OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND

Speciale training reduceert ontwerpproblemen

Noodzakelijke nieuwe rol voor docent: ontwerper van leerervaringen

Docenten in het hoger onderwijs ondervinden problemen als ze competentiegericht onderwijs concreet moeten invullen. Dat blijkt uit onderzoeken en visitatierapporten. Zij hanteren een intuïtieve, op ervaring gebaseerde ontwerpaanpak, maar bij competentiegericht onderwijs werkt dat niet. Voor dit type onderwijs moeten ze authentieke taken ontwikkelen, waarin kennis en vaardigheden volkomen geïntegreerd zijn. Die taken zijn bovendien zeer complex. Het trainen van docenten in een bepaalde ontwerpmethodiek kan deze problemen met het instructieontwerp voor een belangrijk deel verminderen. Een geschikte methodiek is een Instructional Systems Design (ISD) ontwerpbenadering, want die ondersteunt een holistisch ontwerp van een complex systeem.
Dit zijn de belangrijke bevindingen uit het proefschrift 'The teacher as designer of competency-based education' waarop onderwijstechnoloog drs. A.W.M. (Bert) Hoogveld (Bunde, 1949) op vrijdag 9 mei 2003 aan de Open Universiteit Nederland hoopt te promoveren.

Ontwerpprestaties verbeteren
In zijn dissertatie heeft Hoogveld onderzocht of training in een ISD-benadering, zoals het Four Component Instructional Design (4C-ID) model, de ontwerpprestaties van docenten kan verbeteren en zo ja, onder welke condities die training het meest effectief is. Hij liet een aantal docenten uit het hbo een internettraining volgen in ofwel een ISD-conditie, ofwel een op ervaring gebaseerde (ERV) conditie. In de ISD-conditie werden de docenten getraind in het toepassen van de zogenaamde 4C-ID-methode, in de ERV-conditie leerden ze om hun eigen aanpak te optimaliseren. Het resultaat was dat de training in de ISD-conditie leidde tot betere ontwerpen en een positievere evaluatie dan de op de ERV-conditie gebaseerde aanpak.
Hoogvelds conclusie luidt dan ook dat een training in de ISD-conditie de ontwerpaanpak van docenten effectief kan ondersteunen. Volgens de promovendus is het trainen van docenten in het toepassen van een ISD-ontwerpaanpak een belangrijke eerste stap in het oplossen van hun problemen bij het vertalen van de principes van een op competentiegericht onderwijs gebaseerd curriculum in concrete leertaken.

Verschillende trainingsmethodes
Hoogveld onderzocht ook de invloed van verschillende trainingsmethodes. Hij stelde daarbij twee condities centraal: de invloed van samenwerking door docenten tijdens het ontwerp, en de invloed van verschillende trainingsmethodes. Uit zijn onderzoek en experimenten blijkt dat de ontwerpen van docententeams niet beter zijn dan individuele ontwerpen. Nadere analyse van de gegevens laat zien dat docenten die individueel laag presteren het beter gaan doen als ze in een team samenwerken. Dit gaat niet op voor docenten die individueel hoog presteren.
Een andere conditie die Hoogveld onderzocht, is welke trainingsopzet tot betere ontwerpprestaties leidt bij het toepassen van het 4C-ID model: een trainingsopzet met de nadruk op procesgerichte uitgewerkte voorbeelden of een met de nadruk op productgerichte uitgewerkte voorbeelden. Uit de resultaten blijkt dat de productgerichte conditie tot de beste ontwerpprestaties leidt.

Drs. Bert Hoogveld is onderwijstechnoloog (instructieontwerper) en verbonden aan het Onderwijstechnologisch expertisecentrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland. In 1993 won hij de Sony Interactive Video Award voor het door hem ontworpen practicum Assessment Centre.
De promotie vindt plaats op vrijdag 9 mei in gebouw 'Pretoria' van de Open Universiteit Nederland, Valkenburgerweg 177 in Heerlen om 16.00 uur precies.

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met het Bureau bestuursondersteuning van de Open Universiteit Nederland, telefoon: 045-5762897.


06 mei 03 14:07