Ingezonden persbericht


Persbericht

Zaltbommel, 6 mei 2003

Campina vernieuwt op internet

www.campina.com, de corporate web site van de internationale zuivelonderneming Campina, is op een volledig nieuwe leest geschoeid. Het is de eerste nieuwe site in een hele reeks van nieuwe internetsites voor het merk en de onderneming Campina in diverse Europese landen.

Openheid en aansprekende inhoud voor de bezoeker, synergie en efficiency voor Campina. Maar voor alles: één krachtige internationale Campina-uitstraling. Dat zijn de kenmerken van het nieuwe, internationale internetoptreden van Campina. "De nieuwe internet-opzet past binnen de strategische accenten van Campina: uniformiteit, efficiency en focus als het gaat om verdere groei", stelt Bert Jansen, in de hoofddirectie van Campina onder meer verantwoordelijk voor marketing. Jansen heeft de eerste nieuwe site officieel in gebruik genomen. De onderneming Campina bouwt al bijna twee jaar met succes aan Campina als hét merk voor de portie dagelijkse zuivel, met het accent op aansprekende producten, concepten en communicatie. Tegelijkertijd krijgt de onderneming steeds meer profiel als de internationale, coöperatieve onderneming die melk tot waarde brengt.

Dynamiek

De dynamiek van merk en onderneming leiden tot een groeiend aantal bezoekers aan de sites. Dat biedt interessante mogelijkheden om gericht te communiceren en relaties aan te knopen met onder meer consumenten, kandidaten voor vacatures, corporate relaties en melkveehouders. In de nieuwe opzet ontvangt Campina bezoekers van haar internetsites in de Campina-wereld die relevant is voor hen.

Herkenbare, internationale Campina aanpak

De nieuwe sites van Campina kenmerken zich door een eenduidige Campina aanpak, met als belangrijke elementen: het frisgroene logo en het groene motief met de inval van zonlicht. De bezoeker van een Campina site hoeft niet te twijfelen: zij of hij is bij Campina, dat zorgt voor een dagelijkse portie levenslust een heldere, gemakkelijk te bedienen navigatie op vaste plaatsen op de site. Openheid, transparantie, weten wat je doet. Dat zit in de natuur van Campina een doordachte contentstructuur. De site kenmerkt zich door een overzichtelijke presentatie van beeld en tekst. Natuurlijk, vanzelfsprekend, maar geen vorm omwille van de vorm. volop ruimte voor nationale invulling, inspelend op wensen en behoeften in een land

Efficiency en synergie zijn sleutelwoorden in het nieuwe internetoptreden van Campina. Internet is een internationale wereld. Campina benut de mogelijkheden om content, applicaties, design en software zo in te zetten, dat er ruimte is voor locale invulling, maar tegelijkertijd sprake is van het benutten van schaalgrootte.

Projectpartners, content managementsysteem en synergy agency Het 'Campina On the Web' project, waar het nieuwe internetoptreden uit voortvloeit, is eind 2001 van start gegaan. Uitgangspunten: meer uitstraling voor Campina als merk en onderneming doelgroepgerichtheid
efficiency en synergie
In het voorjaar van 2002 heeft Hayn-Willemeit Media GmbH in Berlijn (Duitsland) het basisontwerp gemaakt voor Campina op het internet. Uitgangspunt is een krachtig design, dat tegelijkertijd gemakkelijk toepasbaar is, om daadwerkelijk invulling te geven aan het streven naar efficiency en synergie. Campina heeft gekozen voor een content management-oplossing van BackStream om de efficiency en snelheid te verbeteren in het (uit-)bouwen van de sites. Met BackStream's content managementtechnologie beschikt Campina over een centraal systeem om efficiënter digitale informatie te beheren en in verschillende talen te publiceren. Door BackStream's content management technologie te gebruiken kan Campina de met content management verbonden werkzaamheden automatiseren en zo de toenemende kosten van het onderhoud van de websites verlagen. Ook kan zo controle over de corporate branding worden behouden in de gehele organisatie. Ten einde efficiency en synergie te creëren in het bouwen van sites, applicaties en de onderliggende techniek, fungeert internetbureau Lectric in Zaltbommel (Nederland) als de synergy internet agency voor Campina. Lectric bouwt initieel de nieuwe Campina sites, gebruik makend van het ontwerp van Hayn-Willemeit en op basis van het Enterprise Content Management Systeem van BackStream. 'No nonsense in de nieuwe media', het credo van Lectric, sluit naadloos aan bij de cultuur binnen de onderneming Campina. Groepen en divisies houden hun vrijheid om eigen partners te zoeken voor internetactiviteiten, maar als synergy agency waakt Lectric namens Campina voor maximale synergie als het gaat om design, content management en de onderliggende techniek. Binnen vier maanden na de officiële start, begin januari van dit jaar, hebben BackStream en Lectric de eerste nieuwe Campina site gerealiseerd. Bij het ontwikkelen van de nieuwe Campina omgeving op het internet hebben zij zich gebaseerd op het design van Hayn-Willemeit. De concepten en structuren heeft Campina zelf ontwikkeld op basis van inzichten in het gedrag en de behoeften van de bezoekers van haar internetsites.

campina.com

Campina.com is de corporate web site van de internationale coöperatieve zuivelonderneming Campina. De site is beschikbaar in de talen Engels, Duits en Nederlands. De site is het internationale oriëntatiepunt op de onderneming Campina, haar missie en strategie, activiteiten, merken, producten en nieuwsfeiten. Voor studenten, pas afgestudeerden en kandidaten met werkervaring is www.campina.com bovendien de bron van informatie voor werken bij Campina (opleiding universiteit of hogeschool), inclusief vacatures in diverse landen, waarop men on line kan solliciteren.

Expertise in de hele zuivelketen

Een nieuw element op www.campina.com, dat ook in diverse andere nieuwe Campina sites toegepast gaat worden, is 'De melkweg'. Campina maakt daarin duidelijk hoe ze de rijke natuurlijke grondstof melk tot waarde brengt, welke expertise melkveehouders en Campina aanwenden om daarmee steeds beter in te spelen op wensen en behoeften van eindverbruikers. Tegelijkertijd voorziet deze nieuwe toepassing in de behoefte van sitebezoekers aan informatie over het productieproces van waardevolle, dagelijkse voedingsmiddelen, zoals melk, yoghurt, vla, kaas en boter.