Gemeente Breda

Persberichten

07-05-2003

Museum voor grafische vormgeving in Breda gericht op breed publiek

afbeelding: Affiche_De_Beyerd_gr
Het toekomstige museum voor grafische vormgeving, De Beyerd in Breda, richt zich met name op activiteiten voor een breed publiek. De betekenis van grafische vormgeving voor maatschappij en cultuur wordt toegankelijk gemaakt voor een grote groep belangstellenden. Dat is de kerntaak van het nieuwe museum. Daarnaast wil De Beyerd een centrale rol gaan spelen op het terrein van kennisoverdracht en visievorming. Deze opvattingen staan in de startnotitie Visieontwikkeling en de startnotitie Kenniscentrum die het college van burgemeester en wethouders deze week vaststelde.

Nu het voorlopig ontwerp van het museum klaar is, kan ook getoond worden hoe het museum er straks inhoudelijk uit gaat zien. Hiervoor zijn twee startnotities en een werkplan opgesteld. Daarin staat beschreven wat er nog moet gebeuren om van de huidige Beyerd een museum voor grafische vormgeving te maken.

Kerntaken museum
Eerst is geïnventariseerd welke de belangrijkste taken van het museum worden. Zoals gezegd zijn dat in elk geval activiteiten voor een breed publiek in de vorm van een permanente tentoonstelling en daarnaast steeds wisselende exposities. Hiermee wil het museum nieuwe doelgroepen, met name jongeren interesseren. Maar ook het ontwikkelen van een inhoudelijke visie, opstellen van verzamelbeleid, onderzoek doen en een netwerk ontwikkelen horen tot de taken van het museum. Inmiddels is daarmee een start gemaakt. Om te komen tot een gedegen visie komen er expertmeetings waarin de museumplannen worden vertaald naar aankoop- en collectiebeleid, presentaties, publicaties en andere publieksactiviteiten. In het kenniscentrum komt alle deskundigheid bij elkaar. Daar zijn straks de bronnen met informatie over grafische vormgeving, publicaties en databases te vinden. Bezoekers, gastconservatoren, en medewerkers kunnen er ter plekke of ook via internet gebruik van gaan maken.

Verhaal van grafische vormgeving
De visie zoals die er nu ligt krijgt een vertaling in een permanente tentoonstelling, die aan de hand van themas laat zien wat grafische vormgeving nu eigenlijk is. In de tentoonstelling staat de mens in zijn leefomgeving sinds het begin van de twintigste eeuw centraal. Getoond wordt welke invloed grafische vormgeving hierop heeft gehad. Hierdoor kan het publiek merken en voelen hoe het dagelijks in aanraking komt met grafische vormgeving.
Naast de indeling in themas zijn binnen de ruim 100 jaar geschiedenis van de grafische vormgeving vijf periodes te onderscheiden: 1890-1918, 1919-1945, 1946-1963, 1964-1984, en 1985-nu. Op basis van overgangen in de geschiedenis van het vakgebied en zijn technieken kan een chronologische volgorde in de ontwikkeling van het vak worden getoond.

Tussen nu en 2006 wordt De Beyerd getransformeerd tot een nationaal museum voor grafische vormgeving, de plek waar ontwikkelingen van betekenis in het grafisch ontwerpen worden verzameld en getoond, discussies worden gevoerd en publicaties worden geïnitieerd, documentatie en informatie beschikbaar is op het gebied van (visuele) communicatie.

Breda, 7 mei 2003