Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

A


---


---

Consultatiedocument beleid masscalling-
en medianummers

De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, 6 mei 2003 c


---



1 Achtergrond: wat zijn masscalling- en mediadiensten? Masscalling- en mediadiensten zijn diensten die in korte tijdspanne veel oproepen per seconde kunnen genereren. Hierbij valt te denken aan belspelletjes op televisie, waarin wordt opgeroepen te bellen als bijvoorbeeld de kijker het antwoord op een vraag weet. De eerste ervaring met dit soort explosief belverkeer was eind jaren tachtig met de soundmixshow van Hennie Huisman die leidde tot grote verstoringen in het net van KPN. Zonder extra voorzieningen was het net van KPN niet bestand tegen explosief belverkeer. KPN heeft speciale voorzieningen in het vaste net getroffen om explosief belverkeer te kunnen afhandelen zonder de netwerkintegriteit in gevaar te brengen. Hiertoe was het nodig om delen van nummerreeksen speciaal voor dit doel te gebruiken. De ratio hiervan is dat KPN al in vroegtijdig stadium het nummer als zodanig kan herkennen en apart kan afhandelen (vergelijkbaar met het uitkoppelen van het internetverkeer gebruik makend van speciale 06760 nummers).

Masscallingdiensten onderscheiden zich van mediadiensten doordat bij masscallingdiensten het verkeer een uitermate explosief karakter heeft. Wellicht het bekendste voorbeeld van dit type gebruik is bij het Eurovisie Songfestival, wanneer de Nederlandse bevolking massaal gaat stemmen op één van de kandidaten. De gesprekken zijn van zeer korte duur en kenmerken zich door de afwezigheid van interactie.1

Voor masscalling- en mediadiensten worden informatienummers (0800/090x) gebruikt. Andere veelgebruikte aanduidingen van informatienummers zijn: servicenummers, koopnummers, tariefnummers of gratis nummers. In het uitgiftebeleid hanteert OPTA aparte reeksen binnen 0800/090x voor de uitgifte van nummers ten behoeve van masscallingdiensten en ten behoeve van mediadiensten. Het nummerplan telefonie en ISDN-diensten kent echter geen aparte bestemming voor masscalling- of mediadiensten. De basis voor dit uitgiftebeleid van OPTA ligt nog van voor de periode dat OPTA bestaat. De speciale voorzieningen in het netwerk van KPN, waarbij gebruik gemaakt wordt van de aparte nummerreeksen en waardoor het verkeer voor masscallingdiensten al in vroegtijdig stadium herkend kan worden, zijn al aangebracht ruim voor de oprichting van OPTA. Dit uitgiftebeleid is echter nooit gepubliceerd en dat leidt ertoe dat OPTA af en toe een aanvraag van een bedrijf voor een specifiek informatienummer moet afwijzen, omdat het een nummer uit zulk een reeks betreft.
2 Doel van deze consultatie
Met deze consultatie heeft OPTA de volgende doelstellingen: · Het uitgiftebeleid van nummers voor masscalling- en mediadiensten vaststellen en bekendmaken; · Beter inzicht krijgen in de markt voor masscalling- en mediadiensten en eventueel vaststellen in hoeverre er sprake is van marktverstoringen; · Er mede voor zorgdragen dat nummerportabiliteit en aankiesbaarheid van masscalling- en medianummers maximaal wordt gerealiseerd.

3 Definitie van masscalling- en mediadiensten De definitie van masscallingdiensten en de definitie van mediadiensten zoals die thans gebruikt worden, zijn indertijd opgesteld door KPN. OPTA wil nagaan of deze definities aanpassing behoeven of niet.

De huidige definities zijn te vinden in de dienstbeschrijvingen in het Referentie Aanbod (RA) van KPN, ook wel Reference Offer genoemd en zijn on-line te vinden op de website van KPN Wholesale.


1 Masscallingdiensten zijn nu zo ingericht dat gebruikers uitsluitend een computer aan de lijn krijgen die met een melding bevestigt dat het telefoontje van de eindgebruiker is geregistreerd (bijvoorbeeld "U hebt gestemd op kandidaat X, bedankt voor uw stem."). Er is dus niet echt sprake van interactie. Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 2


De twee belangrijke documenten uit het RA waar over masscalling- en mediadiensten wordt geschreven zijn:

1. KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service2

2. Parameter Schedule (bevat de invulling van parameters in de dienstbeschrijvingen) Relevante passages uit deze twee documenten zijn toegevoegd in Bijlage A. In dit document wordt uitgegaan van de teksten uit het RA van november 2002 (versie 2.0).

Er zijn nog twee andere documenten in het RA die over masscalling- en mediadienstverlening gaan. Die hebben betrekking op transit afhandeling van service nummers en bevatten geen extra relevante informatie voor deze consultatie.3

Uit de RA documenten is te lezen dat de classificatie van soorten service nummers, en hiermee ook de definitie van masscalling- en mediadiensten, is gebaseerd op het maximaal aantal oproepen per seconde dat deze nummers genereren. De volgende parameters worden in het RA genoemd: · tot 11 oproepen per seconde: normaal service nummer · tot 99 oproepen per seconde: media servicenummer · meer dan 99 oproepen per seconde: masscalling servicenummer.

OPTA gaat er van uit dat het woord "oproepen" hier gelijk staat aan het woord "oproeppogingen".

OPTA heeft ter voorbereiding van deze consultatie gesprekken gevoerd met een aantal marktpartijen. Uit deze gesprekken bleek dat er verschillende interpretaties van de parameters zijn, of dat men de juiste interpretatie niet kent van de begrippen "11 oproepen per seconde" en "99 oproepen per seconde". De volgende interpretaties van deze definities zijn genoemd in gesprekken met marktpartijen: · het gaat om het aantal oproepen per seconde per marktpartij (over alle service nummers) · het gaat om het aantal oproepen per seconde per service nummer en per marktpartij · het gaat om het totaal aantal oproepen per seconde per service nummer over alle marktpartijen · het gaat om het totaal aantal oproepen per service nummer per interconnectieverbinding van een marktpartij
Dit komt misschien door de onduidelijke formuleringen in de RA documenten in het verleden. In de meest recente versie van de RA documenten zijn de maxima van 11 en 99 als volgt toegelicht:

"The maximum rate applies to calls of all Access Areas to all Telco PSTN 800/90X/VideoText numbers allocated to one Telco." (Uit: Parameter Schedule)

Deze toelichting lijkt nog steeds verwarrend: gaat het nu er om dat het totale verkeer van een Telco samengenomen (dus naar alle nummers tezamen, niet naar elk nummer afzonderlijk) niet boven dit maximum mag uitkomen? Als dit zo zou zijn dan lijkt het niet logisch om een onderscheid te maken tussen 11 en 99. Of gaat het om individuele nummers? In dat geval zou KPN de toelichting beter kunnen formuleren als

"The maximum rate applies to calls of all Access Areas to a Telco PSTN 800/90X/VideoText number allocated to one Telco."

Overigens is ook over het getal van 99 verwarring. In de interviews van OPTA met marktpartijen spraken allen consequent over 90 oproepen per seconde. Waarschijnlijk is dit een oud getal. Het is daarmee ook de vraag of in de loop van de tijd deze getallen niet achterhaald zijn. Ook is onduidelijk of er nog een bovengrens bestaat voor aantal oproepen.


2 De "KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service" is een Originating dienst. Voor deze specifieke originating dienst biedt KPN als extra aan dat KPN de facturering verzorgt.
3 Transit afhandeling gebeurt bijvoorbeeld als oproepen naar service nummers vanuit het Telconetwerk worden overgedragen naar KPN, die het verkeer dan weer elders bij de service nummer platformaanbieder aflevert. Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 3


Aandachtspunt 1 Wat is naar uw mening de juiste precieze definitie van de huidige dienstomschrijvingen voor masscalling- en mediadiensten?

Aandachtspunt 2 Wordt met het woord "oproepen" in de huidige definitie hetzelfde bedoeld als "oproeppogingen"?
Aandachtspunt 3 Hebben de parameters 11 (om een onderscheid te maken tussen gewone informatienummers en medianummers) en 99 (om een onderscheid te maken tussen medianummers en masscalling nummers) gezien de huidige infrastructuur de juiste waarde of moeten deze aangepast worden? Welke waarde moeten deze parameters dan aannemen?
Aandachtspunt 4 Hoe zouden de door u gewenste dienstomschrijvingen voor masscalling- en mediadiensten luiden als u deze geheel vrij mocht formuleren?
4 Marktverwachtingen
De markt voor masscalling- en mediadiensten via 0800/090x spraaktelefonie leek enige tijd geleden te gaan af nemen. Hiervoor zijn twee redenen aan te geven: · SMS neemt in toenemende mate de rol van masscalling- en mediadiensten over: zie bijvoorbeeld het succes van SMS gebruik bij stemmingen in Idols en Big Brother! · De explosiviteit van het verkeer neemt af door het toegenomen aantal zenders waardoor de kijkdichtheid per zender afneemt: zie bijvoorbeeld het op een gelijk tijdstip programmeren van het nationale songfestival en Idols begin 2003.

Anderzijds, gezien de grote populariteit van bijvoorbeeld Idols zou men nu wellicht het idee kunnen opvatten dat vormen van interactieve media inclusief masscallingdiensten mogelijkheden juist een grote toekomst tegemoet gaan.
Aandachtspunt 5 Wat is uw marktverwachting van de markt voor masscalling- en mediadiensten?

Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 4



5 Onderscheid tussen de markt voor originerend verkeer en de markt voor terminerend verkeer
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de originerende en de terminerende kant van de markt voor masscalling- en mediadiensten (zie Figuur 1). In de figuur zijn in zijn algemeenheid twee zelfstandige transportnetwerken getekend, maar dit kan één en hetzelfde netwerk zijn. Ook kan zowel aan de originerende als de terminerende kant dit netwerk geïntegreerd zijn met een aansluitnetwerk of dienstenplatform.

Transit inerend transportnetwerk transportnetwerk Term rig
O inerend dienstenplatform 1 dienstenplatform 2 aansluitnetwerk 3 aansluitnetwerk 4 aansluitnetwerk 1 aansluitnetwerk 2 / huurlijn / huurlijn call centres en interactieve eindgebruikers voice response systemen

Figuur 1 Onderscheid tussen originerende en terminerende markt

5.1 De markt voor originerend verkeer
In de markt voor originerend verkeer gaat het om oproepen van eindgebruikers. De marktpartijen zijn dus de aanbieders van vaste of mobiele telefonie met een eigen aansluitnetwerk. Hierbij kan nog wel worden aangemerkt dat masscalling- en mediadiensten gericht zijn op de consumentenmarkt. Dat betekent dat marktpartijen met voornamelijk zakelijke klanten weinig te maken zullen krijgen met massale oproepen van zijn eindgebruikers naar masscalling- of medianummers. Aandachtspunt 6 Klopt de waarneming van OPTA dat de markt voor originerend verkeer voor mediadiensten bestaat uit alle aanbieders van vaste of mobiele telefonie met een eigen aansluitnetwerk? Zo nee, licht toe? Voor masscallingdiensten is KPN Vaste Telefonie momenteel de enige aanbieder in de markt voor originerend verkeer. KPN Vaste Telefonie koppelt oproepen naar een masscalling nummer zo snel mogelijk uit haar netwerk en routeert deze oproepen naar interactive-voice-response (IVR) systemen. In geval van bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival worden oproepen vanuit mobiele netwerken naar de betreffende masscalling nummers niet afgehandeld. OPTA heeft begrepen dat KPN eind 2002 een proef is gestart om masscallingdiensten vanuit mobiele netwerken ook mogelijk te maken. Aandachtspunt 7 Klopt de waarneming van OPTA dat in de markt voor originerend verkeer voor masscallingdiensten KPN Vaste Telefonie de enige aanbieder is? Zo nee, licht toe?

Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 5


5.2 De markt voor terminerend verkeer
In de markt voor terminerend verkeer gaat het om de routering van de oproepen door een telecommunicatienetwerkaanbieder naar een platform van informatiediensten om vervolgens afgehandeld te worden door bijvoorbeeld een call-centre of interactive voice response (IVR) systeem. Voor mediadiensten zijn volgens waarneming van OPTA op dit moment SNT (voormalig KPN) en BT Ignite de enige aanbieders in de terminerende markt. Voor masscallingdiensten is er maar één aanbieder: KPN Vaste Telefonie. KPN heeft dus de masscallingdiensten niet bij SNT gevoegd bij de verzelfstandiging van SNT.
Aandachtspunt 8 Klopt de waarneming van OPTA dat in de markt voor terminerend verkeer voor mediadiensten alleen SNT en BT Ignite actief zijn? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 9 Klopt de waarneming van OPTA dat in de markt voor terminerend verkeer voor masscallingdiensten de enige aanbieder KPN Vaste Telefonie is? Zo nee, licht toe? OPTA ziet het RA als een stelsel van eisen die KPN stelt in het licht van de redelijkheid van een verzoek voor interconnectie. In het RA wordt een kader neergezet waarbij evenementen worden gecoördineerd. In het document "KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service" staat onder meer (zie Bijlage A):

"... for any event that generates a Call intensity of more than 50 Calls per second measured over all Access Areas, Telco shall inform KPN of each such event in writing at least one month in advance. KPN is entitled to refuse to provide the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service to Telco for any such event should any Third Party have planned such an event at the same time and where the total call intensity in KPN's Infrastructure will exceed the capacity of the KPN Infrastructure."

Waarschijnlijk is KPN de enige partij die momenteel aan zulk een coördinatie doet. Het is OPTA opgevallen dat begin 2003 twee grote grote masscalling evenementen (Nationaal Songfestival en Idols) een aantal keren tegelijkertijd plaats hebben gevonden.
Aandachtspunt 10 Wat zijn uw ervaringen met de coördinatie van evenementen volgens bovenstaande uitleg? Is naar uw mening zulk een coördinatie nodig en in hoeverre werkt deze marktbelemmerend?
Verder eist KPN ondermeer dat wanneer een platformhouder mediadiensten wil verwerken (termineren) deze dan op alle RAP's (20 EVKC's) met KPN moet interconnecteren. KPN wil hiermee voorkomen dat het inter-EVKC netwerk overbelast raakt.
Aandachtspunt 11 In hoeverre is naar uw mening de eis van KPN om op alle RAP's (20 EVKC's) met KPN te interconnecteren voor de terminering van oproepen naar medianummers een redelijke eis? Licht uw antwoord toe. Bij oproepen naar masscalling nummers koppelt KPN Vaste Telefonie deze oproepen zo snel mogelijk uit haar netwerk en routeert deze oproepen naar IVR systemen. Zij is daarmee de enige partij die deze diensten aan kan bieden. KPN sluit in het RA massdiensten simpelweg uit. Aandachtspunt 12 Zijn er marktpartijen die oproepen naar masscallingnummers willen en kunnen termineren? Licht uw antwoord toe. Aandachtspunt 13 Zijn er marktpartijen die oproepen naar masscallingnummers willen en kunnen origineren? Licht uw antwoord toe. Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 6



6 Afwegingen van marktpartijen om de markt te betreden Normaal gesproken zou ieder originerend netwerk uiteraard zo veel mogelijk oproepen willen afhandelen. Als echter massale aantallen oproepen worden gegenereerd dan moet deze partij het risico van overbelasting van zijn netwerk meenemen hierbij in overweging nemen. Netwerken worden meestal uit efficiency overwegingen niet zo snel gedimensioneerd dat deze een explosief aantal oproepen in een piekbelasting kan verwerken. Uit de gesprekken tussen OPTA en marktpartijen is gebleken dat de veelal originerende netwerken (vast en mobiel) wel oproepen voor mediadiensten kunnen verwerken, maar dat alleen KPN Vaste Telefonie oproepen voor masscallingdiensten (tot een maximum van 300 oproepen per seconde) kan verwerken.4
Aandachtspunt 14 Klopt de waarneming van OPTA dat de meeste originerende netwerken (vast en mobiel) wel oproepen voor mediadiensten (tot een maximum van 99 per seconde) kunnen verwerken, maar dat alleen KPN Vaste Telefonie oproepen voor masscallingdiensten kan verwerken? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 15 Welk maximum bestaat er voor het aantal oproepen per seconde voor masscalling nummers?
Om explosief belverkeer goed te routeren zonder dat daarbij congestie optreedt, lijkt het uitermate nuttig dat masscalling nummers herkenbaar zijn aan een specifieke nummerreeks. In het geval van KPN worden de aparte nummerreeksen voor masscallingdiensten gebruikt om een speciale routering te kiezen. Verder kunnen netwerk operators deze nummers ook blokkeren als ze deze oproepen toch niet bij KPN VT kunnen termineren.
Aandachtspunt 16 Bent u met OPTA van mening dat omwille van maatregelen om congestie te voorkomen het nodig blijft om speciale nummerreeksen te handhaven voor zeer explosief telefoonverkeer (masscalling), bijvoorbeeld boven de 99 oproepen per seconde naar één nummer? Zo nee, licht toe. Volgens waarneming van OPTA worden voor oproepen naar mediadiensten geen speciale routeringen gebruikt. Medianummers worden gerouteerd op dezelfde wijze als gewone informatienummers worden gerouteerd.
Aandachtspunt 17 Klopt de waarneming van OPTA dat voor oproepen naar medianummers geen speciale routeringen worden gebruikt, anders dan voor gewone informatienummers? Zo nee, licht toe?


7 Marktwerking in de markt voor masscalling- en mediadiensten Met betrekking tot de markt voor originerend verkeer voor mediadiensten kan gesteld worden dat alle originerende netwerken oproepen van mediadiensten afhandelen. Er is volgens OPTA geen aanleiding om van mogelijke belemmeringen in deze markt te spreken. Aandachtspunt 18 Klopt de waarneming van OPTA dat er geen aanleiding is om van mogelijke belemmeringen in de markt voor originerend verkeer voor mediadiensten te spreken? Zo nee, licht toe?
Met betrekking tot de markt voor terminerend verkeer voor mediadiensten blijkt volgens waarneming van OPTA dat slechts twee platformaanbieders oproepen van mediadiensten afhandelen, namelijk: SNT en BT Ignite. De aard van de dienstverlening (namelijk veel oproepen in kort tijdsbestek) stelt namelijk hoge eisen aan de netwerkinfrastructuur en lang niet iedere telecommunicatieaanbieder heeft zijn


4 OPTA is op de hoogte van de pilot van december 2002 om ook vanuit mobiele netwerken masscalling nummers aankiesbaar te maken.
Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 7


infrastructuur hierop ingericht. Verder stelt KPN Vaste Telefonie in het RA de eis dat een terminerende partij op 20 RAP's met KPN Vaste Telefonie moet interconnecteren.

Uit de gesprekken met marktpartijen blijkt dat sommige marktpartijen niet een netwerkcapaciteit hebben om tot 99 oproepen per seconde te verwerken, maar wel hun netwerk zo gedimensioneerd hebben dat ze een piekbelasting van meer dan 11 oproepen per seconde kunnen verwerken. In de huidige praktijk kunnen deze marktpartijen belemmeringen ondervinden om klanten met medianummers te bedienen. Aandachtspunt 19 Wat zijn volgens u de belemmeringen om toe te treden in de markt voor terminering van oproepen naar medianummers? Uit het bovenstaande blijkt dat eindgebruikers die naar verwachting te maken krijgen met explosief belverkeer naar hun informatie(media)nummer dat verkeer in de praktijk alleen door SNT of BT Ignite kunnen laten afhandelen. Andere platformhouders geven in interviews aan dat zij wel oproepen voor mediadiensten willen afhandelen, maar dan voor een explosief belverkeer tot hun maximale capaciteit. Deze ligt vaak hoger dan 11 oproepen per seconde. OPTA is van mening dat platformhouders niet onnodig belemmerd mogen worden door de ondergrens van 11 oproepen per seconde voor mediadiensten. Aandachtspunt 20 In hoeverre werkt de parameter "11 oproepen per seconde", die het verschil bepaalt tussen een gewoon informatienummer en een medianummer, belemmerend in de markt voor terminering van oproepen naar medianummers? 8 Uitgiftebeleid masscalling- en medianummers en
nummerportabiliteit
Voor zowel masscalling- als mediadiensten heeft KPN in het verleden het beleid gevoerd om hiervoor speciale nummerblokken in het nummerplan voor 0800/090X nummers te reserveren. Dit beleid stamt nog van voor de periode van het bestaan van OPTA. De betreffende nummerblokken staan weergegeven in Tabel 1. Dit uitgiftebeleid is nooit officieel gepubliceerd door OPTA. Tabel 1 Overzicht van masscallingnummerreeksen en medianummerreeksen5 Masscallingnummers Medianummers
0800 090x 0800 090x Kort 0800 ­ 10xx 090x ­ 03xx 0800 ­ 11xx 090x ­ 00xx
0800 ­ 13xx 090x ­ 13xx
0909 ­ 88xx Lang 0800 ­ 31xxxxx 090x ­ 31xxxxx 0800 ­ 30xxxxx 090x ­ 30xxxxx

8.1 Informatiedienstaanbieders: Keuze voor gewoon servicenummer, voor medianummer dan wel een masscallingnummer Voor informatiedienstaanbieders die oproepen moeten ontvangen (en dus vaak in praktijk de nummerhouders) is het moeilijk om vooraf in te schatten hoeveel oproepen men per tijdseenheid verwacht. Nummers worden in de regel aangevraagd nog voor de informatiedienst aangeboden wordt. Bij de aanvraag van een informatienummer moet men wel een keuze maken tussen een gewoon informatienummer of een medianummer (of zelfs een masscallingnummer). De waarneming van OPTA is dat voor masscallingdiensten men over het algemeen goed in kan schatten hoeveel oproepen men per tijdseenheid verwacht. Deze dienstverlening is zo specifiek dat aanvragers voor nummers hier geen problemen mee ondervinden. Het onderscheid echter tussen een gewoon informatienummer en een medianummer levert naar het oordeel van OPTA wel onduidelijkheid op. Allereerst is het bovenstaande uitgiftebeleid nooit gepubliceerd. Maar ook nadat bij de aanvraag voor een nummer dit beleid door OPTA


5 Op basis van kwantitatieve criteria kunnen aanvragers in aanmerking komen voor korte informatienummers. Deze kwantitatieve criteria zijn geen onderwerp van deze consultatie. Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 8


duidelijk wordt gemaakt, dan kunnen informatiedienstaanbieders moeilijk inschatten of in pieken meer of minder dan 11 oproepen per seconde zullen worden gegenereerd. Dat betekent dat bedrijven soms voor de zekerheid een medianummer afnemen (onder het motto "je kunt nooit weten of we in een piekbelasting niet plotseling meer dan 11 oproepen per seconde genereren"). Hoogstwaarschijnlijk genereren om die reden veel in gebruik zijnde medianummers nooit meer dan 11 oproepen per seconde. Daarnaast kan het ook voorkomen dat een klant die een gewoon informatienummer heeft in een bepaalde tijdsperiode meer dan 11 oproepen per seconde genereert. Uit de gesprekken met marktpartijen heeft OPTA de indruk gekregen dat dit soort gebeurtenissen, als ze niet te vaak optreden, niet verstorend werken op de netwerkintegriteit en dat er daarom geen actie op ondernomen wordt. Aandachtspunt 21 Klopt de waarneming van OPTA dat de grens tussen gewoon informatienummer en medianummer, die in de dienstomschrijving van KPN staat op 11 oproepen per seconde, in de praktijk niet al te strikt wordt toegepast? Zo nee, licht toe? Bij Aandachtspunt 17 is reeds opgemerkt dat voor de routering van medianummers er waarschijnlijk geen speciale routeringen (anders dan voor informatienummers) worden toegepast. De noodzaak voor speciale nummerreeksen voor routering van medianummers is dan ook volgens OPTA niet (meer) nodig. Daarbij komt ook het gegeven dat de grens van 11 oproepen per seconde in de praktijk weinig wordt gehandhaafd en dat voor aanvragers van nummers deze grens als onduidelijk wordt ervaren. Alles overziende kan volgens OPTA het onderscheid tussen gewone informatienummers en medianummers bij de uitgifte van nummers komen te vervallen. Dit staat echter los van interconnectie afspraken tussen telecom operators waarin eisen over en weer kunnen worden gesteld over bijvoorbeeld de maximale hoeveelheid oproepen per seconde naar informatienummers. Aandachtspunt 22 Bent u met OPTA van mening dat bij de uitgifte van nummers het onderscheid tussen gewone informatienummers en medianummers kan komen te vervallen? Zo nee, licht toe.
Bij Aandachtspunt 16 is reeds stilgestaan bij de behoefte voor aparte nummerreeksen voor masscallingdiensten.

8.2 Nummerportabiliteit
In het Besluit nummerportabiliteit (stcrt. 1998, 635) wordt de mogelijkheid van nummerportabiliteit geregeld voor gratis nummers, koopnummers of tariefnummers en bijzondere gratis nummers. Bijzondere gratis nummers worden in artikel 1, sub a van het Besluit nummerportabiliteit uitgelegd als gratis nummers die bestemd zijn voor het afwikkelen van veel oproepen in een korte tijd. Praktisch gesproken moeten we dit vertalen als de nummers voor masscalling- en mediadiensten, voor zover het de gratis nummers betreft. Ten aanzien van nummers voor masscalling- en mediadiensten in de 090x reeks (koopnummers of tariefnummers) regelt het Besluit nummerportabiliteit niet iets aparts waardoor nummerportabiliteit voor masscalling- en media 090x nummers automatisch valt onder de regeling voor nummerportabiliteit van "gewone" 090x nummers. Alle informatienummers, en dus inclusief de masscalling- en medianummers, vallen onder het regiem voor nummerportabiliteit.

In de praktijk blijken porteringsverzoeken van nummers voor masscallingdiensten niet uitgevoerd te worden. Dit valt te verklaren uit het feit dat de enige partij die masscallingdiensten aanbiedt, deze dienst in de interconnectie uitsluit. Portering van nummers voor masscallingdiensten is in de huidige praktijk daarmee niet mogelijk. OPTA verwacht niet dat er marktpartijen zijn die dit bezwaarlijk vinden. Aandachtspunt 23 Kunt u zich vinden in het niet-porteerbaar zijn van nummers voor masscallingdiensten?
In de praktijk blijken porteringsverzoeken van nummers voor mediadiensten alleen uitgevoerd te worden als het een portering betreft van een nummerhouder van het netwerk van SNT naar BT Ignite (of vice versa). Omdat momenteel geen andere netwerken oproepen naar medianummers termineren lijkt een portering naar andere netwerken dan SNT of BT Ignite geen zin. Voor medianummers is er wel een apart porteringsprobleem. Informatiedienstaanbieders die in het verleden (bewust of onbewust) een medianummer hebben aangevraagd kunnen in de praktijk nauwelijks overstappen naar een andere Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 9


platformaanbieder ook al genereert hun nummer nooit meer dan 11 oproepen per seconde. Door de specifieke nummerblokken is het de meeste platformaanbieders via de voorwaarden van KPN verboden om medianummers aan te sluiten omdat zij bijvoorbeeld niet op alle 20 RAP's aangesloten zijn. Dit vormt een belemmering voor concurrentie op de markt voor mediadiensten. Zoals gezegd is OPTA een voorstander om bij de uitgifte van nummers het onderscheid gewoon informatienummer/medianummer te laten vervallen. Porteringsverzoeken van medianummers moeten volgens OPTA net zo behandeld worden als porteringsverzoeken van gewone informatienummers. OPTA is van mening dat het vraagstuk van het porteren van informatienummers dan wel medianummers losgezien moet worden van interconnectie afspraken tussen telecomaanbieders waarin eisen over en weer kunnen worden gesteld over bijvoorbeeld de maximale hoeveelheid oproepen per seconde naar informatienummers. Zoals hierboven door OPTA gesteld hebben sommige platformhouders een piekcapaciteit van meer dan 11 oproepen per seconde maar minder dan 99 oproepen per seconde. OPTA is van mening dat ook deze platformhouders de mogelijkheid moeten kunnen hebben om oproepen naar informatienummers waarbij er sprake is van meer dan 11 oproepen per seconde te kunnen termineren. De grens van 11 oproepen per seconde werkt nu als een belemmering in deze markt. Wederom staat het interconnecterende partijen vrij om in het geval van explosief belverkeer afspraken te maken onder welke condities dit explosief belverkeer zal worden afgehandeld.
9 Aankiesbaarheid masscalling- en medianummers
Aankiesbaarheid van nummers is van groot belang om op de telecommunicatiemarkt diensten aan te kunnen bieden. Aanbieders van originerende netwerken moeten alle nummers uit het nummerplan waarmee netwerkaansluitpunten worden geadresseerd aankiesbaar maken. Artikel 6.1, eerste lid Tw regelt de verplichting van aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en/of telecommunicatiediensten, die daarbij de toegang tot netwerkaansluitpunten controleren, zorg te dragen voor de interconnectie van de betrokken telecommunicatienetwerken teneinde te verzekeren dat de daarop aangesloten gebruikers over en weer met elkaar communiceren. Deze mogelijkheid van over en weer communiceren wordt ook wel interoperabiliteit genoemd.

Volgens waarneming van OPTA bestaan er geen problemen rond de aankiesbaarheid van medianummers. OPTA constateert echter dat masscalling nummers momenteel alleen aankiesbaar zijn vanuit het netwerk van KPN Vaste Telefonie6. OPTA is van mening dat de verplichting van artikel 6.1, eerste lid Tw om zorg te dragen voor de interconnectie ook geldt bij het aankiesbaar maken van masscalling nummers. Om zorg te dragen voor de interoperabiliteit geldt voor telecommunicatie aanbieders een verplichting om over de benodigde interconnectie in onderhandeling te treden. Indien de desbetreffende interconnectie redelijkerwijs niet kan worden verlangd in het licht van de middelen die beschikbaar zijn dan geeft artikel
6.1, derde lid Tw aanbieders de mogelijkheid om ontheffing bij OPTA aan te vragen voor de in artikel 6.1, eerste lid Tw bedoelde interconnectieverplichting. Aandachtspunt 24 In welke gevallen kan interconnectie met betrekking tot masscalling nummers volgens u redelijkerwijs niet van telecommunicatie aanbieders worden verlangd? Licht uw antwoord toe.

6 OPTA is op de hoogte van de pilot van december 2002 om ook vanuit mobiele netwerken masscalling nummers aankiesbaar te maken.
Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 10


10 Opsomming aandachtspunten

Aandachtspunt 1 Wat is naar uw mening de juiste precieze definitie van de huidige dienstomschrijvingen voor masscalling- en mediadiensten? Aandachtspunt 2 Wordt met het woord "oproepen" in de huidige definitie hetzelfde bedoeld als "oproeppogingen"?
Aandachtspunt 3 Hebben de parameters 11 (om een onderscheid te maken tussen gewone informatienummers en medianummers) en 99 (om een onderscheid te maken tussen medianummers en masscalling nummers) gezien de huidige infrastructuur de juiste waarde of moeten deze aangepast worden? Welke waarde moeten deze parameters dan aannemen?
Aandachtspunt 4 Hoe zouden de door u gewenste dienstomschrijvingen voor masscalling- en mediadiensten luiden als u deze geheel vrij mocht formuleren? Aandachtspunt 5 Wat is uw marktverwachting van de markt voor masscalling- en mediadiensten? Aandachtspunt 6 Klopt de waarneming van OPTA dat de markt voor originerend verkeer voor mediadiensten bestaat uit alle aanbieders van vaste of mobiele telefonie met een eigen aansluitnetwerk? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 7 Klopt de waarneming van OPTA dat in de markt voor originerend verkeer voor masscallingdiensten KPN Vaste Telefonie de enige aanbieder is? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 8 Klopt de waarneming van OPTA dat in de markt voor terminerend verkeer voor mediadiensten alleen SNT en BT Ignite actief zijn? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 9 Klopt de waarneming van OPTA dat in de markt voor terminerend verkeer voor masscallingdiensten de enige aanbieder KPN Vaste Telefonie is? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 10 Wat zijn uw ervaringen met de coördinatie van evenementen volgens bovenstaande uitleg? Is naar uw mening zulk een coördinatie nodig en in hoeverre werkt deze marktbelemmerend?
Aandachtspunt 11 In hoeverre is naar uw mening de eis van KPN om op alle RAP's (20 EVKC's) met KPN te interconnecteren voor de terminering van oproepen naar medianummers een redelijke eis? Licht uw antwoord toe. Aandachtspunt 12 Zijn er marktpartijen die oproepen naar masscallingnummers willen en kunnen termineren? Licht uw antwoord toe. Aandachtspunt 13 Zijn er marktpartijen die oproepen naar masscallingnummers willen en kunnen origineren? Licht uw antwoord toe. Aandachtspunt 14 Klopt de waarneming van OPTA dat de meeste originerende netwerken (vast en mobiel) wel oproepen voor mediadiensten (tot een maximum van 99 per seconde) kunnen verwerken, maar dat alleen KPN Vaste Telefonie oproepen voor masscallingdiensten kan verwerken? Zo nee, licht toe? Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 11


Aandachtspunt 15 Welk maximum bestaat er voor het aantal oproepen per seconde voor masscalling nummers?

Aandachtspunt 16 Bent u met OPTA van mening dat omwille van maatregelen om congestie te voorkomen het nodig blijft om speciale nummerreeksen te handhaven voor zeer explosief telefoonverkeer (masscalling), bijvoorbeeld boven de 99 oproepen per seconde naar één nummer? Zo nee, licht toe. Aandachtspunt 17 Klopt de waarneming van OPTA dat voor oproepen naar medianummers geen speciale routeringen worden gebruikt, anders dan voor gewone informatienummers? Zo nee, licht toe?
Aandachtspunt 18 Klopt de waarneming van OPTA dat er geen aanleiding is om van mogelijke belemmeringen in de markt voor originerend verkeer voor mediadiensten te spreken? Zo nee, licht toe?
Aandachtspunt 19 Wat zijn volgens u de belemmeringen om toe te treden in de markt voor terminering van oproepen naar medianummers? Aandachtspunt 20 In hoeverre werkt de parameter "11 oproepen per seconde", die het verschil bepaalt tussen een gewoon informatienummer en een medianummer, belemmerend in de markt voor terminering van oproepen naar medianummers? Aandachtspunt 21 Klopt de waarneming van OPTA dat de grens tussen gewoon informatienummer en medianummer, die in de dienstomschrijving van KPN staat op 11 oproepen per seconde, in de praktijk niet al te strikt wordt toegepast? Zo nee, licht toe? Aandachtspunt 22 Bent u met OPTA van mening dat bij de uitgifte van nummers het onderscheid tussen gewone informatienummers en medianummers kan komen te vervallen? Zo nee, licht toe.
Aandachtspunt 23 Kunt u zich vinden in het niet-porteerbaar zijn van nummers voor masscallingdiensten?
Aandachtspunt 24 In welke gevallen kan interconnectie met betrekking tot masscalling nummers volgens u redelijkerwijs niet van telecommunicatie aanbieders worden verlangd? Licht uw antwoord toe.

Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 12


11 Consultatieprocedure

Belanghebbenden en andere belangstellenden kunnen tot uiterlijk 3 juni 2003 schriftelijk hun visie aan OPTA kenbaar maken. Reacties kunnen worden gericht aan:

Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit Afdeling Nummers & Registraties
t.a.v mevr. M. Vrolijk
Postbus 90420
2509 LK Den Haag

Fax: 070 ­ 315 92 01

onder vermelding van Consultatie uitgiftebeleid masscalling- en medianummers.

Na afloop van de termijn zullen in beginsel de reacties openbaar worden gemaakt. Partijen die van oordeel zijn dat delen van hun commentaar als bedrijfsvertrouwelijk moeten worden aangemerkt, wordt verzocht dit uitdrukkelijk aan te geven, met een nadere motivering waarom vertrouwelijkheid geboden is. Diegenen die hebben gereageerd krijgen een afschrift van de reacties.

Als onderdeel van de consultatie kan een openbare hoorzitting worden gehouden. Belanghebbenden wordt verzocht in hun reactie aan te geven of zij het wenselijk achten dat een dergelijke hoorzitting zal worden georganiseerd. Plaats en tijdstip hiervan zullen wanneer een hoorzitting zal worden gehouden nog nader bekend worden gemaakt.

Dit document is ook beschikbaar op de website van OPTA: http://www.opta.nl. Voor meer informatie kan men zich richten tot de heer S.P.M. de Vries, senior adviseur Nummers en Registraties, telefoon (070) 315 92 26, E-mail s.devries@opta.nl .

Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 13


Bijlage A Relevante teksten uit Referentie Aanbod (RA) van KPN

Onderstaande tekstfragmenten komen uit het Reference Offer November 2002 version 2.0 "Special Access Services", hoofdstuk 14. Cursiveringen zijn door OPTA toegevoegd en geven de relevantste delen weer.

14 KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service 14.1.1 The KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service:
i) will be provided by KPN to Telco, in accordance with the terms and conditions of this Agreement; ii) will provide conveyance of Calls from KPN Subscriber Connections destined for Telco PSTN 800/90X/VideoText Numbers, to be routed via the KPN PSTN to a Handover Point for collection by Telco and further routing through the Telco Infrastructure; iii) can only be provided in conjunction with at least one of the Network Interconnection Services and the KPN Telecom 2048 kbit/s Switch Port Service; and iv) sufficient dedicated capacity must be in place within the Network Interconnection Services to handle traffic in accordance with the Technical Manual and Parameter Schedule.

14.1.5 KPN may block access to Telco PSTN 800/90X/VideoText Numbers from specific KPN Subscriber Connections at the request of the KPN Subscriber responsible for that KPN Subscriber Connection.

14.1.9 Calls to any Telco Masscalling Service Numbers are excluded from the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service until further notice.

14.1.10 KPN may no longer comply with the service quality parameters when the number of Calls to individual Telco PSTN 800/90X/VideoText Numbers exceeds the limits set out in the Parameter Schedule.

14.1.12 The maximum rate at which Calls using the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service to individual Telco PSTN 800/90X/VideoText Numbers can be setup is listed in the Parameter Schedule.

14.1.13 Where Telco uses the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service for Calls to media Numbers, as referred to in the Parameter Schedule, a high Call intensity measured in Calls set up per second can form a danger to the integrity of KPN's Infrastructure. In view thereof, the following shall apply: if Telco wishes to use the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service for any event that generates a Call intensity of more than 50 Calls per second measured over all Access Areas, Telco shall inform KPN of each such event in writing at least one month in advance. KPN is entitled to refuse to provide the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service to Telco for any such event should any Third Party have planned such an event at the same time and where the total call intensity in KPN's Infrastructure will exceed the capacity of the KPN Infrastructure. If Telco fails to inform KPN (in time) of any such event where the Call intensity exceeds 50 Calls per second, or if the Call intensity generated by Telco exceeds the maximum value set out in the Parameter Schedule, then Telco shall owe KPN one hundred thousand (100.000) Euro per event.

14.2.2 Telco will be responsible for:

i) forecasting the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service in accordance with the Operations and Maintenance Manual and Parameter Schedule; v) chosing the routing method for 800/90x Calls. Telco can either choose to route the 800/90x Calls by the 800/090x near out handover principle or allocate the list of Telco PSTN 800/90x Numbers to KPN Regional Access Points in accordance with the Operations and Maintenance manual and the Parameter Schedule.
vi) determining where Telco will receive calls to Telco PSTN 800/90x Media Service Numbers. Individual handover points can not be assigned to Telco PSTN 800/090x Media Service Numbers, since KPN Telcom will route these type of calls directly (near-point handover principle) to the corresponding Regional access Point. If Telco does not have a Network Interconnection Service at all 20 Access Areas, Calls which originate in Access Area where the Telco is not present, will not be handed over to Telco.

14.3.1 KPN will provide the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service 24 hours/day, every day, to a service quality level which is the same as generally applicable to the Call conveyance from the KPN PSTN to KPN PSTN 800/90X/VideoText Numbers with the exception of: Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 14



i) Where the volume of Calls exceed the agreed Forecast by more than the deviation set out in the Operations and Maintenance Manual and Parameter Schedule.

14.4.1 The KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service will be available at the KPN Regional Access Points specified in the Parameter Schedule.

14.4.2 KPN will:

i) deliver traffic in uni-directional Trunk Groups at each Handover Point where the KPN Telecom PSTN 800/90X Connect Service is offered; and ii) route Calls to Handover Point in accordance with the routing scheme and principles described in the Technical Manual and Parameter Schedule.

Onderstaande tekstfragment komt uit het RA: Reference Offer November 2002 version 2.0 "Parameter Schedule". De cursivering is door OPTA toegevoegd.

.Table 5: Maximum Traffic Rates for KPN Telecom PSTN 800/90x Connect Services and for KPN telecom PSTN 800/90x Transit Handling

Maximum traffic rate*) Telco PSTN 800/90X Number 99 calls per second Media Service Number 11 calls per second Normal Service Number or Video Text Number


*) The maximum rate for Calls using the KPN Telecom PSTN 800/90x Connect Service or the KPN telecom PSTN 800/90x Transit Handling. The maximum rate applies to calls of all Access Areas to all Telco PSTN 800/90X/VideoText numbers allocated to one Telco.

Consultatiedocument beleid masscalling- en medianummers ­ 6 mei 2003 15