Gemeente Sint-Oedenrode


Actuele berichten week 19-2003
Rubriekskop=Agenda
@Kop1=Vergadering commissie Burgerij 12 mei

@Normaal=De commissie Burgerij vergadert op maandag 12 mei om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.
In deze openbare vergadering zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

- vaststelling verslag vorige commissievergadering d.d. 7 april 2003 Voorstel Pilot Jeugdbeleid
Presentatie: `Toeleiding naar de arbeidsmarkt' (kader: beleidsnota Bijstand)
481255) of per mailbericht: griffie@sint-oedenrode.nl F(0413)481255
@Rubriekskop=Evenementen
@Kop1=Verleende vergunningen / verkeersmaatregelen

@Tussenkop=Lentekoopavond
@Normaal=Zaterdag 10 mei organiseert Rooi 2000 een Lentekoopavond. De winkels zullen dan tot 22.00 uur geopend zijn. In verband met de veiligheid van bezoekers zullen daarom de volgende wegen voor verkeer worden afgesloten;

-Hertog Hendrikstraat ter hoogte van de Streepenstraat
-Kofferen ter hoogte van parkeerterrein Ahrend
-Borchmolendijk, hoek Philippusstraat

-Stompersstraat hoek Ameroyenhof

-Hoge Vonderstraat ter hoogte van het Kofferen
-Emmausstraat ter hoogte van het Kofferen

@Tussenkop=Jubileumweek Rhode
@Normaal=Van vrijdag 16 mei tot en met zondag 25 mei a.s. organiseert R.K.S.V. Rhode een feestweek in het kader van het 75-jarig bestaan. Diverse festiviteiten zullen worden georganiseerd deze week in en rond de kantine op sportpark ¡§de Neul¡¨ o.a. op woensdag 21 mei het Scholen-voetbaltoernooi.

Afdeling Welzijn,
F(0413)481316
@Kop1=Nationale Straatspeeldag 2003

@Normaal=Op woensdag 4 juni 2003 wordt de 14e Nationale Straatspeeldag gehouden. Het doel van deze dag is aandacht te vragen voor de kwetsbare positie van kinderen in het verkeer. Als u een straatspeeldag wilt organiseren, kunt u dat het beste met anderen doen, bijvoorbeeld met de buren, de school of de wijkvereniging. In Sint-Oedenrode organiseren sinds meerdere jaren al een aantal buurten en/of straten een dergelijke dag.
Voor meer informatie of om u als deelnemer aan te melden kunt u contact opnemen met 3VO, telefoonnummer 035-5262737 of via internet www.3vo.nl/straatspeeldag. U ontvangt dan van deze organisatie een uitgebreid actiepakket, met een duidelijke handleiding en suggesties voor straatspelletjes en andere activiteiten.
Voor het afsluiten van een straat heeft u toestemming nodig van de gemeente. Door de gemeente wordt een financiële bijdrage geleverd in de kosten voor het organiseren van een straatspeeldag.

Afdeling Welzijn,
F(0413)481319

Bouwzaken

@Rubriekskop=Bouwzaken
@Kop1=Aanvragen bouwvergunning
@Normaal=L. van Kaathoven, Eversestraat 17, vergroten woning W. van der Heijden, Julianastraat 22, raam in zijgevel H. Bouwmans, De Jongsingel 12, verbouw berging
@Kop1=Aanvraag gebruiksvergunning (brandveilig gebruik) @Normaal=A. de Geus, Azaleastraat 3, horecagelegenheid

Afdeling Bouwen en Milieu,

@Kop1=Verleende bouwvergunning
@Normaal=-Mauritsstraat 21, plaatsen carport/uitbreiden woning

@Kop1=Verleende vrijstelling
@Normaal=-van Homberghlaan 26, vrijstelling voor het vestigen van een elektrotechnisch installatiebedrijf

Tegen bovengenoemde besluiten kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de uitreiking of verzending hiervan een bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en wethouders.
Afdeling Bouwen en Milieu,
F(0413)481339 @Kop1=Uitbreiding woonhuis Margrietstraat @Normaal=Burgemeester en wethouders maken bekend dat bij hun een bouwplan is ingediend voor het uitbreiden woonhuis aan de Margrietrstraat 39, V.R.V. FAM. V.D. POL

Het bouwplan voldoet niet aan het ter plaatse geldende bestemmingsplan.
Burgemeester en wethouders hebben op 17 januari 2000 de gewijzigde verruimde regeling voor het bouwen van aan- en bijgebouwen vastgesteld als beleid dat wordt gehanteerd bij het toepassen van vrijstelling volgens artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Aangezien het genoemde bouwplan voldoet aan de verruimde regeling zijn burgemeester en wethouders in principe bereid via artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen.
De op deze zaak betrekking hebbende stukken liggen met ingang van donderdag 8 mei 2003 gedurende 4 weken ter inzage op de afdeling Bouwen en Milieu.
Ingevolge artikel 19a lid 4 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht kan gedurende de termijn van terinzageligging een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent deze aanvraag kenbaar maken.
Afdeling Bouwen en Milieu,
F(0413)481343
@Kop1=Uitbreiding woning Stompersstraat 49
@Normaal=Burgemeester en wethouders maken bekend, dat een bouwplan is ingediend voor het uitbreiden van een woonhuis en herbouwen van een bergruimte op het perceel Stompersstraat 49 v.r.v. P. Habraken.

Genoemd perceel is gelegen binnen het uitbreidingsplan in onderdelen "Sint Oedenrode, Kom 1959" en toekomstig bestemmingsplan "Centrum". Het bouwplan voldoet niet aan de voorschriften voor het bouwen van aan- en bijgebouwen van het vigerend uitbreidingsplan. Burgemeester en wethouders hebben op 17 januari 2000 de gewijzigde verruimde regeling voor het bouwen van aan- en bijgebouwen vastgesteld als beleid dat wordt gehanteerd bij het toepassen van vrijstelling volgens artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Aangezien het genoemde bouwplan voldoet aan de verruimde regeling zijn burgemeester en wethouders in principe bereid via artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen. Bovendien voldoet het bouwplan aan de voorschriften van het toekomstig bestemmingsplan.
Het nieuwe bestemmingsplan dient echter nog in procedure te worden gebracht. Op grond van artikel 50 lid 1 Woningwet dient de bouwaanvraag te worden aangehouden. Ons college heeft echter de bevoegdheid om de aanhoudingsplicht te doorbreken en bouwvergunning te verlenen. Wij zijn dan ook voornemens om op grond van artikel 50 lid 4 Woningwet bouwvergunning te verlenen voor het bouwplan. Alvorens een definitieve beslissing wordt genomen, wordt eenieder in de gelegenheid gesteld om dit bouwplan in te zien.

Op grond van afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht/ artikel 50 lid 7 van de Woningwet ligt de aanvraag voor eenieder met ingang van donderdag 8 mei 2003 gedurende 4 weken ter inzage in het gemeentehuis. Het verzoek kan hier tijdens openingstijden (tussen 9.00 en 12.30 uur) worden ingezien. Eenieder heeft de mogelijkheid om binnen deze termijn schriftelijk de zienswijze over de aanvraag naar voren te brengen.
F(0413)481343
F(0413)481340

@KOP1=UITBREIDING GARAGE MOSBULTEN 24
@NORMAAL=BURGEMEESTER EN WETHOUDERS maken bekend dat bij hun een bouwplan is ingediend voor het uitbreiden van een garage aan het adres Mosbulten 24 v.r.v. dhr. R.M. Meulendijks.
donderdag 8 mei 2003 gedurende 4 weken ter inzage op de afdeling F(0413)481342@Kop1=Goedgekeurde bestemmingsplannen ter inzage @Normaal=Burgemeester en wethouders maken bekend, dat met ingang van donderdag 8 mei 2003 voor de duur van 6 weken voor iedereen in het gemeentehuis ter visie zal liggen, de besluit van Gedeputeerde Staten van 22 april 2003 tot goedkeuring van

1. het bestemmingsplan ¡§bedrijventerrein Nijnsel IV¡¨.
2. het bestemmingsplan Ollandseweg 134-136
Binnen genoemde termijn van 6 weken kan tegen de goedkeuringsbesluit beroep worden ingesteld bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019, 2500 EA ¡¦s-Gravenhage. Deze bevoegdheid komt toe aan degene die zich tijdig met een bedenking tegen het betreffende vastgestelde bestemmingsplan tot Gedeputeerde Staten heeft gewend, alsmede degene die kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest.
Het goedkeuringsbesluit treedt in werking daags na afloop van de beroepstermijn. Op dat moment wordt het bestemmingsplan uitvoerbaar. Om dat tegen te gaan kan door degene die beroep heeft ingesteld aan de Voorzitter van genoemde afdeling een verzoek gedaan worden het goedkeuringsbesluit te schorsen.
Voor zowel het instellen van beroep als een verzoek om schorsing zijn griffierechten verschuldigd.
Afdeling Ruimtelijke Ordening,
F(0413)481352 of 481354
@Kop1=Tijdelijk huisvesting Odendael op sporpark @Normaal=Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek is ingediend voor het tijdelijk gebruik van veld 6 op sportpark de Neul voor de realisering van tijdelijke woningen met gemeenschappelijke ruimten ten behoeve van de tijdelijke huisvesting van Odendael voor de duur van maximaal 3 jaar. Het gebruik ten behoeve van de tijdelijke huisvesting voldoet niet aan de voorschriften van het geldend bestemmingsplan. Om aan het verzoek medewerking te kunnen verlenen, dient vrijstelling te worden verleend van de voorschriften van het geldende bestemmingsplan. De bevoegdheid om tijdelijk af te wijken van de voorschriften van een bestemmingsplan wordt ontleend aan artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Voordat van deze bevoegdheid gebruik kan worden gemaakt, bestaat voor een ieder de gelegenheid om tegen het voornemen daartoe schriftelijk bedenkingen in te dienen. @Tussenkop=Ter inzage
@Normaal=In verband hiermee ligt het verzoek om vrijstelling met ingang van maandag 12 mei 2003 gedurende 14 dagen ter inzage op de afdeling Bouwen en Milieu van de sector Grondgebied. Het verzoek kan hier tijdens openingstijden (tussen 9.00 en 12.30 uur) worden ingezien. Bedenkingen dienen binnen deze termijn te worden ingediend bij Burgemeester en wethouders van Sint-Oedenrode, Postbus 44, 5490 AA Sint-Oedenrode.
Afdeling Bouwen en Milieu
(0413- 481344)
@Rubriekskop=Huisvuil
@Kop1=Inzameling oud papier
@Normaal=Wij verzoeken u ervoor te zorgen dat, waar het papier wordt @Tussenkop=Zaterdag 10 mei
@Normaal=- Fanfare Nos Jungit Apollo, papiercontainer op de parkeerplaats aan de Zwembadweg bij de ingang van het park van 9.30 uur tot 12.30 uur. Tevens zal vanaf 9.30 uur oud papier worden opgehaald in de gebruikelijke wijken, te weten Kinderbos, Cathalijne en Kienehoef ten noorden van de Florisstraat, en een gedeelte van de Zwembadweg

- Oudervereniging Basisschool Eerschot, papiercontainer aan de achterkant van Basisschool Eerschot van 11.00 tot 12.30 uur
- Oudervereniging Sint Petrusschool, papiercontainer bij de Sint Petrusschool, Het Binneveld 4, van 10.00 tot 14.00 uur

@Tussenkop=Permanente inzameling
@Normaal=- Buurtschap Oud-Rijsingen zamelt permanent oud papier in; papiercontainer aan de Ollandseweg 129
F(0413)481340
@Rubriekskop=Aanleg A50
@Kop1=Verplaatsen fietshulpbrug
@Normaal=In week 21 wordt de tijdelijke fiets- en voetgangersbrug over de nieuwe verdiepte ligging in zuidelijke richting verplaatst. Verplaatsing is nodig in verband met werkzaamheden op de huidige locatie. Het demonteren, verplaatsen en opbouwen zal ca. 1 week duren. Gedurende deze tijd moeten (brom)fietsers en voetgangers om de bouwkuip heen rijden/lopen. De verbindingsweg tussen de Schietbergweg en de Sonseweg zal hiervoor aangepast worden.

Rijkswaterstaat
F(0413)420737
Afdeling Wegen en Groen,
F(0413)481372
@Rubriekskop=Kapvergunningen
@Kop1=Aanvraag Kapvergunningen
@Normaal=Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij van plan zijn een kapvergunning te verlenen voor het rooien van onderstaande bomen:
- 2 coniferen, staande in de voortuin de woning aan de Kalmoes 5, in verband met de omvang van de coniferen in relatie tot de omgeving,
- 5 berken, staande in de berm van de Airborneweg, in verband met de slechte vitaliteit van de bomen,

- 1 eik, staande in de berm van de Ollandseweg, ter hoogte van de woning met huisnummer 129, in verband met de slechte vitaliteit van de boom,

- 8 populieren, staande op het perceel sectie A nummer 2115, gelegen aan de Boxtelseweg, de bomen zijn kaprijp,

- 4 berken en 1 den, staande in de zijtuin van de woning aan het Laageind 7, in verband met de herinrichting van het perceel.
- 49 populieren, staande op het perceel sectie C nummer 3340, gelegen aan de achterzijde van het perceel dat plaatselijk bekend is als Schijndelseweg 28, in verband met het omvormen van het populierenbos naar acaciabos.
@Kop1=Verleende kapvergunning
@Normaal=Burgemeester en wethouders maken tevens bekend, dat voor het rooien van de onderstaande bomen kapvergunning is verleend:
- 1 hazelaar, staande in de achtertuin van de woning aan de Doornappel 13, in verband met de omvang van de boom in relatie tot de omgeving.
- 10 berken, wilgen en eiken, staande in de erfbeplanting op het perceel sectie E nummer 3641, plaatselijk bekend als Kerkdijk 11a, in verband met het verlegen van de verharding van de toegangsweg. moet schriftelijk worden ingediend bij ons college.

@Kop1=Melding te vellen bomen
@Normaal=Hierbij wordt bekend gemaakt dat de volgende bomen, waarvoor geen vergunningen vereist zijn, zullen worden geveld:
- 5 populieren, staande in de berm van de Boxtelseweg ter hoogte van het perceel sectie A nummer 2115.
f¶ (0413) 481380
@Rubriekskop=Verbetering toegankelijkheid gemeentehuis voor mensen met een loopbeperking

@Normaal=Heeft u een loopbeperking en is het gemeentehuis voor u, zelfs onder begeleiding, niet of niet voldoende toegankelijk? Dan heeft de gemeente nu misschien een oplossing voor u. Sinds kort staan er namelijk in een ruimte vlakbij de voordeur van het gemeentehuis een duwrolstoel en een rollator voor algemeen gebruik. Uw begeleider kan deze duwrolstoel of rollator voor u ophalen, terwijl u even in de auto op de parkeerplaats wacht.
Op deze manier wordt het gemeentehuis meer toegankelijk.

De AXI-stoel staat voor u klaar!
De rolstoel die de gemeente heeft aangeschaft is geen gewone rolstoel. Het is eigenlijk meer een fraai en modern vormgegeven luxe duwrolstoel, de AXI-stoel genaamd.
De AXI-stoel is bijzonder gebruiksvriendelijk, zowel voor u als gebruiker als voor de begeleider. De AXI-stoel biedt een comfortabele zithouding. In- en uitstappen gaat erg gemakkelijk, enerzijds doordat de stoel automatisch geremd staat als de rembeugel losgelaten wordt en anderzijds door de opklapbare voetsteunen. Speciale zwenkwielen maken het besturen extra makkelijk.

Waar kunt u de AXI-stoel en rollator vinden en hoe is het gebruik geregeld?
De AXI-stoel en rollator staan, als u het gemeentehuis binnen komt, direct links in de ruimte voorzien van de tekst ¡¦AXI-standplaats¡¦. Het is wel de bedoeling dat uw begeleider het gebruik van rolstoel of rollator even bij de receptie meldt. U kunt dit doen wanneer u reeds in het gemeentehuis bent.
U hoeft dus niet eerst het gemeentehuis te bellen! Zorgt u er wel voor dat het geleende steeds direct na afloop van uw bezoek aan het gemeentehuis in de daarvoor bestemde ruimte teruggezet wordt!

De Stichting Toegankelijkheid wil door middel van deze hulpmiddelen meer mensen met een loopbeperking in staat stellen om zelf hun zaken in het gemeentehuis af te handelen.

Afdeling Publiekszaken,
F(0413)481285@Kop1=Verhoging tarief gebruik Taxihopper

@Normaal=De gemeenteraad van Sint-Oedenrode heeft op 24-04-2003 besloten om de tarieven voor gebruik van Taxihopper met ingang van
01-06-2003 te verhogen.


@Tussenkop=Waarom een tariefsverhoging?
@Normaal=De gemeenteraad heeft eerder, op 27 september 2001, ingestemd met invoering van Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV). Bij de vaststelling van de tarieven in 2001 is afgesproken, dat Wvg geïndiceerden tegen maximaal het Openbaar Vervoer-tarief (blauwe strippentarief) met Taxihopper moeten kunnen reizen. Inmiddels is het Openbaar Vervoer echter aanzienlijk duurder geworden.De gemeenteraad heeft daarom besloten tot aanpassing van de tarieven per 01-06-2003. De tariefsverhoging, die in alle 14 deelnemende gemeenten zal worden doorgevoerd, is nodig om het Taxihoppertarief weer te laten aansluiten bij het Openbaar Vervoer-tarief en om te kunnen blijven zorgen voor een duurzame financiering van het CVV-vervoerssysteem.

@Tussenkop=Huidige tarieven per zone
@Normaal=-Wvg'ers met een vervoersindicatie in bezit van Taxihopperpas e 0,35

-overige (OV)-gebruikers met Taxihopperpas e 0,90
-overige (OV)-gebruikers zonder Taxihopperpas e 1,35
Nieuwe tarieven per zone vanaf 01-06-2003

-Wvg'ers met een vervoersindicatie in bezit van Taxihopperpas e 0,41 (= Openbaar Vervoer blauwe strippenkaart tarief)
-overige (OV)-gebruikers met Taxihopperpas e 1,00
-overige (OV)-gebruikers zonder Taxihopperpas e 1,45
Afdeling Publiekszaken,
F(0413)481285
@Rubriekskop=Beginspraak plan Dommelpark

@Normaal=De Gemeente Sint-Oedenrode heeft een plan opgesteld waarin een visie is neergelegd hoe de Dommel en directe omgeving, binnen de bebouwde kom van Sint-Oedenrode, zou kunnen worden ingericht. Dit plan heeft de toepasselijke naam "Dotterbloem" meegekregen. Op basis van dit totaalplan willen we in de komende jaren uitvoeringsplannen voorbereiden.
Voor het eerste deelplan is de keuze gevallen op het gebied wat grofweg is gelegen tussen het Cathalijnepad en de bocht in de Dommel nabij de Brockstraat en de De Jongsingel. Dit deelproject heeft als naam "Plan Dommelpark" gekregen. Alvorens met verdere voorbereiding en uitwerking van dit plan te beginnen, wil het gemeentebestuur graag van belanghebbende, aanwonenden en andere belangstellenden vernemen, welke wensen en gedachten er leven, zodat daarmee zoveel als mogelijk rekening kan worden gehouden. Dit noemen wij `beginspraak'. Met nadruk melden we dat er in deze fase nog geen volledig uitgewerkte plannen liggen, maar dat het er juist om gaat om die uitvoeringsplannen mede vorm te gaan geven.
@Tussenkop=Informatieavond gemeentehuis
@Normaal=Wij willen u van harte uitnodigen voor de informatiebijeenkomst die hierover wordt gehouden op woensdag 14 mei 2003. Tijdens deze bijeenkomst, welke gehouden wordt in het gemeentehuis en start om 20.00 uur, zal na een presentatie over het plan volop gelegenheid worden geboden om uw ideeën en wensen kenbaar te maken.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om gedurende de periode van donderdag 15 mei 2003 tot en met woensdag 28 mei 2003 reacties mondeling of schriftelijk aan ons kenbaar te maken. Voor een mondelinge toelichting en/of reactie kunt u tijdens werkdagen van 9.00 tot 12.30 uur (of na telefonische afspraak) terecht op het gemeentehuis.
Op dit moment wordt gewerkt aan een folder over het plan, deze is heel binnenkort beschikbaar en kunt u meenemen op de informatieavond. Ook kunt u deze informatie spoedig vinden op onze web-site; www.Sint-Oedenrode.nl.
Afdeling Wegen en Groen,
F(0413)481380@Rubriekskop=RICHTLIJNEN VOOR SIRENES EN ZWAAILICHTEN BIJ DE BRANDWEER
@Normaal=De brandweerkorpsen in de regio Noordoost Noord-Brabant passen sinds kort de nieuwe brancherichtlijn toe voor het gebruik van sirenes en zwaailichten. Het is zowel voor brandweerhulpverleners als overige verkeersdeelnemers een goede zaak, dat er een op verantwoorde wijze samengestelde richtlijn is opgesteld, zodat we weten wat wel en niet is toegestaan in het verkeer.

De hulpverleningsdiensten brandweer, politie en ambulance mogen een blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn voeren om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen. Een dringende taak wil zeggen dat er een incident plaatsvindt met kans op aanwezigheid van ernstig persoonlijk letsel of ernstige schade aan gebouwen e.d. In de praktijk zijn dit branden en ongevallen die door de alarmcentrale met prioriteit 1 gekenmerkt worden. Voorwaarde voor het voeren van sirenes en zwaailichten is verder dat de brandweerauto bestuurd wordt door een brandweerchauffeur die aan alle vastgestelde opleidings- en ervaringseisen voldoet.
Tot voor kort was er geen helderheid over de precieze regels waaraan voldaan moest worden. Daarom is de brancherichtlijn "optische en geluidssignalen brandweer" opgesteld, om bij een dringende taak op verantwoorde wijze sirenes en zwaailichten te kunnen gebruiken is. Deze richtlijn biedt werkgevers en personeel een handreiking voor het toepasssen van gedragsregels. En ook de overige verkeersdeelnemers zijn zeer gebaat bij duidelijkheid over wat wel en niet mag. Het kan zijn dat de bevolking in het vervolg vaker opgeschrikt wordt door de sirenes van de voertuigen op minder geschikte tijdstippen. Gezien het grote maatschappelijke belang hiervan wordt ervan uitgegaan dat de bevolking hiervoor begrip zal hebben.
Afdeling Centrale Ondersteuning,
F(0413)481256