Gemeente Breda

Persberichten

07-05-2003

Masterplan Centraal Breda in mei naar Den Haag

afbeelding: overzichtSpoorzonegebouwen_Grt
Het gemeentebestuur heeft de kaders aangegeven waarbinnen de ontwikkeling van het Stationskwartier moet plaatsvinden. Deze voorstellen staan in het zogenoemde Masterplan Centraal Breda dat in de komende maanden getoetst wordt door het rijk. Een toetsing als logisch vervolg op de status die Breda als Nieuw Sleutelproject heeft.

In de met het Rijk overeengekomen Intentieovereenkomst 2002 heeft Breda zich destijds verplicht het station te ontwikkelen tot een hoogwaardig knooppunt van Openbaar Vervoer. Om te beoordelen of het Masterplan dat Breda nu presenteert, ook daadwerkelijk voldoet aan die afspraken is het rijk in mei aan zet. Voordat de plannen naar Den Haag gestuurd worden, worden ze voorgelegd aan de commissie SOVV op 13 mei .

Het Masterplan Centraal Breda bestaat uit een Stedenbouwkundig plan en een plan voor de Openbaar Vervoerterminal. Deze twee planonderdelen zijn uitgewerkt in deelplannen. Het college heeft de inhoud van al deze notas inhoudelijk vastgesteld.
Om het zicht op de veelheid aan documenten te waarborgen is een plan op hoofdlijnen gemaakt dat tevens dient als beslisdocument. Dit overkoepelende plan is de zogenoemde covernota. Hierin worden ambities, doelstellingen gebiedsontwikkeling, de openbaar vervoerterminal en het vervolgproces in vogelvlucht nader toegelicht.

Onderdelen uit consultatie
Tijdens de consultatie in januari en februari van dit jaar, zijn onderdelen van de bovengenoemde deelplannen aan de stad voorgelegd en met organisaties en adviseurs besproken. Dit leidde tot de Nota van commentaar van de consultatie op het voorlopig Stedenbouwkundig ontwerp Stationskwartier en de Stedenbouwkundige uitgangspunten

Het college heeft op 25 maart besloten dat diverse van de aanbevelingen uit de consultatie verwerkt moesten worden. Het Masterplan Centraal Breda is daarom nu verder ingevuld op basis van de resultaten van de consultatie. Met name de overgang station naar de Belcrum en het Stedenbouwkundig ontwerp rondom het station zijn aangepast. Het ontwerp van de entrees van de Openbaar Vervoerterminal zijn zodanig aangepast dat de gewenste herkenbaarheid versterkt is.

Vervolgproces
Na de behandeling in de commissie SOVV biedt het college van burgemeester en wethouders het al dan niet aangepaste Masterplan op 20 mei aan het rijk aan. Het gemeentebestuur verwacht dat de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat het plan nog voor de zomervakantie met behulp van een projectgebonden analyse beoordelen. Deze fase kan dan in het najaar afgerond worden met het maken van uitvoeringsafspraken tussen rijk en Breda en tussen rijk, NS en Breda.

Breda, 7 mei 2003