Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 7-05-2003
Presentatie jaarverslag 2002

Presentatie jaarverslag 2002 Politie Regio Utrecht

Omvang criminaliteit daalt in 2003 verder
Meer verdachten aangehouden
UTRECHT - ,,Politiemedewerkers hielden vorig jaar 10% meer verdachten aan en overhandigden 18,3% meer verdachten aan het openbaar ministerie. Het aantal aangiften daalde licht. Dit terwijl in de eerste 4 maanden van vorig jaar de geregistreerde criminaliteit nog steeg met circa 7%. Naar aanleiding van deze stijging werd in alle districten van de Politie Regio Utrecht een aantal acties ingezet, gericht op meer repressie (boeven vangen).``

,,Vrijwel alle aangiften met daderindicatie zijn onderzocht en leidden tot het overhandigen van meer verdachten aan justitie. De dossiers zijn zo snel mogelijk naar justitie gezonden, zodat er geen plankzaken meer konden ontstaan. Verder werd de aanvankelijke stijging mede veroorzaakt door een systematisch aanpak van veelplegers en een verschuiving van de prioriteiten. Iedere kans een dader te pakken heeft de hoogste prioriteit, zegt mr. P. Vogelzang, korpschef van de Politie Regio Utrecht bij de presentatie van het regionale politiejaarverslag over 2002. Door deze gerichte acties in de tweede helft van 2002 daalde de totale criminaliteit aan het einde van het jaar met 9% ten opzichte van dezelfde periode in 2001. Deze daling van de geregistreerde criminaliteit (aantal aangiften) zet zich ook dit jaar voort. De eerste 4 maanden van 2003 laten in de hele regio Utrecht een verdere daling van ruim 17% zien ten opzichte van 2002.

Veelplegers De strakkere aanpak van veelplegers, die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de criminaliteit, blijkt behoorlijk succesvol. Minimaal 80% van de veelplegers wordt tenminste één keer per jaar door de politie aangehouden. De tot nu toe gehanteerde aanpak door justitie, gemeente, en andere partners werkte te weinig afschrikkend. Samen met de gemeentebesturen van de regio en het openbaar ministerie nam de Politie Regio Utrecht in 2002 het initiatief om dit probleem zowel op landelijk als regionaal niveau met alle betrokken partners te bespreken om tot verbetering van de aanpak te komen.

Harde kernjongeren De strakkere aanpak van harde kernjongeren (tot en met 24 jaar) is erop gericht om de activiteiten van alle betrokken instanties af te stemmen, zodat de veelplegers hun straf niet meer kunnen ontlopen. Onder de noemer Heldere Aanpak harde Kernjongeren ofwel HAK zijn de Politie Regio Utrecht, het openbaar ministerie, de stichting Reclassering Nederland, de Raad voor de Kinderbescherming, de jeugdreclassering van het bureau Jeugdzorg en de gemeente Utrecht in september 2002 een project gestart met als doel een sluitende ketenaanpak te realiseren. Tevens wil HAK strafmaatregelen effectief en strikt toepassen om veelplegers uit de roulatie te halen. Snelrecht, plaatsing in jeugdinrichtingen voor heropvoeding (Den Engh, Glenn Mills) en gewoon `zitten` behoren tot de mogelijkheden. Van 20 harde kernjongeren in de stad Utrecht is een persoonsdossier opgemaakt met informatie over hun strafblad, achtergrond en persoonlijke omstandigheden. Vanaf de start van HAK tot aan het einde van het jaar zijn 14 van de 20 harde kernjongeren effectief aangepakt. Daarnaast is een aantal concrete werkafspraken gemaakt om de samenwerking zo effectief en optimaal mogelijk te laten verlopen.

GGZ Als onderdeel van de totale aanpak veelplegers startte het deelproject veelplegers geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Het gaat hier om frequent overlast veroorzakende psychiatrisch patiënten, verslaafden, daklozen en mensen met meervoudige problemen. Uit onderzoek blijkt dat één criminele verslaafde veelpleger voor 487.500 euro per jaar aan maatschappelijke schade aanricht (zie bijlage voor berekening). Tijdens een conferentie eind december is de eerste aanzet gegeven om met de externe partners op het gebied van verslavingszorg en psychiatrie een regionaal 24-uurs informatiepunt voor politie en GGZ, een regionale 24-uurs crisisopvang en betere onderlinge samenwerking op beleids- en operationeel niveau te realiseren. Inmiddels is een landelijk convenant gesloten tussen de Raad van Hoofdcommissarissen en de brancheorganisatie van de GGZ (GGZ-Nederland). In dit convenant is afgesproken dat alle betrokken partners zich verbinden om hun verantwoordelijkheid bij deze problematiek ook echt te nemen.

Acties komende jaren De uitdaging voor dit jaar is de positieve ontwikkeling door te zetten. De politie wil de verdere aanpak van criminaliteit verbeteren en de wijze van aandragen van zaken aan het ministerie van Justitie extra aandacht geven waardoor ontsnappen in de gerechtelijke keten niet meer mogelijk is. Tevens gaan we de komende jaren fors inzetten op de kwaliteit van de dienstverlening en onze bereikbaarheid en beschikbaarheid. Op elke melding van een verdachte situatie mag een snelle reactie van de politie verwacht worden en mensen die slachtoffer zijn van een misdrijf en aangifte willen doen, moeten binnen 15 minuten geholpen worden. Dit betekent dat het werk van de politie anders georganiseerd moet worden, waardoor meer capaciteit op straat beschikbaar komt. Wat betreft onze telefonische bereikbaarheid via 0900 - 8844 hebben we vorig jaar vooruitgang geboekt, deze verbetering zetten wij in 2003 voort.

Het jaarverslag van de Politie Regio Utrecht is verkrijgbaar bij de regionale afdeling Communicatie: e-mail prucommu@worldonline.nl; fax (030) 239 7071; tel. (030) 239 7075.
Neem voor verdere informatie contact op met de unit Mediavoorlichting van de Politie Regio Utrecht, tel. (030) 239 6666.

Bijlage bij persbericht jaarverslag Politie Regio Utrecht 2002

Aangiften Het aantal aangiften daalde licht. Opvallend is dat in hetzelfde jaar het aantal inwoners met 4% toenam. Het aantal aangiften per 1.000 inwoners (de aangifteratio) ligt daardoor met 100,5 onder het aantal van 2001 (104,5). Tevens werden ruim 1.294 zaken meer opgelost dan het jaar ervoor (+10%).

Beschikbaarheid In 95% van de gevallen waren politieagenten in spoedeisende gevallen binnen 10 minuten ter plaatse. Een goede prestatie, omdat er sprake was van een zeer sterke toename van het aantal prio 1-meldingen (+ 54%) bij gelijkblijvende noodhulpcapaciteit.

Geweld Het aantal aangiften van geweldsdelicten steeg met 8,6% naar 7.095. (De gemeente Vianen die sinds 1 januari 2002 bij de Politie Regio Utrecht hoort, is verantwoordelijk voor ongeveer 1% van het aantal aangiften.) Het oplossingspercentage van geweld steeg fors met 7% naar 53,9%. Ruim de helft van de geweldsmisdrijven werd opgelost en 27% meer verdachten (4.337) werden bij het OM aangebracht. Opvallend is de stijging van het aantal aangiften van bedreiging, mishandeling en straatroof. Daarentegen daalde het aantal zedendelicten, openlijk geweld tegen personen en overvallen. Bijzonder opvallend zijn de stijging van de leeftijd van daders van geweldsdelicten en het gebruik van wapens. Het percentage jongeren dat geweld pleegde, daalde van 40% in 2000, na een lichte stijging in 2001 (41%), naar 34% in 2002. Ook gebruikten daders van geweldsmisdrijven minder wapens. In 2001 werd in 51% van de geweldsdelicten een wapen gebruikt en in 2002 in 33%. Het vuurwapengebruik bij geweldsdelicten blijft vanaf 2000 stabiel op 4%.

Thuisgeweld De stijging van 8,6% van het totaal aantal geweldsdelicten wordt veroorzaakt door een forse toename van het aantal aangiften thuisgeweld (geweldsmisdrijven man/vrouwmishandeling). Het aantal aangiften steeg van 361 naar 658 (+82%). Deze stijging werd vooral veroorzaakt door de toegenomen registratie van thuisgeweld. Met justitie zijn via het protocol Veilig huis afspraken gemaakt over een gestroomlijnde en deskundige afhandeling van thuisgeweld. Door het bevorderen van een goed op elkaar aansluitende aanpak bij politie, justitie, reclassering en hulpverlening en in een zo vroeg mogelijk stadium daderhulpverlening te initiëren, met de strafrechtelijke afdoening als stok achter de deur, probeert de politie geweld in de relatiesfeer te stoppen. Ook zonder aangifte kan de politie overigens daders van thuisgeweld in een aantal gevallen vervolgen.

Woninginbraken Het aantal aangehouden verdachten steeg met 32%: van 313 in 2001 naar 412 in 2002. Bijna 13% van de inbraken werd opgelost, ruim boven het oplossingspercentage van 10% dat ten doel was gesteld. Het aantal woninginbraken daalde met ruim 5% naar 6.807 (in 2001: 7.192).

Jeugd Het aantal minderjarige verdachten dat is aangeleverd aan het OM steeg fors van 2.857 naar 3.461 (+21%). In de regio zijn in diverse districten op het gebied van jeugdige veelplegers projecten gestart. De projectgroep Heldere Aanpak harde Kernjongeren (HAK) richt zich op de aanpak van recidiverende (harde kern-) jongeren en de geconstateerde niet-sluitende ketenaanpak jegens jeugdige criminelen en veelplegers. Van 20 harde kernjongeren is een persoonsdossier opgemaakt met informatie over het strafblad, achtergrond en persoonlijke omstandigheden. De aanpak is niet delictgericht maar dadergericht. Vanaf de start van HAK tot aan het einde van het jaar zijn 14 van de 20 harde kernjongeren effectief aangepakt. Daarnaast is een aantal concrete werkafspraken gemaakt om de samenwerking zo effectief en optimaal mogelijk te laten verlopen en zijn jongeren landelijk geoormerkt waardoor ook delicten buiten het arrondissement inzichtelijk zijn. Bovendien is de overdracht van ketenpartners die zich richten op minderjarigen naar ketenpartners die zich richten op meerderjarigen verbeterd.

Veelvoorkomende criminaliteit Het aantal verdachten dat aan het OM is overgedragen steeg met 10% naar 2.074. Het aantal aangiftes van auto-inbraak, fietsendiefstal en vernielingen daalde met 5,5% naar 57.180 (in 2001: 60.507). Het aantal aangiften van diefstal uit/vanaf autos daalde met 6% en het aantal aangiften van vernieling autos met 5,15%. Het aantal aangehouden verdachten diefstal uit/vanaf auto steeg van 660 naar 679 en het aantal verdachten dat aan het OM is aangeleverd steeg met 6,7% naar 591. Het aantal aangehouden verdachten diefstal fiets nam fors toe van 365 naar 501. Het aantal verdachten diefstal fiets dat bij het OM is aangeleverd steeg - bij een nagenoeg gelijk aantal aangiften - met zon 27% naar 451.

Nazorg Uit een grote publieksenquête bleek dat mensen behoefte hebben aan informatie over de stand van zaken van hun aangifte. Inmiddels is besloten dat iedere melder c.q. aangever hoort welke actie de politie heeft genomen naar aanleiding van de melding of aangifte. Verder hebben wij tot doel gesteld mensen die slachtoffer zijn van een misdrijf en aangifte willen doen, binnen 15 minuten op het politiebureau te helpen.

Berekening veelplegers GGZ Politiedistrict Paardenveld heeft onderzoek gedaan naar 300 verslaafde veelplegers in de binnenstad van Utrecht en berekende de maatschappelijke schade die zij kunnen aanrichten. Een criminele verslaafde heeft 10 bolletjes (à 0,1 gram) drugs per dag nodig à 6,50 = 65 euro. Heling van gestolen spullen levert zon 1/10 van de nieuwwaarde op. Deze junk moet dus voor 650 euro per dag stelen. Een junk moet zon zes inbraken of diefstallen per dag plegen voor zijn verslaving. Uitgaande van 300 werkdagen per jaar steelt hij spullen ter waarde van 195.000. De maatschappelijke schade is echter veel groter. Dan wordt vervanging van de gestolen goederen, materiële schade (autoruit), kosten van verzekering en inzet van politiepersoneel meegerekend. Uitgaande van totale maatschappelijke schade = 2,5 keer de nieuwwaarde van de gestolen goederen kan de totale maatschappelijke schade die één criminele verslaafde aanricht 487.500 euro per jaar zijn.