Gemeente Breda
Persberichten
07-05-2003
Museum voor grafische vormgeving in Breda gericht op breed publiek
afbeelding: Affiche_De_Beyerd_gr
Het toekomstige museum voor grafische vormgeving, De Beyerd in Breda,
richt zich met name op activiteiten voor een breed publiek. De
betekenis van grafische vormgeving voor maatschappij en cultuur wordt
toegankelijk gemaakt voor een grote groep belangstellenden. Dat is de
kerntaak van het nieuwe museum. Daarnaast wil De Beyerd een centrale
rol gaan spelen op het terrein van kennisoverdracht en visievorming.
Deze opvattingen staan in de startnotitie Visieontwikkeling en de
startnotitie Kenniscentrum die het college van burgemeester en
wethouders deze week vaststelde.
Nu het voorlopig ontwerp van het museum klaar is, kan ook getoond
worden hoe het museum er straks inhoudelijk uit gaat zien. Hiervoor
zijn twee startnotities en een werkplan opgesteld. Daarin staat
beschreven wat er nog moet gebeuren om van de huidige Beyerd een
museum voor grafische vormgeving te maken.
Kerntaken museum
Eerst is geïnventariseerd welke de belangrijkste taken van het museum
worden. Zoals gezegd zijn dat in elk geval activiteiten voor een breed
publiek in de vorm van een permanente tentoonstelling en daarnaast
steeds wisselende exposities. Hiermee wil het museum nieuwe
doelgroepen, met name jongeren interesseren. Maar ook het ontwikkelen
van een inhoudelijke visie, opstellen van verzamelbeleid, onderzoek
doen en een netwerk ontwikkelen horen tot de taken van het museum.
Inmiddels is daarmee een start gemaakt. Om te komen tot een gedegen
visie komen er expertmeetings waarin de museumplannen worden vertaald
naar aankoop- en collectiebeleid, presentaties, publicaties en andere
publieksactiviteiten. In het kenniscentrum komt alle deskundigheid bij
elkaar. Daar zijn straks de bronnen met informatie over grafische
vormgeving, publicaties en databases te vinden. Bezoekers,
gastconservatoren, en medewerkers kunnen er ter plekke of ook via
internet gebruik van gaan maken.
Verhaal van grafische vormgeving
De visie zoals die er nu ligt krijgt een vertaling in een permanente
tentoonstelling, die aan de hand van themas laat zien wat grafische
vormgeving nu eigenlijk is. In de tentoonstelling staat de mens in
zijn leefomgeving sinds het begin van de twintigste eeuw centraal.
Getoond wordt welke invloed grafische vormgeving hierop heeft gehad.
Hierdoor kan het publiek merken en voelen hoe het dagelijks in
aanraking komt met grafische vormgeving.
Naast de indeling in themas zijn binnen de ruim 100 jaar geschiedenis
van de grafische vormgeving vijf periodes te onderscheiden: 1890-1918,
1919-1945, 1946-1963, 1964-1984, en 1985-nu. Op basis van overgangen
in de geschiedenis van het vakgebied en zijn technieken kan een
chronologische volgorde in de ontwikkeling van het vak worden getoond.
Tussen nu en 2006 wordt De Beyerd getransformeerd tot een nationaal
museum voor grafische vormgeving, de plek waar ontwikkelingen van
betekenis in het grafisch ontwerpen worden verzameld en getoond,
discussies worden gevoerd en publicaties worden geïnitieerd,
documentatie en informatie beschikbaar is op het gebied van (visuele)
communicatie.
Breda, 7 mei 2003