Ingezonden persbericht


Levensmiddelenbranche maakt vuist tegen zwerfafval

Supermarkten plaatsen speciale afvalbakken

"Gooi 't in de afvalbak en zorg zo dat Nederland steeds schoner wordt." Die boodschap krijgt iedere consument binnenkort vrijwel dagelijks onder ogen. De Nederlandse supermarkten plaatsen de komende weken speciale afvalbakken en posters met de teksten: 'Met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak' en 'Nederland wordt steeds schoner' .

Op 7 mei hebben in Hilversum Dhr. Van den Doel van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en Bridget Maasland de eerste speciale afvalbak onthuld van Nederland Schoon. Onder toeziend oog van de directeur van Nederland Schoon Mw. Van Aggelen, Dhr. Vonhoff van de Nederlandse Frisdranken Industrie en Dhr. Verhoek van het Centraal Brouwerij Kantoor.

Vrijwel iedereen maakt zich in meer of mindere mate schuldig aan het weggooien van afval op plaatsen die daar niet voor bestemd zijn. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen geconfronteerd worden met de boodschap dat afval in de afvalbak hoort. "De supermarkten ontvangen dagelijks zo'n vier miljoen klanten, zegt CBL voorzitter Klaas van den Doel. De speciale afvalbakken en posters wijzen de consument indringend op de noodzaak afval netjes op te ruimen. De speciale bakken bieden uiteraard de mogelijkheid afval kwijt te raken, maar zeker zo belangrijk is het signaal dat er vanuit gaat. De consument wordt nu dagelijks in zijn eigen omgeving geconfronteerd met de acties tegen zwerfafval. Bovendien trekt een schone omgeving van een supermarkt minder criminaliteit aan."

De plaatsing van de bakken is onderdeel van een groter actieprogramma tegen zwerfafval dat het bedrijfsleven voert. De Nederlandse supermarkten gaan meer afvalbakken plaatsen en zwerfafval rond hun bedrijf en parkeerterrein opruimen. De supermarkten willen in samenwerking met de gemeente ook andere acties voeren om van zwerfafval verlost te raken."

De Stichting Nederland Schoon en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) coördineren de actie bij de supermarkten. Marielle van Aggelen, directeur van Nederland Schoon: "dit is een van de vele initiatieven in samenwerking met het bedrijfsleven, gericht op het terugdringen van zwerfafval. De actie past volledig in onze 4-V strategie: Voorlichten, Verantwoordelijkheid nemen, Voorzieningen treffen en Verbaliseren. Met deze vier sporen aanpak willen we bereiken dat we de doelstelling halen: 45% minder zwerfafval in 2005 en 80% minder blikjes en flesjes op straat."

Cees de Mol van Otterloo namens de Nederlandse Frisdrankenindustrie en het Centraal Brouwerij Kantoor: "Zwerfafval scoort hoog in de ergernis top10 van burgers. Uit onderzoek weten we dat het grootste deel van het zwerfafval (66%) wordt gevormd door peuken, kauwgom, kranten, foldertjes en dergelijke. De verpakkingen van etenswaren, rookwaren en dranken vormen de resterende 30%. Drankenverpakkingen vallen het meest op omdat ze groot zijn en fel gekleurd. Wij ondersteunen dit initiatief omdat we er van overtuigd zijn dat alleen de integrale aanpak van het zwerfafval het probleem kan oplossen. Daarom investeren de Nederlandse frisdrankindustrie en de vereniging van bierbrouwers extra in dit project, boven op de bijdrage die ze leveren aan de kosten van de campagnes van Nederland Schoon."

Nederland Schoon en het CBL verwachten dat de actie van de supermarkten de consument bewust zal maken van zijn verantwoordelijkheid zwerfafval te voorkomen. Voorkomen is de belangrijkste bijdrage die de consument kan leveren aan het tegengaan van zwerfafval.

Voor meer informatie kunt u bellen met Nederland Schoon 070 - 3042080 Centraal Bureau Levensmiddelenhandel 070 - 3376200 (06-51502772)

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772