Katholieke Universiteit Nijmegen
Weet wat ze zien: de Kijkwijzer vanuit persuasief perspectief
Datum 8-5-2003
Tijd van 15:45 tot 17:00 uur
Spreker Prof. dr. J.W.J. Beentjes
Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
Soort Evenement oratie
Beschrijving Het is niet altijd even makkelijk om aandacht te krijgen
voor producten, diensten en ideeën. Daarom is het trend reclame-,
voorlichtings- en politieke campagnes zo neer te zetten dat deze
direct associaties oproepen bij de doelgroep. In deze zogenaamde
associatiecampagnes ligt de nadruk op het uiterlijk en de eenvoud van
de boodschap. In veel sectoren is dat geen enkel probleem, behalve in
de politiek. In een democratie verwacht men immers dat de burger
meedenkt over de politiek.
Een alternatief voor de associatiecampagne is de
productinformatiecampagne. Voorbeeld hiervan is de Kijkwijzer, het
classificatiesysteem voor audiovisuele producties met leeftijds- en
inhoudsiconen bij televisieprogrammas en films. Beentjes neemt de
formule van de Kijkwijzer als voorbeeld voor een
productinformatiecampagne over Nederlandse politiek. Hij denkt dat een
kijkwijzerachtige campagne mensen beter informeert dan de
gebruikelijke associatiecampagnes van politieke partijen.
Biografie Prof. dr. Hans Beentjes is hoogleraar aan de KU Nijmegen met
als leeropdracht ´Communicatiewetenschap, in het bijzonder de
persuasieve communicatie. Hans Beentjes was een van de ontwerpers van
de Kijkwijzer, een classificatiesysteem dat nu ruim een jaar wordt
gebruikt om audiovisuele producties te coderen. Ook werkte hij mee aan
onderzoek naar mediabeleving van etnische minderheden en allochtone
jongeren als digitale burgers. Hij is onder meer lid van de Adviesraad
van Sesamstraat, van het project Kind en Media van de Stichting
Jeugdinformatie en van de Wetenschappelijke Adviesraad van het NICAM
(Ned. Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media).
Contactpersoon Communicatie
Email H.Beentjes@maw.kun.nl
Telefoon 024 - 361 22 30