Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

ir. H.R. de Kleijn OPTA/EGM/2003/201659 (070) 315 35 83

Bijlage(n) 4

25 april 2003 Bijeenkomst op 6 mei 2003 - kortingen en pakketten vaste telefonie


Geachte mevrouw of meneer,

Op 18 april 2003 heeft OPTA u middels een e-mail uitgenodigd voor een bespreking op dinsdag 6 mei 2003 bij OPTA over het beleid voor de beoordeling van kortingen en pakketten van vaste telefonie van KPN. De agenda van deze bijeenkomst is als volgt. Ten eerste zullen de resultaten van de door KPN uitgevoerde pilot VoordeelMinuten worden toegelicht en besproken. Ten tweede zal OPTA in hoofdlijnen de thans voorliggende beleidsopties schetsen. Ten derde kunt u reageren via een presentatie of anderszins het woord voeren. Ten vierde is er gelegenheid voor discussie.

Ter voorbereiding op deze bijeenkomst zijn bij deze brief een aantal bijlagen opgenomen:

· Bijlage A bevat de resultaten van de pilot aan de hand van een aantal sleutelparameters.

· Bijlage B bevat een definitie van één van de sleutelparameters.

· Bijlage C is de presentatie die OPTA op 6 mei zal geven.

· Bijlage D is de brief die KPN aan klanten heeft gezonden in het kader van de pilot. In deze brief staat een verwijzing naar de website van KPN waar u meer informatie over het pilot-pakket kunt vinden.


Nogmaals wordt vermeld dat bijeenkomst plaatsvindt ten kantore van OPTA, Babylon-complex, toren B, Koningin Julianaplein 30 te Den Haag en aanvangt om 13.30 uur. De bijeenkomst duurt tot uiterlijk 17.00 uur. Indien u zich nog niet heeft aangemeld wordt u verzocht om uiterlijk maandag 28 april aanstaande aan te geven of u in de gelegenheid bent om aanwezig te zijn en met hoeveel personen dit het geval zal zijn. U kunt dit doen door u aan te melden bij het secretariaat van de afdeling eindgebruikersmarkt, via telefoonnummer 070 315 3522 of per e-mail via: secretariaat.egm@opta.nl . U wordt tevens verzocht aan te geven of u (bij derde agendapunt) het woord wil voeren met een presentatie en hoelang.

Hoogachtend,

HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,

namens het college,
hoofd van de afdeling Eindgebruikersmarkt

drs. K. Noorlag



Bijlage A

Resultaten KPN pilot VoordeelMinuten

Deze bijlage is een door OPTA gemaakte samenvatting van de door KPN aan OPTA gerapporteerde
gegevens.

Meetperiode : start pilot t/m start + 2 maanden (medio januari ­ medio maart)

Uitkomsten Pilot per klant
Voordeelminuten
1e en 2e maand in aanbieding

Biba minuten
piek 0
dal 150
weekend 120
gesprekken
piek 0
dal 22
weekend 26

Buba minuten
piek 0
dal 158
gesprekken
piek 0
dal 19

Squeeze-waarde per klant per 2 maanden 5,56
Omzet per klant per 2 maanden 7,98
Squeeze-marge per 2 maanden 2,42
omzet ­ squeeze-waarde
Squeeze-percentage Squeeze-marge / omzet 30,3%
Aantal squeeze klanten 36
Squeeze-vrij-percentage 98,5%



Squeeze-marge Squeeze-percentage
per 2 maanden
10 % van klanten heeft squeeze-marge groter dan 4,51 56,50%
25 % van klanten heeft squeeze-marge groter dan 3,03 37,90%
25 % van klanten heeft squeeze-marge kleiner dan 1,52 19,00%
10 % van klanten heeft squeeze-marge kleiner dan 1,07 13,40%
5 % van klanten heeft squeeze-marge kleiner dan 0,76 9,50%

Squeeze-marge
0 % afnemersgroep 50 % 100 %
squeeze-vrij-percentage

Figuur 1. Gestileerde weergave van squeeze-marge per afnemer gesorteerd op
aflopende squeeze-marge



Bijlage B

Definitie prijssqueeze-vrij-percentage

Deze bijlage bevat OPTA's definitie van het squeeze-vrij-percentage. In het kader van de pilot heeft OPTA
aan KPN gevraagd onder andere deze sleutelparameter te berekenen en te rapporteren.

De afnemersgroep bestaat uit alle afnemers van een korting of pakket. Het percentage afnemers binnen
de afnemersgroep waarvoor geen prijssqueeze optreedt, zal verder worden aangeduid als het
prijssqueeze-vrij-percentage. De berekening van dit percentage verloopt in twee stappen:
Stap 1. Bereken voor iedere afnemer1 of er sprake is van prijssqueeze voor alle dienstelementen
in het pakket gezamenlijk. Dat wil zeggen: bereken voor iedere afnemer de:
Prijs: de totale aan de afnemer gefactureerde omzet voor de dienstelementen in de korting of
het pakket. De effecten van andere kortingen en pakketten worden aan de prijskant
meegenomen.2 Dat wil zeggen er wordt rekening gehouden met het cumulatieve
tariefverlagende effect van andere kortingen en pakketten. Ook vaste bijdragen van de
onder beoordeling zijnde korting of pakket worden aan de prijskant meegerekend.3
Kosten: de kosten van de totale hoeveelheid benodigde groothandelselementen en retail-
opslag voor de eindgebruikersdiensten die (aan de prijskant) daadwerkelijk worden
afgenomen. De benodigde groothandelselementen en de kosten per element zijn gelijk
aan die in de generieke prijssqueezetoets.4 Er wordt rekening gehouden met waste-
minuten5 door deze aan de kostenkant niet mee te rekenen.
Indien de prijs hoger of gelijk is aan de kosten, dan is de afnemer prijssqueeze-vrij.

1 Of een relevante steekproef daarvan.
2 Een voorbeeld van het cumulatieve effect. Stel onder beoordeling is korting of pakket X, zijnde: voor een vaste
bijdrage van 2/maand 20% korting (op de generieke tarieven) voor lokaal en nationaal bellen. X mag (onder
andere) worden gecombineerd met korting of pakket Y dat 10% korting biedt op nationaal verkeer. Stel afnemer A
maakt alleen gebruik van X en Y. Indien X onder beoordeling is, dient per afnemer te worden bepaald hoeveel hij
betaalt voor de diensten in pakket X (lokaal en nationaal bellen). Daarbij dient de korting van X en Y cumulatief te
worden bepaald. Dat betekent dus dat bij het bepalen van de prijs voor het nationaal verkeer zowel de 20%
korting van X als de 10% korting van Y dient te worden berekend.
3 Vaste bijdragen van andere kortingen of pakketten die een cumulatief effect hebben, worden niet aan de
prijskant meegerekend.
4 Daar waar de generieke prijssqueezetoets alleen retentietarieven beoordeelt, dient bij prijssqueezetoets voor
kortingen en pakketten aan de kostenkant ook de afdracht (terminating fee) te worden opgeteld.
5 Waste-minuten kunnen optreden bij pakketten waarin een bepaald aantal minuten voor een vaste prijs worden
aangeboden (bijvoorbeeld 200 minuten bellen per maand voor 4). Waste-minuten zijn dan de in een pakket
aangeboden minuten die niet daadwerkelijk worden verbeld.



Stap 2. Bereken hoeveel procent van de afnemers prijssqueeze-vrij is, dat wil zeggen een
positieve prijssqueeze-marge heeft.

Staffelkortingen
`Staffelkortingen' of `staffelpakketten' zijn pakketten die bestaan uit onderdelen waarbij ieder onderdeel
een verschillend kortingspercentage kent. Een voorbeeld van een staffelkorting is een korting die
toeneemt naar mate de omzet per maand groter is. Staffelkortingen dienen te worden beschouwd als
verzameling van kortingen of pakketten. Met andere woorden: iedere staffel vormt in feite een separaat
pakket waarvoor separaat het prijssqueeze-vrij-percentage wordt beoordeeld.

Formulevorm
Hier onder wordt aangegeven hoe het prijssqueeze-vrij-percentage van een korting of pakket dient te
worden berekend. De prijssqueezetoets voor kortingen en pakketten is gebaseerd op de generieke
prijssqueezetoets. Deze generieke prijssqueezetoets het niveau van dienstelement wordt hier versimpeld
weergeven als:
Pe Ce

Pe = prijs van een dienstelement e
Ce = kosten van dat dienstelement e conform generieke prijssqueeze-toets (inclusief retail-opslag)

Een afnemer a van een korting of pakket gebruikt in dat pakket daadwerkelijk de dienstelementen m met
een volume vm (per dienstelement m). De prijs die een afnemer a betaalt voor een de dienstenelementen
in een korting of een pakket is Pa. Dit is de totaal prijs bestaande uit de eventuele vaste geldelijke
bijdragen en het eventuele variabele deel voor gebruikte verkeersdiensten. De kosten die de aanbieder
heeft voor afnemer a zijn:
M
C(a) = vm Cm
m=1
C(a) = De kosten die de aanbieder heeft voor het aanbieden van de korting of het pakket aan afnemer a
(inclusief retail-opslag)
vm = afname van afnemer a aan dienstelement m
M = het aantal dienstelementen in de korting of het pakket
Pa = prijs die afnemer a voor de korting of het pakket betaalt

De uiteindelijke eindprijs, inclusief prijsverlagingen uit andere kortingen en pakketten op de
dienstenelementen in de korting of het pakket, die afnemer a betaalt is Pa `. De eventuele vaste
bijdragen van die andere kortingen of pakketten dienen niet te worden meegerekend.



Pa ` = prijs die afnemer a voor de korting of het pakket betaalt, inclusief prijsverlagingen uit andere
kortingen en pakketten op de dienstenelementen in de korting of het pakket

De prijssqueeze-marge die optreedt voor afnemer a (PMa), wordt gegeven door:
PMa = Pa' -C(a)
Vervolgens dient voor alle N afnemers van de korting of het pakket te worden berekend welk percentage
een positieve prijssqueeze-marge heeft. Dit percentage is het prijssqueeze-vrij-percentage.