PERSBERICHT VAN MEDIA PLAZA
Besloten e-mailadres van overheid kan spam aanzienlijk beperken
UTRECHT, 6 mei 2003 - Spam kan in Nederland aanzienlijk beperkt worden,
als de overheid elke burger een officieel e-mailadres geeft waar alleen
berichten van de overheid zelf in kunnen. Dit adres moet dan bovendien
gratis zijn en kan ondergebracht worden op ofwel computers van het rijk
ofwel die van gemeenten.
Onder de naam 'burgermail' zou dit een flink deel van het spamprobleem
oplossen, zo stelt Wim Bens, directeur van ICT-Marktplaats Media Plaza,
in de jongste nieuwsbrief van zijn stichting. Spam zou dan niet meer in
zulke adressen terechtkomen, en de gebruiker zou daar behalve van de
overheid eventueel alleen mail kunnen ontvangen van mensen wiens adres
hij of zij opgeeft, het zogenaamde 'opt in'-systeem. Op deze manier kan
de overheid ook nog flink geld besparen, meent Bens.
Vorige week heeft de Amerikaanse handelswaakhond, de Federal Trade
Commission, tijdens een driedaags anti-spamforum met leidende figuren
uit het bedrijfsleven enkele keren nadrukkelijk de aandacht gevraagd
voor het steeds toenemende spamprobleem. Bij America Online bestaat nu
al 70% van alle mail uit spam, en uit recent onderzoek blijkt volgens de
FTC ook nog dat bijna tweederde daarvan uitdrukkelijke onwaarheden
bevat.
Bens stelt voor om spamzenders niet allen te straffen met boetes en
eventueel gevangenisstraf, maar ook met een tijdelijke uitsluiting van
e-mailgebruik, naar analogie van een straatverbod. Bens vindt overigens
ook dat waarschuwingen voor virussen en spam bij de filewaarschuwingen
thuishoren.
Vorige maand werd de oprichting aangekondigd van een Nederlands 'e-mail
kenniscentrum' met goede connecties met bedrijven, politieke kringen en
gemeenten, dat zich onder meer met het spamprobleem gaat bezighouden.
Bens ziet zo'n iniatitief als een katalysator die sneller knopen door
kan hakken dan ministeries, aangezien e-mail de werkgebieden van drie
ministeries raakt, Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Justitie.
Een recent onafhankelijk onderzoek ten behoeve van SurfControl, een Amerikaans bedrijf dat anti-spam diensten levert, en uitgevoerd door het bureau Public Opinion Strategies geeft enkele duidelijke definties van spam: ongevraagde massale e-mail, die misleidend is wat betreft zijn onderwerp en zijn ware herkomst verhult (de keuze van 93% van de deelnemers aan het onderzoek), of ongevraagde massale e-mail, ook als die van legitieme bedrijven komt of van bedrijven met bekende merken (de keus van 82%), ofwel ongevraagde e-mail over onderwerpen die de ontvanger interesseren (de definitie van 78% van de deelnemers).
Spam bestaat volgens sommige bronnen al sinds 1978. De jongste
ontwikkeling is dat de staat Virginia in de VS gevangenisstraf op spam
stelt, terwijl in het algemeen spammen steeds strenger wordt aangeopakt
in de VS zowel als in Europa.
Nadere informatie: Wim Bens, 06 5364 1773