Gemeente Maastricht


7 mei 2003

Maastricht wordt nog verkeersveiliger

De afgelopen jaren heeft de gemeente jaarlijks ruim EUR 1 miljoen geïnvesteerd in het verkeersveiliger maken van de stad door middel van infrastructurele aanpassingen. Bijvoorbeeld rotondes, inrichten 30 km zones etc. Hierdoor is de verkeersveiligheidspositie van onze stad ten opzichte van vergelijkbare steden goed te noemen. Soms is dit echter (nog) niet voldoende en moet de infrastructuur nog worden aangepast. Verkeershandhaving is dan het sluitstuk en is daarom een onlosmakelijk onderdeel van het hele verkeersveiligheidsbeleid.

In samenwerking met het Verkeershandhavingsteam (VHT) wordt de verkeersveiligheid in Maastricht vergroot. Op diverse plaatsen in de stad worden flitspalen (voor te hoge snelheid) en roodlichtcameraposten (voor doorrijden door rood verkeerslicht én snelheid) geplaatst. Daarnaast wordt er een aantal mottoborden aangebracht om het verkeer er op te attenderen dat er controle is. De gemeente heeft hiervoor een overeenkomst afgesloten met het Openbaar Ministerie en de Politie Regio Zuid voor de financiering, aanschaf, gebruik en beheer van de meetapparatuur. In dit project worden opgenomen de Ring en de invalswegen Rijksweg, Meerssenerweg, Via Regia, Brusselseweg, Bosscherweg, Tongerseweg en Akersteenweg.

De in het projectplan genoemde wegen zijn tot stand gekomen na een uitgebreide ongevallenanalyse. Op basis van deze analyse is bekeken welke handhavingsmiddelen op welke plaats het meest effectief zijn. Nieuwe flitspalen worden geplaatst op de Rijksweg, Meerssenerweg, Brusselseweg en Bosscherweg. Daarnaast worden de verschijnborden met `U rijdt te snel' op de Kennedybrug en Noorderbrug ondersteunt met behulp van een digitale camera, die door de gemeente is aangeschaft. Op deze wegen geldt een maximum snelheid van 50 of 70 kilometer. Nieuwe roodlichtcameraposten worden geïnstalleerd op het kruispunt Tongerseweg-Javastraat en op het kruispunt Maagdendries-Frontensingel.

Daarnaast blijft het VHT op de in projectplan genoemde (invals)wegen en de Ring mobiele controles uitvoeren.

Om de weggebruiker erop te attenderen dat controles kunnen plaatsvinden zijn op diverse plekken in de stad zogenaamde `mottoborden' geplaatst met het opschrift "controle Limburg Zuid" en het icoontje van een camera.

Roodlichtcontrole is niet nieuw. Sinds enige tijd staan er al camera's op de kruispunten Prins Bisschopssingel-Sint Hubertuslaan, A2 traverse-Regentesselaan, VOP Prins Bisschopssingel, Via Regia-Dr. Baksstraat, Cabergerweg-Fort Willemweg,
Frontensingel-Statensingel-Cabergerweg, Bosscherweg-afrit Noorderbrug, Meerssenerweg-Limmelderweg-Marienwaard en het kruispunt Akersteenweg-Vijverdalseweg.

Naast snelheidscontroles en controle op doorrijden bij rood controleert het Verkeershandhavingsteam ook op alcohol en het dragen van autogordels en helmen.