AutoRai
6-5-2003
IJsland wil volledig overstappen op duurzame energie
IJsland wil vanaf 2050 alleen nog duurzame energie gebruiken.
Waterstof, onder andere in vervoer- en transportmiddelen, zal daar een
belangrijk deel van uitmaken.
Een van de eerste stappen die zijn gezet, was de opening van een
waterstoftankstation in Reykjavik op 24 april jongstleden. In augustus
van dit jaar begint in diezelfde stad een praktijkproef met drie
Mercedes-Benz Citaro stadsbussen met brandstofcelaandrijving, die
waterstof als brandstof gebruiken.
IJsland is een ideaal land voor projecten op het gebied van
alternatieve energiebronnen. Zo wordt er al op grote schaal
geothermische energie gebruikt. Voor onderzoekers is het verder
belangrijk dat de bevolking qua opleidingsniveau en welvarendheid
vergelijkbaar is met de inwoners van andere westerse landen. Omdat er
slechts zon 290.000 mensen wonen, waarvan ongeveer de helft in
Reykjavik en omgeving, is het effect van veranderingen relatief snel
merkbaar.
De opening van het eerste waterstoftankstation waar in principe
iedereen kan tanken, is een grote stap. Immers, de aandrijfvorm van de
toekomst, brandstofceltechnologie, kan niet zonder de bijbehorende
infrastructuur. Tot nog toe waren waterstofpompen overal ter wereld
alleen beschikbaar voor onderzoekers en andere betrokkenen. Het
bijzondere tankstation wordt geëxploiteerd door Shell, in samenwerking
met DaimlerChrysler, Norsk Hydro en de IJslandse
investeringsmaatschappij Vistorka. De waterstof wordt er op
milieuvriendelijke wijze geproduceerd met duurzame energiebronnen
zoals waterkracht en aardwarmte (geothermie).
De eerste auto die kwam tanken was de Mercedes-Benz Hermes Sprinter.
Deze bestelwagen is in gebruik bij het Hamburgse bedrijf Hermes
Versand Service en was voor de gelegenheid naar IJsland gebracht. Het
bijzondere prototype heeft al 25.000 probleemloze kilometers afgelegd
onder alledaagse bedrijfsomstandigheden. De 55 kW elektrische motor
brengt de Sprinter desgewenst naar een topsnelheid van 120 km/h. De
actieradius bedraagt 150 km. De waterstof wordt onder een druk van 350
bar opgeslagen in zes druktanks.
De eerste vaste klanten van het tankstation worden drie Mercedes-Benz
Citaro stadsbussen, die vanaf augustus aan een praktijktest van twee
jaar beginnen. Ook in negen andere Europese steden, waaronder
Amsterdam, gaan drie van dergelijke bussen rijden. De 200 kW sterke,
twaalf meter lange Mercedes-Benz Citaro met brandstofcelaandrijving
heeft een actieradius van 200 km en kan tot zeventig passagiers
vervoeren. De aandrijfunit en druktanks met waterstof zijn op het dak
bevestigd.