Katholieke Universiteit Nijmegen

Weet wat ze zien: de Kijkwijzer vanuit persuasief perspectief
Datum 8-5-2003

Tijd van 15:45 tot 17:00 uur
Spreker Prof. dr. J.W.J. Beentjes
Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
Soort Evenement oratie
Beschrijving Het is niet altijd even makkelijk om aandacht te krijgen voor producten, diensten en ideeën. Daarom is het trend reclame-, voorlichtings- en politieke campagnes zo neer te zetten dat deze direct associaties oproepen bij de doelgroep. In deze zogenaamde associatiecampagnes ligt de nadruk op het uiterlijk en de eenvoud van de boodschap. In veel sectoren is dat geen enkel probleem, behalve in de politiek. In een democratie verwacht men immers dat de burger meedenkt over de politiek.
Een alternatief voor de associatiecampagne is de productinformatiecampagne. Voorbeeld hiervan is de Kijkwijzer, het classificatiesysteem voor audiovisuele producties met leeftijds- en inhoudsiconen bij televisieprogrammas en films. Beentjes neemt de formule van de Kijkwijzer als voorbeeld voor een productinformatiecampagne over Nederlandse politiek. Hij denkt dat een kijkwijzerachtige campagne mensen beter informeert dan de gebruikelijke associatiecampagnes van politieke partijen. Biografie Prof. dr. Hans Beentjes is hoogleraar aan de KU Nijmegen met als leeropdracht ´Communicatiewetenschap, in het bijzonder de persuasieve communicatie. Hans Beentjes was een van de ontwerpers van de Kijkwijzer, een classificatiesysteem dat nu ruim een jaar wordt gebruikt om audiovisuele producties te coderen. Ook werkte hij mee aan onderzoek naar mediabeleving van etnische minderheden en allochtone jongeren als digitale burgers. Hij is onder meer lid van de Adviesraad van Sesamstraat, van het project Kind en Media van de Stichting Jeugdinformatie en van de Wetenschappelijke Adviesraad van het NICAM (Ned. Instituut voor Classificatie van Audiovisuele Media). Contactpersoon Communicatie
Email H.Beentjes@maw.kun.nl
Telefoon 024 - 361 22 30