European Commission

IP/03/643

Brussel, 7 mei 2003

De nieuwe aanpak: voorschriften voor veiliger, goedkopere en concurrerender producten

De Commissie heeft vandaag een mededeling, getiteld "Verbetering van de tenuitvoerlegging van de nieuwe-aanpakrichtlijnen", goedgekeurd. Deze heeft ten doel nog meer vaart te zetten achter het streven naar veiliger, goedkopere en concurrerender Europese producten. De nieuwe aanpak is een wetgevingstechniek waarbij verplichte essentiële eisen aan een product worden gesteld teneinde aldus een hoog niveau van bescherming van het publieke belang te waarborgen, terwijl de belanghebbenden (gebruikers, fabrikant enz.) vrij zijn in hun keuze van een technische oplossing. Wegens zijn flexibiliteit heeft de nieuwe aanpak bewezen een zeer efficiënte techniek te zijn voor de bevordering van het concurrentievermogen van de industrie, productinnovatie en het vrije verkeer van goederen in de EU. Het is een vroeg voorbeeld van een "co-regulerings"-aanpak, waarbij alle belanghebbenden bij het streven naar betere regelgeving betrokken worden. De nieuwe-aanpakrichtlijnen bestrijken nu meer dan twintig industriesectoren en duizenden industrieproducten, zoals bouwmateriaal, speelgoed, medische apparatuur, gaskachels, pleziervaartuigen, machines en radio-/telecomapparatuur. Voortbouwend op bijna twintig jaar ervaring met de nieuwe aanpak bevat de mededeling voorstellen voor een verdere versterking van het systeem.

Erkki Liikanen, lid van de Commissie voor Ondernemingen, zei: "Nu de economie steeds globaler wordt en de technologische veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, worden de voordelen van flexibeler wetgevingstechnieken als de nieuwe aanpak steeds duidelijker. De mededeling laat zien dat de nieuwe aanpak nu al bijna twintig jaar niet alleen de Europese burgers veiligheid brengt, maar onze industrie ook de nodige flexibiliteit verleent om te innoveren en te concurreren. Om het systeem verder te verbeteren komen we nu met voorstellen om het systeem nog effectiever en transparanter te maken, wat alle betrokkenen ten goede zal komen: fabrikanten, overeenstemmingsbeoordelingsinstanties, de overheid en, vooral, de consument.

Vanaf het allereerste begin zijn de nieuwe-aanpakmethoden voortdurend herzien en aanzienlijk verbeterd. Een algehele herziening van de belangrijke horizontale aspecten van nieuwe-aanpakrichtlijnen heeft evenwel nog niet plaatsgevonden. Dit gebeurt nu in de mededeling over de "Verbetering van de tenuitvoerlegging van de nieuwe-aanpakrichtlijnen", waarin een aantal maatregelen voor een verdere versterking van dit nu al succesvolle gereedschap wordt voorgesteld.

Na uitgebreid overleg met de belanghebbenden is nu vastgesteld op welke gebieden de nieuwe aanpak kan worden verbeterd, terwijl ook aanbevelingen worden gedaan om met kosteneffectieve, gerichte maatregelen de interne markt doelmatiger te laten werken en op die manier het concurrentievermogen van de Europese industrie te versterken. In het bijzonder wordt gewezen op de volgende behoeften:
* een beter toezicht op de "aangemelde instanties" - die de overeenstemming beoordelen - om aldus te waarborgen dat zij bij hun werk de hoogste normen aanleggen;

* vergemakkelijking van de samenwerking en de informatie-uitwisseling tussen de aangemelde instanties, zodat al deze instanties een gelijk serviceniveau hebben, met name ten opzichte van het MKB;

* meer transparantie tussen de lidstaten ten aanzien van de vraag hoe zij instanties aanmelden die in het kader van de overeenstemmingsbeoordeling tests uitvoeren, hoe zij toezicht op de markt houden en hoe zij tewerkgaan bij het collectief uit de handel nemen van niet-conforme producten enz.;
* bevordering van de kennis van de CE-markering, zodat de consumenten begrijpen waar dit voor staat.

Aangezien de meeste maatregelen die nodig zijn om deze doelstellingen te bereiken, onder de directe verantwoordelijkheid van de lidstaten vallen, heeft de Commissie ervoor gekozen geen wetgevingsvoorstellen in te dienen voordat er een uitgebreide discussie met het Parlement en de Raad heeft plaatsgevonden.

Achtergrond

De nieuwe aanpak is een wetgevingstechniek die sinds 1985 op het gebied van het vrije goederenverkeer wordt gebruikt. De nieuwe aanpak heeft een innovatief karakter omdat ermee wordt beoogd flexibele, technologie-neutrale wetgeving te ontwikkelen door in plaats van de gewoonlijk in richtlijnen gebruikte gedetailleerde productspecifieke technische eisen essentiële eisen voor producttypes vast te stellen. Deze wetgevingsaanpak heeft het voordeel dat het door zijn flexibiliteit innovatie en mededinging bevordert.

De belangrijkste elementen van de nieuwe aanpak zijn:
* de vaststelling van verplichte essentiële eisen die een hoog niveau van bescherming van het publieke belang in kwestie, zoals gezondheid, veiligheid, bescherming van de consumenten of van het milieu, waarborgen;

* de vrijheid die de fabrikanten hebben bij de keuze van een geschikte technische oplossing die in overeenstemming is met de essentiële eisen. Van producten die in overeenstemming zijn met geharmoniseerde normen, wordt aangenomen dat ze ook aan de overeenkomstige essentiële eisen voldoen;

* de vaststelling van passende
overeenstemmingsbeoordelingsprocedures, waarbij onder meer rekening wordt gehouden met het soort risico dat aan een product is verbonden;

* het aanbrengen van de CE-markering, waarmee de fabrikant aangeeft dat het product in overeenstemming is met de eisen die door de van toepassing zijnde richtlijnen worden gesteld;
* de verplichting voor de lidstaten alle passende handhavingsmaatregelen te treffen, waaronder markttoezicht, om te waarborgen dat niet-conforme producten uit de handel worden genomen.

Zie voor nadere informatie:

http://europa.eu.int/comm/enterprise/newapproach/index.htm