Intermediair
Persbericht 6 mei 2003
Persbericht Intermediair Imago Onderzoek 2003
DALING SALARIS JONGE HOGER OPGELEIDEN
De ongunstige arbeidsmarkt heeft consequenties voor het salaris en de
salarisverwachtingen van jonge hoger opgeleiden. Voor het eerst in de
negenjarige geschiedenis van het Intermediair Imago Onderzoek is het
huidig salaris gedaald en zijn de salarisverwachtingen na zes jaar
gelijk gebleven. In vergelijking met vorig jaar is het huidige inkomen
met 7% gedaald, van gemiddeld EUR 37.244,- in 2002 naar EUR 34.795,-
in 2003. De inschatting voor een passend salaris is voor het eerst
nagenoeg gelijk gebleven. Bijna de helft van de jonge hoger
opgeleiden, 46%, heeft in 2003 een ongunstig of zeer ongunstig oordeel
over de arbeidsmarkt. Slechts 11% velt het oordeel gunstig.
Wat betreft ambities lijkt de trend naar zelfreflectie onder jonge
hoger opgeleiden zich door te zetten. De percentages met betrekking
tot immateriële ambities, intellectuele groei en een maatschappelijke
bijdrage leveren, zijn het sterkst gestegen in vergelijking met vorig
jaar. Daarentegen ligt het percentage dat een vervolgopleiding
afgerond wil hebben lager. De animo voor management opleidingen is het
meest gedaald.
Dit zijn enkele van de resultaten van het Intermediair Imago Onderzoek
2003 dat 6 mei wordt gepresenteerd. Het jaarlijkse
arbeidsmarktonderzoek is in 2003 voor de negende keer in opdracht van
Intermediair uitgevoerd. Het uitvoerend onderzoeksbureau is Ithaka
Media Consult. Onderzocht zijn laatstejaars studenten en hoger
opgeleiden met maximaal tien jaar werkervaring.
Naast de bovenstaande gegevens over de actuele arbeidsmarktsituatie
meet het onderzoek de imago's op de arbeidsmarkt van bedrijven en
(overheids)instellingen. Zo kunnen de ondervraagden aangeven bij welke
specifieke bedrijven ze het liefst willen werken en wat de beste
wervingscampagnes voor personeel zijn. De `top 3' van de meest
favoriete werkgevers van het Intermediair Imago Onderzoek 2003 is:
1. Philips
2. Shell
3. ABN AMRO
De beste wervingscampagne van vorig jaar, de campagne `Werken bij het
Rijk' (Rijksoverheid/arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum), heeft
dit jaar zijn koppositie geprolongeerd.
In de Intermediair Imago Onderzoek 2003 brochure vindt u de meest
relevante gegevens uit dit onderzoek. Achterin staan de belangrijkste
ranglijsten, ook uitgesplitst naar branche en doelgroep. Wilt u meer
informatie dan kunt u contact opnemen met Robert van Loon, uitgever
van Intermediair, telefoon 023-546 3220.
Favoriete werkgever 2003
Bedrijf
2002
1
Philips
1
2
Shell
2
3
ABN AMRO
5
4
ING
3
5
Rabobank
6
6
TNO
20
7
Unilever
8
8
IBM
12
9
KLM
10
10
Logica/CMG
7
11
Ahold
4
12
ASML
25
13
Atos / Origin
24
14
DSM
22
15
KPN
15
16
Heineken
11
17
KPMG
9
18
Océ
39
19
Siemens
18
20
Belastingdienst
14
21
Akzo Nobel
17
22
Interpolis
66
23
Rijkswaterstaat
27
24
Cap Gemini Ernst & Young
21
25
Delta Lloyd
103
26
Luchthaven Schiphol
42
27
Ministerie van VROM
28
28
Pink Roccade
16
29
Ordina
32
30
Ministerie van Economische Zaken
36
31
Ministerie van Buitenlandse Zaken
26
32
Microsoft
51
33
Vodafone
43
34
TPG/ TNT
61
35
Achmea
46
36
Thales Nederland
-
37
PGGM
57
38
Universiteit Utrecht
-
39
Ministerie van Defensie
69
40
Oracle
30
41
Hewlett Packard/ Compaq
71
42
De Nederlandsche Bank
94
43
Ministerie van Justitie
52
44
Fortis
29
45
Organon
80
46
Sara Lee/ DE
33
47
Accenture
50
48
Rijksuniversiteit Groningen
120
49
Politie
49
50
Stork
48