Nederlands Uitgeversverbond

Bel&winspellen toch bij wet geregeld

In zijn tweede voortgangsrapportage kansspelen d.d. 31 maart 2003 maakt de minister van Justitie het gewijzigde standpunt ten aanzien van bel&winspellen aan de Tweede Kamer bekend. In tegenstelling tot het eerdere voornemen wil de minister de regulatie van dergelijke spellen niet meer aan de markt overlaten (door middel van een gedragscode), maar kiest hij alsnog voor wetgeving.

Volgens de huidige Wet op de kansspelen is het organiseren of bevorderen van kansspelen - zonder vergunning - niet toegestaan (de zogenoemde nee, tenzij regime strategie). De wet maakt daarbij geen onderscheid tussen kansspelen met of zonder inleg; de verbodsbepaling geldt voor alle typen kansspelen. Voor het organiseren van kansspelen kan echter vergunning worden verleend, indien met de opbrengst daarvan enig algemeen belang wordt gediend.

De minister constateert, dat de afgelopen jaren sprake is geweest van een wildgroei van promotionele kansspelen. Dit zijn doorgaans gratis kansspelen ter promotie van bepaalde producten en/of diensten. Vaak kan daaraan worden deelgenomen tegen hoogstens gebruikelijke communicatiekosten, zoals postzegels of gelimiteerde telefoonkosten. In een toenemend aantal gevallen is echter sprake van meer dan gebruikelijke communicatiekosten. De minister wil een eind maken aan de wildgroei van dergelijke kansspelen door promotionele kansspelen die geen financiële risicos en risicos van gokverslaving opleveren onder het wettelijke nee, tenzij regime te scharen. De doelstellingen van het kansspelbeleid worden hiermee gediend: door strikte voorwaarden te stellen zullen geen financiële risicos en risicos van gokverslaving voor consumenten bestaan. Tegelijkertijd wordt tegemoetgekomen aan de behoefte van kansspelvergunninghouders, het bedrijfsleven en de samenleving aan promotionele kansspelen. Bij het formuleren van voorwaarden waaraan de promotionele kansspelen moeten voldoen, denkt de minister aan maximering van de te winnen prijzen, maximering van communicatiekosten, het ontbreken van inleg, heldere en eenduidige spelvoorwaarden en controle door een nieuw op te richten toezichthoudend orgaan.
Daarbij zal (ten aanzien van de definiëring van de verschillende soorten promotionele kansspelen) zoveel mogelijk worden aangesloten bij de in ontwikkeling zijnde Europese verordening Verkoopbevordering in de interne markt.

Het NUV, betrokken bij de ontwikkeling van een gedragscode, beraadt zich met betrokken partijen op de nieuwe situatie.

« terug