ABN AMRO
London, 06 mei 2003
Nieuwe opzet research ABN AMRO moet consensusdenken doorbreken
ABN AMRO heeft vandaag haar nieuwe researchaanpak geïntroduceerd.
Volgens ABN AMRO zijn de belangrijkste ingrediënten voor onafhankelijk
en grensverleggend onderzoek een helder analytisch kader, een
aanbevelingsstructuur die bijdraagt aan consistente en genuanceerde
visies en een researchproces dat de transparantie en verantwoording
bevordert.
Bij de aankondiging van deze nieuwe werkwijze omschreef Mark Brown,
hoofd Global Research van ABN AMRO, de doelstelling als volgt: het
doen van grondig, consistent en goed doordacht onderzoek dat
voortdurend vraagtekens plaatst bij de heersende consensus en
marktopvattingen en dat bovendien de klanten van de bank helpt een
outperformance ten opzichte van hun benchmark te realiseren.
"We gaan dit researchkader wereldwijd hanteren om er zo voor te zorgen dat we consistent zijn in de manier waarop we bedrijven analyseren en bepalen wat de belangrijkste factoren zijn achter bedrijfsresultaten en beleggingsrendementen. Het nieuwe researchkader is gebaseerd op de veronderstelling dat de intrinsieke waarde van een bedrijf gelijk is aan de contante waarde van de verwachte kasstroom (discounted cash flow, DCF), dat wil dus zeggen de contante waarde van de kasstroom die het bedrijf gedurende zijn bestaan weet te genereren.
"De DCF wordt uitgedrukt in termen van het rendement op, en de kosten
van, het in het bedrijf aanwezige kapitaal. Op die manier worden de
analisten namelijk gedwongen erover na te denken waar en hoe in het
bedrijf waarde wordt gecreëerd of juist verloren gaat en - en dit is
cruciaal - hoe duurzaam deze rendementen zijn. Dit laatste wordt weer
gekoppeld met onze analyse van de strategische en concurrentiepositie
van het bedrijf", aldus Mark Brown.
De koppeling van waardering en analyse is een essentieel onderdeel van
de nieuwe aanpak van ABN AMRO. Het levert klanten nieuwe inzichten op
die van nut zijn bij hun besluitvormingsproces. Daarom is ABN AMRO van
mening dat aanbevelingen een middel tot een doel zijn en dat haar
aanbevelingsstructuur analisten moet dwingen tot een consequente maar
genuanceerde visie op de fondsen die ze analyseren.
De nieuwe aanbevelingsstructuur betekent dat ABN AMRO in de toekomst
een drieledig adviesproces zal volgen voor de grote Europese fondsen:
de visie van de analisten op het aandeel in relatie tot de sector
waarin het bedrijf opereert, de positie van de sector binnen de markt
als geheel en ten derde een afgeleid advies dat de inzichten in
bedrijf en markt combineert.
In het nieuwe systeem gaan de analisten van ABN AMRO fondsen afzetten
tegen de bedrijfstak die zij op individuele basis of in teamverband
volgen. Hun advies is derhalve sectorgebonden. Deze vorm van 'forced
ranking' dwingt de analisten te onderzoeken en formuleren wat zij
werkelijk geloven.
"Met deze nieuwe researchaanpak lopen we voorop. De recente discussie
over research heeft ertoe geleid dat wereldwijd allerlei nieuwe regels
voor research zijn ingevoerd. Deze regels zullen het inzicht vergroten
en een aantal nuttige "checks and balances" bieden. Ons researchproces
is hierop geënt.
"Onze methode is positiever gericht en biedt onze analisten een vast
stramien voor fondsanalyse. Het geeft de te ondernemen actie aan,
waarbij zij overigens wel de nodige vrijheid van handelen behouden, en
dwingt hen duidelijkheid te verschaffen over hun belangrijkste
aannames en drijfveren. Dit leidt eerder tot meer dan minder nuttige
informatie en zal de efficiency vergroten," lichtte Brown toe.
Volgens ABN AMRO moeten analisten gestimuleerd worden om zich voortdurend af te vragen waar de markt fout zit. ABN AMRO heeft haar researchproces dan ook zo opgezet dat analisten worden aangemoedigd om logisch en grondig na te denken en de consensus los te laten. Het is de taak van het researchmanagement van de bank om de vertrouwenscultuur te creëren waarin dat mogelijk is.
ABN AMRO is bezig een cultuur te scheppen waarin analisten niet bang zijn om de plank een keer mis te slaan (als ze daar goede redenen voor hebben), met een beloningsstructuur waarin de nadruk ligt op goede ideeën en de manier waarop onze cliënten onze prestaties beoordelen.
Om deze waarden te versterken, is het essentieel het researchproces in
een goede structuur te verankeren. ABN AMRO tracht dit te doen door
middel van een systematisch analytisch kader, een duidelijke
aanbevelingsstructuur en een sterke gerichtheid op transparantie en
verantwoording.
"Transparantie is de sleutelfactor in alle fasen van het proces.
Transparantie schept namelijk duidelijkheid over de
verantwoordelijkheden en dat is van cruciaal belang als je je
prestaties wilt verbeteren", aldus Mark Brown.
ABN AMRO Bank N.V.
Afdeling Persvoorlichting (HQ1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
Tel. 020 628 89 00
Fax. 020 629 54 86
Please read our disclaimer and Privacy Statement.
Copyright © 1998-2003 ABN AMRO Bank N.V.
All rights reserved.