Ingezonden persbericht


Prioriteiten Begroting 2004 "Beter Bodegraven"

Algemene opmerking: de Prioriteitenlijst afkomstig van het college van B&W is weinig concreet. Van de 42 onderwerpen die door het college van B&W zijn voorgedragen om bij voorrang in 2004 uit te voeren constateert de fractie van "Beter Bodegraven" dat slechts 25 (!) % van de zaken in concreto uitgevoerd c.q. aangepakt gaan worden. De meeste zaken "verzanden" volgens ons in diverse op te maken nota's, plannen, afstemmingen etc. Wij constateren daarom dat van het collegebeleidsprogramma "Van Visie naar Actie" in het komende Begrotingsjaar 2004 maar weinig terecht komt. Wij spiegelen ons meer aan de leus: "Geen woorden maar daden!".

VERBETERPLAN WELZIJN
Wij vinden dat in Bodegraven snel een "Verbeterplan Welzijn" moet komen! Bodegraven staat op de landelijke ladder van het voorzieningenniveau op plaats 275 van de 500 gemeenten. Ombuigingen liggen dus niet voor de hand. Wij willen niet alleen een politieke én maatschappelijke discussie ter zake van de (sport-)accommodaties maar ook met betrekking tot andere aspecten van sociale en welzijnsvoorzieningen binnen de gemeente. Nu en in de toekomst voor Bodegraven. Elke aanpak die niet sterk stuurt op draagvlak en acceptatie is gedoemd tot mislukken!

GRATIS OPENBAAR VERVOER
Wij hebben bij herhaling aangegeven dat de vervoersvoorzieningen sterk achteruit gaan. Het Rijk bezuinigt flink op het openbaar vervoer (en de tarieven gaan omhoog!). De frequentie en aanrijdrouten van de regionale buslijnen wordt in negatieve zin aangepast. Wij zijn hier tegen. Wonen in Bodegraven begint langzamerhand echt te lijken op "wonen op een eiland". De geplande invoering van het CVV is geen adequaat alternatief. De kwaliteit neemt sterk af vanwege de hoge kosten. Het biedt géén toegevoegde waarde voor de minder validen onder ons. Daarentegen stijgen wél de lasten van de gemeente. Wij willen gratis openbaar vervoer in de spitstijden.

AANPAK HONDENPOEPBELEID
Wij hechten in het kader van de verbetering van de leefbaarheid van Bodegraven grote waarde aan het pilotproject Hondenpoepbeleid in de Dronenwijk. Een adequate aanpak van een van de grootste ergernissen maakt daar integraal een onderdeel van uit. Wij wijzen op onze aanvullende suggesties om medewerkers van de gemeente preventieve toezicht te laten uitvoeren. Verder moet deze aanpak in geheel Bodegraven geïntroduceerd worden. Wij zien onderhavig beleid als een eerste aanzet om het totaal aan dreigende verloedering tegen te gaan. Het burgerfatsoen moet terugkomen in hoofd en hart van onze dorpsbewoners.

ACTIEF BESTUUR

Door een open en actieve houding geeft het gemeentebestuur de mogelijkheid tot meer inspraak en betrokkenheid van de inwoners. Open staan voor kritiek! Wij willen dat het bestuur vaker "de boer" opgaat. Jaarlijks minimaal twee ronde tafelgesprekken met buurtbewoners of besturen van verenigingen voeren. De inwoners leveren een grote financiele bijdrage aan de (basis-) voorzieningen. Bij het bepalen van de toekomst daarvan moet deze burger of verenigingen nadrukkelijk betrokken zijn. Niet eenmalig maar periodiek! Een open en vraaggericht bestuur valt of staat met een intensieve communicatie, uitdagend en luisterend.

Bureaucratie wijzen wij van de hand. De ontwikkelingen ten aanzien van het ophalen van huisvuil levert in onze optiek teveel bureaucratische rompslomp met zich mee. De centrale overheid stuurt de komende jaren op deregulering terwijl Bodegraven blijk gaat geven gezien de discussie omtrent de Diftar graag "tegen de stroom in" te willen zwemmen. Een slechte ontwikkeling. Een grove wijze van tariefdifferentiatie is mogelijk op basis van de gegevens in de GBA. Qua omvang kleine huishoudens leveren minder afval dan grotere huishoudens kan een eenvoudige rekenregel zijn om de komen tot een gewenste Diftar.

MONITOR DIENSTVERLENING
De gemeente staat ten dienste aan haar burgers. De burgers hebben recht op een goede kwaliteit van de diensten die de gemeente aanbiedt. Om een inzicht en een oordeel te vormen of de kwaliteit van deze diensten overeenkomt met de verwachtingen van de burger is een Monitor Dienstverlening nodig.

Wij vinden verder dat voor een moderne organisatie een systeem om binnengekomen telefonische en schriftelijke klachten of verzoeken te registreren onontbeerlijk is. Wij vernemen nog te vaak dat de adressant van de ingediende klacht c.q. het verzoek niet op de hoogte wordt gebracht van de ontvangst, de termijn waarbinnen de afdoening verwacht mag worden of de mate van voortgang in de afdoening. Dit moet snel veranderen.

VEILIGHEID
Wij willen daadkracht bij het aanpakken van de "verloedering". In navolging van de Scouting Bodegraven "Bolaro" en gesteund door de Milieuraad moet een DOE-dag waarin buurten opgeknapt worden gepropageerd en actief ondersteund worden. Wij willen dat voortgang gemaakt wordt met de aanstelling van een vriendelijke maar gedecideerde "dorpsveldwachter" de BOA.

TOEKOMST OPENBAAR ONDERWIJS IN BODEGRAVEN

Het openbaar onderwijs staat in een slecht daglicht. Het aantal leerlingen op 't Palet neemt in de Dronenwijk af. Deze negatieve ontwikkeling verontrust ons zeer. Wij vinden dat openbaar onderwijs moet blijven! De Raad moet nu een duidelijke uitspraak doen zodat de ouders een keuze hebben. Openbaar onderwijs moet ook in de Dronenwijk blijven. Met de omvang van Bodegraven moet en kan dat! De gemeente moet voorwaardenscheppend tewerk gaan. De gemeente moet daarom duidelijkheid scheppen door bestuurlijke knopen door te hakken. De gemeente mag zich niet weer verschuilen achter een door externen ingesteld kostbaar onderzoek.

Om de gedachte van de "Brede-school" een impuls te geven moet de gemeente het voortouw nemen om de diverse scholen efficiënter te laten samenwerken te beginnen bij het reguliere onderhoud.

Vroeg- en naschoolse opvang kan wellicht gecombineerd worden met de plannen van realisatie van Kinderopvang in de Jozefschool dan wel door een beter gebruik te maken van (sport-) kantines. De combinatie Kinderopvang/Jozefschool/Oude Zustertuin staat wat ons betreft niet ter discussie.

INRICHTING RAADHUISPLEIN
De jeugd heeft langzamerhand het Raadhuisplein geannexeerd met skates e.d.. Het plein leeft maar niet voor de minder jeugdigen onder ons. Daarom pleiten wij voor een jeu-de-boulesbaan bijvoorbeeld op het parkeerterrein langs de Oranjelaan of voor -ter linkerzijde- van het Grand Café .

WONINGBOUW

De ontwikkelingen met betrekking tot de (sociale) woningbouw de komende jaren zullen zonder ingrijpen van de zijde van de gemeente niet leiden tot een gerechtvaardigde oplossing. Nog steeds wordt net als de afgelopen tien jaren achtereen solidariteit met de mond beleden met de mensen die op huurwoningen c.q. sociale woningbouw zijn aangewezen. Maar daden ho maar! Dit deficit komt op het conto van de landelijke politiek en landelijk opererende politieke partijen. Het restrictief woningbouwbeleid ten aanzien van het Groene Hart fungeert als een "wurgpaal" voor wat betreft de lokale behoefte aan (sociale) woningbouw om kernen leefbaar te houden. Sinds de oprichting van "Beter Bodegraven" pleiten wij voor doorbreking van dit voor ons mooie dorp aan de Oude Rijn desastreus beleid. Wij hebben onze ideeën verwoord in onze notitie "Discussie Sociale Woningbouw" van 10 oktober 2002. Daarom hebben wij gepleit voor duidelijke "prestatie-afspraken.."

ECONOMIE
Teveel en te lang staan panden in het centrum leeg. Een Startpremie voor beginnende ondernemers kan een stimulans zijn om werkgelegenheid te scheppen waarbij ook het centrum weer aantrekkelijker wordt. Zeker in het licht van de verslechterde economische omstandigheden in Nederland.

In het geval sprake is van "overbewinkeling" dan dienen deze panden aangewend te worden voor woningbouw/goedkopere appartementen voor starters/kleine jonge gezinnen. De ontwikkeling van het pand hoek Bodelolaan/Marktstraat ondersteunen wij!

WELZIJN
Nog steeds ontbeert Bodegraven Ouderenbeleid. Het is een goede zaak dat Bodegraven medewerking verleent aan een landelijke pilot. Maar problemen moeten wel aangepakt worden zoals de armoedeval voor ouderen met alleen een AOW (eventueel vermeerderd met een klein pensioen) die door de hertaxatie van onroerende zaken in de financiële problemen zijn gekomen.

Voorts is de bouw van modern geoutilleerde wooncentra voor ouderen -zowel in Noord als in Zuid- en wellicht in Nieuwerbrug de sleutel om de heersende woningnood aan te pakken. Wooncentra kunnen naast huurwoningen ook koopwoningen (MGE) bevatten. Voorzieningen samen voor huurder en koper. Verder moeten de uitgaven voor Ouderenzorg verhoogd worden. Jaarlijks groeit de omvang van de seniorengroep met een kleine 100 mensen.

Ten aanzien van het jeugdbeleid menen wij dat de Jozefschool uitermate geschikt is voor Kinderopvang. Het nabij gelegen Oude Zustertuin kan daarbij bij de ontwikkeling van deze jeugdigen een bijzondere rol spelen. IN dit kader is "Beter Bodegraven" een voorstander om de Kinderopvang binnen Bodegraven met uitzondering van Nieuwerbrug te centraliseren in de te renoveren Jozefschool vermits sociale woningbouw niet te realiseren valt.. Ter introductie en stimulering van de Breedtesport stellen wij voor om aan de hand van een Sportpaspoort de burger kennis te laten maken van diverse takken van sport binnen onze gemeenschap

Ten aanzien van de Sportnota wordt opgemerkt: "..De keuzes in het kader van het accommodatiebeleid zullen mede bepalend zijn voor de inhoud van het gemeentelijke sportbeleid". Wij vinden dat deze beperking tevens dient te gelden voor de vermelde prioriteiten in de Programma's "Sport en recreatie" en "Cultuur" .

Fractie van "Beter Bodegraven"
Mei 2003


---- --