AutoRai

6-5-2003

Citroën C2 komt vóór eind 2003 op de markt

Citroën introduceert in het laatste kwartaal van dit jaar haar nieuwe driedeurs model, de C2. Met deze introductie completeert de C2 het compacte gamma van Citroën, naast de C3 en C3 Pluriel.

Met zijn opvallende, karakteristieke uiterlijk trekt de C2 de aandacht, terwijl het interieur getuigt van innovaties die het gebruiksgemak optimaliseren. Veelzijdigheid en toegankelijkheid van het interieur zijn de sterke troeven van de C2.

De Citroën C2 gaat een voorname rol spelen in de aanhoudende groei die Citroën nu reeds zes jaar realiseert. Méér dan de helft (56 procent) van de compacte modellen die in Europa worden verkocht, is een driedeurs versie en met de C2 komt Citroën aan die vraag tegemoet. In anderhalf jaar tijd heeft Citroën nu drie aantrekkelijke, geheel afwijkende modellen in het compacte segment, waar het voorheen met slechts een model actief was: C3, C3 Pluriel en de C2.

Onmiskenbaar C2
De Citroën C2 is gebouwd op hetzelfde platform als dat van de C3 en C3 Pluriel. Aan het uiterlijk van de auto is de gemeenschappelijke basis niet eenvoudig af te lezen, aangezien de Citroën C2 een geheel eigen persoonlijkheid heeft.De ronde vormen van zijn neus geven hem een dynamische allure. De sterke welving in de motorkap en geïntegreerde grille en de grote koplampen aan weerszijden daarvan geven hem een robuuste en moderne uitstraling. Schuin van voren bevestigen de brede uitstulpingen rond de wielkasten de indruk van een goede wegligging. Opvallend is het profiel van de Citroën C2 met de opvallend scherp naar beneden lopende achterzijruiten die zelfs eindigen onder het niveau van de zijruiten vóór. Deze keus van de ontwerpers geeft de Citroën C2 een onmiskenbaar eigen gezicht en heeft als praktisch voordeel dat het zicht van de achterpassagiers nóg beter wordt.

De Citroën C2 komt er ook in VTR-uitvoering die de sportieve aspiraties tot uitdrukking laat komen in de vorm van meegespoten delen en een embleem onder de zijruiten achter. In het interieur van de Citroën C2 wordt een originele, opgewekte ambiance gecreëerd waarbij de stof van de stoelen terugkeert in de bekleding van de deuren. De knop van de versnellingspook en portiergrepen zijn van een transparant materiaal gemaakt hetgeen ook het interieur van de Citroën C2 een geheel eigen karakter geeft.

Compleet trio
Citroën bedient het marktsegment van compacte modellen niet met verschillende versies van één model, maar met drie modellen die zelfstandig appelleren aan de wensen van consumenten. De Citroën C3, C3 Pluriel en C2 zijn complementair en bestrijken zodoende een uitgebreid marktpotentieel. De vijfdeurs C3 overtuigt met zijn ruimteaanbod en aantrekkelijke, ronde vormen. Zijn commerciële succes 180.000 autos verkocht in het jaar van introductie is hiervan het overtuigende bewijs. De veelzijdige driedeurs C3 Pluriel heeft vele verschijningsvormen en biedt gebruiksmogelijkheden voor de meest uiteenlopende wensen. De driedeurs C2 is compacter en heeft een geheel eigen persoonlijkheid met zijn markante lijnenspel en zijn lichte interieur. Zo verschillend als de drie modellen zijn in karakter en uiterlijk, zij zijn identiek in de kwaliteit van hun weggedrag en hun veiligheid. De C2 biedt uitgebreide veiligheids-voorzieningen die in het compacte segment niet standaard zijn, zoals ABS met remassistentie, ESP, en zes airbags.

Innovatief interieur
In het interieur biedt de Citroën C2 zinvolle innovaties. De ruimte in het interieur is prima benutbaar dankzij twee onafhankelijke achterstoelen die zowel eenvoudig in lengte verschoven als opgevouwen kunnen worden. Een telescoopveer assisteert bij het inklappen en een simpele druk op de knop laat de achterstoelen wegklappen tegen de voorstoelen. De achterklep opent in twee delen en deze ingenieuze constructie bevordert het gebruiksgemak en optimale toegankelijkheid. De bovenzijde van de klep heeft beperkte afmetingen en laat zich eenvoudig openen, zelfs in een krappe parkeergarage bijvoorbeeld. Anders dan bij een separaat te openen achterruit klapt bij de C2 ook de hoedenplank in dezelfde beweging mee, zodat de complete bagageruimte toegankelijk is. Het openen gaat bovendien moeiteloos, want volkomen elektrisch.

De onderzijde van de klep opent naar beneden en staat in dat geval belading tot 100 kg toe, net als bij de C3 Pluriel. Als de onderzijde van de klep gesloten is, kan de kofferruimte volledig worden volgestouwd, als ware het een klassieke kofferbak. De Citroën C2 is gebouwd op platform 1 dat ook aan de basis ligt van de C3 en C3 Pluriel. Met een wielbasis van 2,31 m (2,46 m bij de C3 en C3 Pluriel), een lengte van 3,66 m en breedte van 1,66 m zit de Citroën C2 in het hart van het compacte segment van driedeurs autos.

Uitrusting op hoog niveau
De Citroën C2 deelt het hoge uitrustingsniveau van de C3 en de C3 Pluriel. Met een in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel, een in hoogte verstelbare stoel voor de bestuurder, een boordcomputer, snelheids-regelaar, automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers en het waarschuwingssignaal bij overschrijding van de snelheid heeft de C2 voorzieningen die doorgaans alleen in hogere segmenten worden aangeboden.

De C2 is bovendien leverbaar met comfortverhogende voorzieningen als SensoDrive en variabele elektrische stuurbekrachtiging. Ook qua motorisering is het aanbod uitgebreid, met drie (1.1i, 1.4i en 1.6i) benzine-motoren en een dieselmotor (1.4 HDi). Met de 1.1i begint de reeks. Deze motor heeft een vermogen van 44 kW (61 pk) bij 5.500 tpm en een koppel van 94 Nm bij 3.200 tpm. Daarop volgt de 1.4i die 54 kW (75 pk) produceert bij 5.400 tpm en een koppel van 118 Nm bij 3.300 tpm. De 1.6i rondt het trio benzine-motoren naar boven af, met een uiterst dynamische 80 kW (110 pk) bij 5.750 tpm en een maximaal koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. Ook is de Citroën C2 leverbaar met een moderne dieselmotor, in dit geval een 1.4 HDi die 50 kW (70 pk) levert bij 4.000 tpm en een indrukwekkend koppel van 150 Nm bij slechts 1.750 tpm.

Veiligheid
Omwille van de gewenste optimale handelbaarheid wordt de Citroën C2 voorzien van elektrische stuurbekrachtiging waarvan de bekrachtiging varieert afhankelijk van de rijsnelheid. Zodoende biedt de Citroën C2 niet alleen een zeer aangenaam rijcomfort, maar bovendien een zeer veilig weggedrag omdat de mate van bekrachtiging afneemt bij hogere snelheden. De Citroën C2 is daarbij zeer wendbaar met een kleine draaicirkel van 9,60 m tussen trottoirs. De auto krijgt vele veiligheidsvoorzieningen mee, zoals verstevigingsbalken in de portieren, een stuurkolom die zich terugtrekt over een afstand van maximaal 50 mm ingeval van een aanrijding en vier airbags en (afhankelijk van de uitvoering) ook twee gordijnairbags.