---
24 zelfstandige Mercedes-Benz dealers in België varen eigen informaticakoers met Incadea.Engine
---
Slimme software biedt concessiehouders competitief voordeel bij toenemende concurrentie Sint-Niklaas (België), 08/05/2003

De Belgische Dealer Club Mercedes-Benz, de vzw die de belangen van 24 zelfstandige Mercedes-Benz concessiehouders groepeert, gaat binnenkort de toepassing "Incadea.Engine" inzetten als nieuw "Dealer Management System" (DMS). Incadea.Engine is een gespecialiseerde bedrijfssoftware geschikt voor garagebedrijven. De keuze werd gemaakt op basis van een uitgebreide studie die werd uitgevoerd door de onafhankelijke consultancyfirma Gedi NV. De nieuwe software biedt de dealers een modern werkinstrument voor het dagelijkse beheer van hun onderneming en een competitief voordeel in een markt waar de concurrentie toeneemt.

Het volledige project, inclusief het pilootproject, omvat de levering van minstens 750 softwarelicenties en een "roll-out" van ongeveer twee jaar. De onderneming Navico Automotive, die zich specialiseert in informaticasystemen voor de automobielindustrie en die erkend verdeler is van Incadea.Engine, tekent voor de implementatie. Aan het volledige project
- inclusief voorbereidende studie en bijhorende diensten zoals maatwerk en opleidingen - hangt een prijskaartje van ongeveer 3 miljoen euro.

In België en Luxemburg beschikt DaimlerChrysler in totaal over tientallen verschillende verkoop- en servicepunten voor de merken Mercedes, Chrysler, Jeep en Smart. Het grootste deel van de Mercedes-Benz-vestigingen - 54 sites - is geen eigendom van DaimlerChrysler, maar wordt uitgebaat door private investeerders die dagelijks communiceren met de Belgische importeur DaimlerChrysler Belux en de voorbije jaren ook steeds de politiek van de Duitse hoofdgroep volgden. Ook zo op het vlak van informatica, waar de onafhankelijke dealers sinds 1988 gebruik maken van het op maat gemaakte DMS "Davis" (Daimler Vertreters Information-System). Via Davis beschikte elke dealer over een softwaresysteem voor de administratie van de boekhouding, verkoop, aankoop en het management. In 2001 werd Davis een eerste keer gemoderniseerd toen de oude boekhoudmodule bij alle Belgisch/Luxemburgse dealers werd vervangen door Navision, het bedrijfsadministratiepakket van Microsoft Business Solutions. Dit project werd uitgevoerd door Navico, een zusterbedrijf van Navico Automotive. Een tweede moderniseringsgolf, die het DMS volledig zou vernieuwen stond toen al langer in de planning.

"Vanuit de Duitse hoofdgroep DaimlerChrysler AG werd al in 1998 aan alle dealers in Europa een nieuw DMS voorgesteld dat ook zou worden geïmplementeerd in België. De Belgische Dealer Club Mercedes-Benz was echter niet overtuigd van de pilootinstallatie die bij een Belgische verdeler werd georganiseerd en stelde bovendien vast dat de implementatie in andere Europese landen eveneens vertraging opliep," aldus Rudi Vandevyvere van Gedi NV die optreedt als gemandateerde onafhankelijke consulent van de Dealer Club. "Toen de onafhankelijke dealers eind 2000 moesten beslissen over de certificatie van het pakket, bleek dit niet te voldoen. Begin 2002 voerden we daarom - in opdracht van de Dealer Club - een uitgebreide onafhankelijke studie uit die het pakket op de testbank moest leggen, en daarnaast ook een aantal alternatieve systemen moest voorstellen. Eind december 2002 werd de toepassing Incadea.Engine technisch, functioneel en op het vlak van prijs/kwaliteit de beste toepassing bevonden door de Dealer Club, die besloot het systeem verder uit te testen. Dat Navision, de basissoftware van Incadea.Engine, wordt uitgegeven door een belangrijke speler als Microsoft Business Solutions was uiteraard ook een belangrijke lange termijngarantie."

Incadea.Engine werd medio februari 2003 in een pre-pilootfase geïmplementeerd bij een Chrysler/Jeep-dealer in Sint-Niklaas. Op een paar weken tijd kreeg Navico Automotive het nieuwe systeem operationeel. In een tweede fase zal de toepassing worden geïmplementeerd bij een grote Mercedes-garage in Sint-Niklaas, inclusief gegevenskoppelingen en
-overdracht. Na een positieve evaluatie van dat project zal Incadea.Engine bij alle onafhankelijke dealers worden ingezet. Eens de pilootfase is afgerond, bestaat er een master-versie van Incadea.Engine die vlot kan worden geïmplementeerd bij elke DaimlerChrysler-dealer, eventueel ook in het buitenland.

"Dat IT en software essentieel zijn voor de dagelijkse werking van een autodealer wordt door nagenoeg alle merken onderschreven," aldus Kris Huysmans, sales & marketing directeur bij Navico Automotive. "Momenteel worden zij bovendien geconfronteerd met een veranderende markt, waar autodealers steeds grotere bedrijven worden die vaak verscheidene merken verdelen en ook in verschillende landen actief zijn. Kortom: de kleine automonteur van vroeger evolueert steeds meer naar een manager van een uit de kluiten gewassen KMO, met een pak administratieve gevolgen. Onze toepassing Incadea.Engine is één van de weinige standaard softwaresystemen die op die veranderende markt is voorzien. De meeste automerken toonden dan ook al interesse voor onze toepassing."

In het kader van dit vernieuwingsproject, "Clarity" genoemd, bestuderen de Dealer Club Mercedes-Benz en Gedi Consult ook een reeks andere technologieën die hun nut kunnen bewijzen, zoals elektronische archivering, tijdsregistratie, RF-scanning en 2D-barcodes. De Dealer Club en haar consultants zijn ervan overtuigd dat een aantal van deze en andere technologieën in de komende jaren hun plaats zullen innemen bij de nieuwe generatie autoverdelers die nog meer dan vroeger de binnen- en buitenlandse concurrentie het hoofd zullen moeten bieden.

Bij de keuze om een eigen informaticakoers te varen, koos de Dealer Club er bewust voor om ten aanzien van haar belangrijkste zakenpartner, DaimlerChrysler Belgium-Luxemburg, een open communicatiepolitiek te voeren. Dit heeft ertoe geleid dat de samenwerking tussen beide partijen voor het tot stand brengen van de nodige interfaces (koppelingen) onder de gegeven omstandigheden vlot verloopt.

---
END

---