NVPI

Nederlandse Games-markt groeit in 2002 dankzij nieuwe consoles

Met een groei van 28% in waarde (e 160 miljoen) en 10% in stuks (6,5 miljoen stuks) heeft de markt voor Entertainment Software (games, edutainment en reference) een gezonde groei doorgemaakt. Een groei die bijna volledig te danken is aan de nieuwe dragers die in 2001 en 2002 op de markt zijn gekomen. Met name de Playstation 2 heeft een grote groei doorgemaakt. Na de introductie in 2001 is de verkoop van spellen voor deze console in 2002 gegroeid met 275% in waarde en 364% in stuks.

Nieuwe consoles
De afgelopen twee jaar werden maar liefst 3 nieuwe type consoles geĂŻntroduceerd, de Playstation 2, de X-box, Gameboy Advance en de Gamecube. Van deze drie is de Playstation 2 het meest populair. Voor deze console werden in 2002 731.000 spellen verkocht, goed voor een omzet van 38,2 miljoen Euro. Van de oude speltypen blijft CD-rom de meest gangbare alhoewel deze markt nog amper groeit. Vorig jaar steeg de verkoop van cd-rom entertainment nog met wel 1% (4,7 miljoen stuks) maar, dat zal voornamelijk door de lage verkoopprijs komen, in omzet daalde de verkoop van cd-rom games met 4% (e 77,4 miljoen). De andere oude dragers moesten allemaal flink inleveren en lijken uit de gratie bij het games kopende publiek.

Units (x 1000) Turnover (x miljoen) 2001 2002 % 2001 2002 %

CD-rom 4659 4692 1% 80,7 77,4 -4% PS1 642,3 373 -42% 15,7 7,8 -50%

PS2 157,6 731 364% 10,2 38,2 275%

Dreamcast 19,5 9,26 -53% 0,4 0,14 -75% N64 96,1 35 -64% 4,9 1,1 -88%

GB 246,4 112 -55% 8,8 3,4 -61%

GBA 92,4 241 161% 4,6 11,56 151%

Xbox 0 153 153% 0 10,27 10% Game Cube 0 174 174% 0 10,28 10% Totaal 5913 6520 10% 125 160 28%

Verkoopkanalen
Van de totale interactiefmarkt wordt 79% door entertainment software in beslag genomen.
Grootste verkoopkanaal voor entertainment software blijft het speelgoedkanaal, 44% van de spellen worden in deze winkels verkocht. Andere sterke kanalen zijn de Entertainment winkels (o.a. Free Record Shop, Music Store) met 13% en de Electro Retail (o.a. Media Markt) met 19%. Tot de best verkochte titels in 2002 behoorde de twee Grand Theft Auto spellen op Playstation 2 en Medal of Honor; Allied Assault op cd-rom.

(cijfers afkomstig van GFK panelservices Benelux.)