Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
6 mei 2003

---
Verrassende conclusie museumdirecteuren

'Het virtuele museum is straks belangrijker dan het echte museum'

Groningen, 2 mei 2003. Veel musea denken dat het fysiek bezoeken van een museum in de toekomst vaker zal plaatsmaken voor een virtueel bezoek. Dit is één van de verrassende uitkomsten van het seminar 'dot.Museum' dat 1 mei door internetspecialist TMLC samen met het Groninger Museum werd gehouden. Een 70-tal mensen uit de museumwereld, met name museumdirecteuren en marketingmanagers, was bijeen om zich te laten informeren over de ontwikkelingen van het internet en toepassingen voor musea. Een aantal prominente sprekers ging, onder leiding van internetjournalist van het eerste uur Francisco van Jole, in op marketing, strategie en transactie.


1 mei 2003, op de kop af 10 jaar nadat de eerste particulieren in Nederland toegang tot internet kregen, werd in het Groninger Museum een seminar gehouden over musea, internet en marketing. Tijdens dit seminar besprak Bert Mulder, internet visionair en directeur van de Informatiewerkplaats, de toekomst voor musea op het internet en het belang van het goed nadenken over strategie, architectuur en systeemkeuze in de organisatie.

Hans Veldhuizen ging in op het onderwerp 'meten is weten'. Aanwezigheid op het internet kan effectiever, rendabeler en doelgroepgerichter gemaakt worden wanneer het gedrag van bezoekers te volgen en de navigatie daarop afgestemd is. Peter Swinkels van het Amsterdam Uit Buro besprak de mogelijkheden van online transacties en portaalstrategie.

Het seminar werd afgesloten met een felle forumdiscussie. Aan de hand van een aantal stellingen waarop via sms gestemd kon worden, discussieerde het gezelschap over de toekomst van internet binnen de museumwereld. De uitkomsten waren verrassend te noemen. De forumdiscussie spitste zich bij het publiek toe op de hoge investering voor musea. Musea worden afgerekend op fysieke bezoekersaantallen en niet op virtuele, maar toch denkt de meerderheid van de aanwezige groep (56%) denkt dat het virtuele museum belangrijker wordt dan het echte museum. Ook werd er gediscussieerd over het commercieel inzetten van de website. 75% van de aanwezigen denkt dat een museale website geld moet opleveren in plaats van alleen maar geld kosten. Het overgrote deel (88%) was van mening dat een portaalstrategie de beste mogelijkheden biedt om nieuw publiek te vinden en te behouden.

Noot aan de redactie,