STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Bacardi geremd in reclamedrift

Staatssecretaris Ross- van Dorp: op wettelijk verplichte stickers en bordjes met daarop de leeftijdsgrenzen hoort geen alcoholreclame.

Staatssecretaris Ross-van Dorp (VWS) zal 'een besluit voorbereiden waardoor het niet langer zal zijn toegestaan om alcoholreclame te maken op de bordjes en stickers met de leeftijdsgrenzen.' Dit schrijft zij in een brief aan STAP van 1 mei jl.
Op de leeftijdsstickers staat dat aan jongeren beneden de 16 jaar geen alcohol mag worden verkocht en aan jongeren onder de 18 geen sterke drank. Supermarkten, slijters en de horeca zijn verplicht deze stickers te plaatsen bij alle verkooppunten en bij de ingang. Bacardi heeft vorig jaar aan deze sticker het logo toegevoegd van de 'Bacardi Breezer' en deze gratis verspreid onder haar afnemers. Dat wil Ross-van Dorp nu tegengaan. De Drank- en horecawet geeft haar de bevoegdheid een besluit hierover voor te bereiden.

Reclame Code Commissie: er is niets aan de hand STAP diende in september 2002 tegen Bacardi-Martini Nederland N.V. een klacht in bij de Reclame Code Commissie omdat de leeftijdssticker met het Breezer-logo in het bijzonder op minderjarigen zou zijn gericht. De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt dat. De Reclame Code Commissie oordeelde dat de sticker ook door winkelende volwassenen kan worden gelezen en daarom niet in het bijzonder is gericht op jongeren. STAP ging in hoger beroep en werd daarna nogmaals door de Reclame Code Commissie in het ongelijk gesteld.

Ross-van Dorp: tegenstrijdig en verwarrend
In een brief van 19 februari 2003 verzocht STAP staatssecretaris Ros-van Dorp: 'maatregelen te nemen teneinde te voorkomen dat alcoholproducenten reclame maken op informatiemateriaal dat volgens wettelijke bepalingen is voorgeschreven. Daarmee treedt verwarring op tussen wettelijk verplichte objectieve informatie van de wetgever enerzijds en verkoopbevorderende alcoholreclame anderzijds'. In haar antwoord op 1 mei jl. aan STAP schrijft de staatssecretaris: 'Ik ben met u van mening dat het onwenselijk is dat de wettelijke verplichte leeftijdsaanduiding wordt gebruikt als medium voor alcoholreclame. Dan communiceer je immers richting jongeren zowel een reclameboodschap als de boodschap dat zij geen alcohol verstrekt mogen krijgen. Dat is tegenstrijdig en verwarrend.'
Met het voornemen van Ross-van Dorp om een besluit voor te bereiden zijn acties zoals die van Bacardi in de toekomst niet meer toegestaan.

Utrecht, 8 mei 2003

Einde persbericht

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ir. W.E van Dalen, directeur
adres: Postbus 8181, 3503 RD Utrecht
tel: 030-6565041 of 06-53295544
e-mail: stap@alcoholpreventie.nl
web:
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.


08 mei 03 16:19