AutoRai

6-5-2003

IJsland wil volledig overstappen op duurzame energie

IJsland wil vanaf 2050 alleen nog duurzame energie gebruiken. Waterstof, onder andere in vervoer- en transportmiddelen, zal daar een belangrijk deel van uitmaken.

Een van de eerste stappen die zijn gezet, was de opening van een waterstoftankstation in Reykjavik op 24 april jongstleden. In augustus van dit jaar begint in diezelfde stad een praktijkproef met drie Mercedes-Benz Citaro stadsbussen met brandstofcelaandrijving, die waterstof als brandstof gebruiken.

IJsland is een ideaal land voor projecten op het gebied van alternatieve energiebronnen. Zo wordt er al op grote schaal geothermische energie gebruikt. Voor onderzoekers is het verder belangrijk dat de bevolking qua opleidingsniveau en welvarendheid vergelijkbaar is met de inwoners van andere westerse landen. Omdat er slechts zon 290.000 mensen wonen, waarvan ongeveer de helft in Reykjavik en omgeving, is het effect van veranderingen relatief snel merkbaar.

De opening van het eerste waterstoftankstation waar in principe iedereen kan tanken, is een grote stap. Immers, de aandrijfvorm van de toekomst, brandstofceltechnologie, kan niet zonder de bijbehorende infrastructuur. Tot nog toe waren waterstofpompen overal ter wereld alleen beschikbaar voor onderzoekers en andere betrokkenen. Het bijzondere tankstation wordt geëxploiteerd door Shell, in samenwerking met DaimlerChrysler, Norsk Hydro en de IJslandse investeringsmaatschappij Vistorka. De waterstof wordt er op milieuvriendelijke wijze geproduceerd met duurzame energiebronnen zoals waterkracht en aardwarmte (geothermie).

De eerste auto die kwam tanken was de Mercedes-Benz Hermes Sprinter. Deze bestelwagen is in gebruik bij het Hamburgse bedrijf Hermes Versand Service en was voor de gelegenheid naar IJsland gebracht. Het bijzondere prototype heeft al 25.000 probleemloze kilometers afgelegd onder alledaagse bedrijfsomstandigheden. De 55 kW elektrische motor brengt de Sprinter desgewenst naar een topsnelheid van 120 km/h. De actieradius bedraagt 150 km. De waterstof wordt onder een druk van 350 bar opgeslagen in zes druktanks.

De eerste vaste klanten van het tankstation worden drie Mercedes-Benz Citaro stadsbussen, die vanaf augustus aan een praktijktest van twee jaar beginnen. Ook in negen andere Europese steden, waaronder Amsterdam, gaan drie van dergelijke bussen rijden. De 200 kW sterke, twaalf meter lange Mercedes-Benz Citaro met brandstofcelaandrijving heeft een actieradius van 200 km en kan tot zeventig passagiers vervoeren. De aandrijfunit en druktanks met waterstof zijn op het dak bevestigd.