Vilenzo International NV

PERSBERICHT

(23 april 2003)

Modeconcern vilenzo verwacht winstgroei

Verwachtingen 2003

De Raad van Bestuur van Vilenzo International N.V. heeft in de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van heden een uitspraak gedaan omtrent de omzet- en winstverwachting voor het lopende boekjaar.

Voor zowel de omzet als de winst per aandeel wordt een stijging verwacht. Gezien de huidige onzekere economische en politieke omstandigheden kan de Raad van Bestuur geen nadere precisering geven omtrent de mate van de verwachte stijging. De inmiddels ingezette strategiewijziging en gerealiseerde herstructureringen zullen op termijn verder een positief effect hebben op de omzet- en resultaatontwikkeling. Voor het boekjaar 2003 zijn deze effecten echter nog marginaal, gezien de kosten in verband met de implementatie van de hernieuwde strategie.

De winterorderportefeuilles zijn inmiddels nagenoeg binnen. De onzekerheid met betrekking tot de omzet betreft dan ook met name de korte termijn orders (damesbonnetterie als ook never out of stock programma's) en de retailomzet (eigen winkels en factory outlets).

Recente gebeurtenissen in 2003

In het kader van de hernieuwde strategie (internationalisering) heeft Vilenzo een licentieovereenkomst gesloten voor het merk Georges Rech, voor productgroepen binnen het herensegment. Het Franse modebedrijf Georges Rech exploiteert wereldwijd inmiddels zo'n 90 dameswinkels en 9 herenwinkels (franchise). Vilenzo maakt hiermee haar entree op de Franse markt. Het bestaande salesteam voor Georges Rech-heren blijft intact. Vilenzo zal de heren-franchisewinkels, in samenwerking met onafhankelijke retailers, uitbreiden. Tevens zullen de merken Jaguar en Van Gils via deze organisatie hun intrede in Frankrijk doen. Er is een licentieovereenkomst gesloten met het Chinese Good Baby (350 department stores) voor distributie van het merk Cakewalk. Er is een importeursovereenkomst gesloten met het Sloveense productiebedrijf Mura voor Oost-Europa als ook met de Zwitserse Alba Gruppe voor in eerste instantie de merken Jaguar en Van Gils. 10 nieuwe franchise shops en 5 shop in shops (Van Gils, Jaguar en Georges Rech). Merkextensie bij Van Gils en Peter van Holland door introductie van een complete schoenenlijn.

Mission Statement:
Vilenzo heeft haar Mission Statement bijgesteld. Het nieuwe Mission Statement luidt als volgt: Modeconcern Vilenzo International N.V. wil met haar kernactiviteiten - het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van merken- en collectiestrategieën - een toonaangevende positie in de internationale markt bereiken. Door een goede samenwerking met afnemers wil Vilenzo merk- en productwaardering van de consument verkrijgen.

Doelstellingen:

Vilenzo International N.V. heeft de volgende doelstellingen geformuleerd:

Financieel:
Een gestage groei van de winst per aandeel (vóór afschrijving goodwill). Hiervoor is de winst per aandeel van E 1,07 over 2002 het uitgangspunt; Een dividenduitkering, voor zover de omstandigheden dit toelaten, van circa 50% van het nettoresultaat, naar keuze van de aandeelhouders in contanten of in de vorm van stockdividend; 3. Een solvabiliteitsratio - de verhouding garantievermogen ten opzichte van totaal vermogen - van groter of gelijk aan 30%.

Operationeel:
Centralisatie van ondersteunende activiteiten;
Resultaatverbetering door procesverbetering (concernfilosofie); Focus op verdere uitbouw van de groep, zowel nationaal als internationaal; Kostenbesparing en -efficiency.

Strategie:

Vilenzo richt zich op versterking van kwaliteit en efficiency van de huidige activiteiten-, product- en merkenportfolio, alsmede op de uitbouw hiervan middels overnames en/of strategische samenwerkingsverbanden. Vilenzo wil dit bereiken door: Segmentering naar de verschillende distributiekanalen (heren, dames, kinderen en overig); Focus op design, marketing en sales;
Versterking van de merkenpositionering;
Realisatie van synergievoordelen en verder verbeteren van de efficiency; Internationalisering.
Dit moet leiden tot omzetgroei en verbetering van de netto rendementen.

Belangrijke data:
4 september 2003: Halfjaarcijfers 2003
8 maart 2004: Jaarcijfers 2003
21 april 2004: Algemene Vergadering van Aandeelhouders 2 september 2004: Halfjaarcijfers 2004

Tilburg, 23 april 2003
VILENZO INTERNATIONAL N.V.
Raad van Bestuur

Voor nadere inlichtingen: Th.P.J. van Loon (CEO) tel. 013 5946800 www.vilenzo.com R.J.M. van Riel (CFO)

Bijlage: 1

Bijlage 1 bij persbericht 23 april 2003

Profiel Vilenzo International N.V.:

Modeconcern Vilenzo International N.V. wil met haar kernactiviteiten - het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van merken- en collectiestrategieën - een toonaangevende positie in de internationale markt bereiken. Aandelen Vilenzo zijn sinds 1991 genoteerd aan de Officiële Markt van de effectenbeurs van Euronext Amsterdam.

Vilenzo stelt zich op als een concern. In samenwerking met de verschillende business units wordt de strategie geformuleerd, geïmplementeerd en gecoördineerd. Om de verschillende distributiekanalen optimaal te bedienen is de onderneming ingedeeld in de volgende segmenten: heren, dames, kinderen en overig. Binnen de segmenten ligt de nadruk op design, marketing en sales.

Vilenzo is marktleider in Nederland op het gebied van formele herenkleding, tricotbovenkleding voor dames en kinderkleding. Het combineren van merkkleding en -schoenen met private labelconcepten stelt de onderneming in staat een totaalaanbod aan haar afnemers te doen. Deze sterke basis vormt een goed uitgangspunt voor verdere internationale ontwikkelingen.


---- --