaring in het managen en uitvoeren van complexe ICT-projecten.
Uitgangspunt bij de activiteiten van Lemontree is dat ICT een ondersteunend
proces is voor de kernactiviteiten van de klant. Lemontree is actief in
detachering, outsourcing en consultancy. www.lemontree.nl