KPMG


Middelgrote bedrijven somberder dan ooit over ondernemingsklimaat

6 mei 2003

Ondernemingen in Nederland met twintig tot vijfhonderd werknemers zijn een stuk somberder geworden over de economische vooruitzichten voor de komende twaalf maanden.

De bedrijven zijn pessimistisch over de werkgelegenheid en de omzet en zien geen verdere groei van de investeringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Trendmeter, een samenwerkingsverband van het zakenblad ELAN, KPMG, F. van Lanschot Bankiers en Motivaction, onder vierhonderd bedrijven. Het percentage ondernemers dat verwacht dat hun orders zullen toenemen, is tot 35 gedaald. In september verwachtte nog 43 procent van de ondernemers een verbetering van de orderpositie voor de komende twaalf maanden. Het percentageondernemers dat een verslechtering van de orderpositie verwacht, is gestegen van 14 naar 20. De verwachtingen over de winstgevendheid vertonen dezelfde trend. Het aantal ondernemers dat meer winst denkt te gaan maken, is gedaald van 39 tot 33%. Het aantal directeuren dat een lagere winst verwacht, is gestegen van 18 naar 25%. De directeuren zijn ook pessimistisch gestemd over hun investeringen. Ze denken dat die het komend jaar niet zullen toenemen. Verder is het aantal ondernemers dat een toename van het personeelsbestand verwacht even groot als het aantal dat minder personeel denkt nodig te hebben, 24%.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat 80% van de bedrijven de huidige periode van tegenwind ziet als een kans en een uitdaging. Dit typeert volgens Karel Jan Voogd van KPMG Business Advisory Services het middenbedrijf. Voogd: "Deze kansen en bedreigingen zijn echter het best te benutten als de korte en de lange termijn focus worden gecombineerd. Het is vrij gebruikelijk om bij teruglopende economische groei toevlucht te zoeken tot maatregelen van kostenreductie. Saneren ligt dan voor de hand. Het vergt meer moed en meer oog voor de balans tussen korte en lange termijn succes om in plaats van 'snijden' naar 'snoeien' over te gaan. Dit kan worden bereikt met een scherpere focus. Door de economische voorspoed van de afgelopen jaren is de focus echter verwaterd. Van belang is dan ook nu om haarfijn te analyseren of producten voldoende of onvoldoende toegevoegde waarde opleveren. De klantenportefeuille moet worden geanalyseerd op winstgevendheid per klant. En uit deze analyse moeten passende maatregelen worden getroffen. Saneren van producten en van klanten, in plaats van personeel".

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

Overigens ziet 80 procent van de directeuren de slechte economische situatie als een kans en een uitdaging.