Intermediair


Persbericht 6 mei 2003

Persbericht Intermediair Imago Onderzoek 2003

DALING SALARIS JONGE HOGER OPGELEIDEN

De ongunstige arbeidsmarkt heeft consequenties voor het salaris en de salarisverwachtingen van jonge hoger opgeleiden. Voor het eerst in de negenjarige geschiedenis van het Intermediair Imago Onderzoek is het huidig salaris gedaald en zijn de salarisverwachtingen na zes jaar gelijk gebleven. In vergelijking met vorig jaar is het huidige inkomen met 7% gedaald, van gemiddeld EUR 37.244,- in 2002 naar EUR 34.795,- in 2003. De inschatting voor een passend salaris is voor het eerst nagenoeg gelijk gebleven. Bijna de helft van de jonge hoger opgeleiden, 46%, heeft in 2003 een ongunstig of zeer ongunstig oordeel over de arbeidsmarkt. Slechts 11% velt het oordeel gunstig.

Wat betreft ambities lijkt de trend naar zelfreflectie onder jonge hoger opgeleiden zich door te zetten. De percentages met betrekking tot immateriële ambities, intellectuele groei en een maatschappelijke bijdrage leveren, zijn het sterkst gestegen in vergelijking met vorig jaar. Daarentegen ligt het percentage dat een vervolgopleiding afgerond wil hebben lager. De animo voor management opleidingen is het meest gedaald.

Dit zijn enkele van de resultaten van het Intermediair Imago Onderzoek 2003 dat 6 mei wordt gepresenteerd. Het jaarlijkse arbeidsmarktonderzoek is in 2003 voor de negende keer in opdracht van Intermediair uitgevoerd. Het uitvoerend onderzoeksbureau is Ithaka Media Consult. Onderzocht zijn laatstejaars studenten en hoger opgeleiden met maximaal tien jaar werkervaring.

Naast de bovenstaande gegevens over de actuele arbeidsmarktsituatie meet het onderzoek de imago's op de arbeidsmarkt van bedrijven en (overheids)instellingen. Zo kunnen de ondervraagden aangeven bij welke specifieke bedrijven ze het liefst willen werken en wat de beste wervingscampagnes voor personeel zijn. De `top 3' van de meest favoriete werkgevers van het Intermediair Imago Onderzoek 2003 is:


1. Philips

2. Shell

3. ABN AMRO

De beste wervingscampagne van vorig jaar, de campagne `Werken bij het Rijk' (Rijksoverheid/arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum), heeft dit jaar zijn koppositie geprolongeerd.

In de Intermediair Imago Onderzoek 2003 brochure vindt u de meest relevante gegevens uit dit onderzoek. Achterin staan de belangrijkste ranglijsten, ook uitgesplitst naar branche en doelgroep. Wilt u meer informatie dan kunt u contact opnemen met Robert van Loon, uitgever van Intermediair, telefoon 023-546 3220.

Favoriete werkgever 2003

Bedrijf

2002


1

Philips


1


2

Shell


2


3

ABN AMRO

5


4

ING

3


5

Rabobank


6

6

TNO

20


7

Unilever


8

8

IBM

12


9

KLM


10

10

Logica/CMG

7


11

Ahold

4


12

ASML

25


13

Atos / Origin

24


14

DSM

22


15

KPN

15


16

Heineken

11


17

KPMG

9


18

Océ

39


19

Siemens

18


20

Belastingdienst

14


21

Akzo Nobel

17


22

Interpolis

66


23

Rijkswaterstaat

27


24

Cap Gemini Ernst & Young

21


25

Delta Lloyd

103


26

Luchthaven Schiphol

42


27

Ministerie van VROM


28

28

Pink Roccade

16


29

Ordina

32


30

Ministerie van Economische Zaken

36


31

Ministerie van Buitenlandse Zaken

26


32

Microsoft


51

33

Vodafone

43

34

TPG/ TNT

61

35

Achmea

46

36

Thales Nederland


-

37

PGGM

57

38

Universiteit Utrecht


-

39

Ministerie van Defensie

69

40

Oracle

30

41

Hewlett Packard/ Compaq

71

42

De Nederlandsche Bank

94

43

Ministerie van Justitie


52

44

Fortis

29

45

Organon

80

46

Sara Lee/ DE

33

47

Accenture

50

48

Rijksuniversiteit Groningen

120

49

Politie

49

50

Stork

48