Ingezonden persbericht


Persbericht

Helft Nederlanders hecht niet aan Moederdag

ROTTERDAM, 7 mei 2003 54,6% van alle Nederlanders hecht niet of nauwelijks waarde aan Moederdag. Desondanks doet 52,8% op één of andere manier wél iets aan Moederdag. Dit blijkt uit de Center Parcs RelaxIndexâ, een onderzoek naar het welzijn van Nederlanders, Duitsers en Belgen. Onze ooster- en zuiderburen dragen moeder meer op handen: 63,9% van de Duitsers en 67,2% van de Belgen doet iets aan Moederdag.

Het onderzoek werd gehouden onder 1.200 Nederlanders, Duitsers en Belgen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Voor 37,0% van de Nederlanders hoeft Moederdag niet zo nodig . 17,6% vindt het een beetje onzin . Van de 52,8% die moeder op één of andere manier wel in het zonnetje zet, neemt 34,5% een cadeau voor haar mee, 13,1 % gaat op bezoek en 5,2% belt haar op.

Het verschil tussen de waardering van Moederdag door moeders en kinderen is in Duitsland groter dan in Nederland en België. In Duitsland hecht 43,6% van de moeders veel waarde aan Moederdag tegenover 34,2% van de kinderen. Bij de Belgen zitten moeders en kinderen redelijk dicht bij elkaar; 46,6% van de moeders hecht daar veel waarde aan Moederdag tegenover 45,8% van de kinderen. Van de Nederlandse moeders hecht 29,9% veel waarde aan Moederdag, van de kinderen is dat 22,5%.

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs Europe streeft naar het uitbouwen van haar leidende positie als aanbieder van duurzame vormen van totale ontspanning. Van 'een bungalowpark in het groen met golfslagbad' is Center Parcs nu - met 15 parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk waar zij jaarlijks ruim 3,2 miljoen gasten verwelkomt een zeer ervaren speler op het gebied van complete, uitgebalanceerde vrijetijdsbesteding voor elk individu.

Om haar toonaangevende rol verder te versterken wordt continu grootschalig onderzoek verricht. Dit onderzoek richt zich onder meer op de waardering van de gasten over hun verblijf, de echte motivatie en drijfveren van hetgeen de consument wil tijdens zijn korte vakantie en toekomstige ontwikkelingen zoals lifestyle trends.

Naast de uitkomsten van deze onderzoeken is Center Parcs van mening dat ook de gemoedstoestand van mensen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar product en de communicatie met haar (potentiële) gasten. Daarom heeft Center Parcs besloten om nog een stap verder te gaan door ook de gemoedstoestand van mensen en het effect van relaxen hierop te meten. Ook de toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen speelt in dit onderzoek een rol.

De (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand gaat Center Parcs weergeven in de RelaxIndexâ. Om een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze gegevens openbaar. De onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndexâ zijn binnenkort online beschikbaar.