Partij van de Arbeid

Den Haag, 25 april 2003

Concept Kamervragenvan Koenders ( PvdA) over exportkredietschulden aan de minister van Buitenlandse Zaken

1. De programmahulpbrief meldt dat de schuldverlichting op door de Staat herverzekerde exportkredieten in 2002 in totaal 285,5 miljoen euro bedroeg, ruim zeven keer zoveel als in 2001. Wordt bij de toerekening aan het ODA-budget achterstalligheidsrente in rekening gebracht? Wordt bij de toerekening aan het ODA-budget consolidatierente in rekening gebracht? Op welke wijze worden deze rentes berekend?

2. De exporteur heeft bij de herverzekering van exportkredieten een eigen risico. Wordt het eigen risico in mindering gebracht op het bedrag dat ten laste komt van ODA? Indien dat het geval is, en indien achterstalligheidsrente in rekening wordt gebracht, wordt het eigen risico dan in mindering gebracht voor of na heffing van de achterstalligheidsrente? Waar berust de hiervoor noodzakelijke projectadministratie?

3. Is de informatie correct dat exportkredietverzekeringen voor transacties die gesteund worden door de Minister voor Ontwikkeligssamenwerking (bijvoorbeeld in het kader van ORET/Miliev), de zogenaamde SENO/GOM verzekeringen, niet onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Financiën worden verstrekt maar onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Economische Zaken vallen? Zo ja, kunt u aangeven welke de rolverdeling is tussen de departementen van Financiën en Economische Zaken inzake het terugvorderen van verzekeringsclaims? Kunt u aangeven welke de specifieke rol is van de Stichting Economische Samenwerking Nederland en Opkomende Markten?

4. Een Richtlijn van de Europese Raad uit 1998 zegt dat het exportkredietverzekeringinstrument kostendekkend moet zijn. Is dat het geval voor het Nederlandse exportkredietverzekeringinstrument? Over welke termijn wordt kostenneutraliteit berekend en wat is daarvoor de reden? Is het Nederlandse exportkredietverzekeringinstrument verliesgevend, kostenneutraal of winstgevend? Welke maatregelen staan ter beschikking om te waarborgen dat der regeling kosten neutraal blijft (bijvoorbeeld premiestijging, aanpassing landenplafonds), en welke indicatoren worden gehanteerd om ervoor te zorgen dat corrigerende maatregelen tijdig worden genomen?

5. In DAC verband is afgesproken dat de nominale waarde van kwijtscheldingen van exportkredietschulden voor de DAC-I landen als ODA worden beschouwd. In verband met de toerekening aan het ODA-budget is het van belang om te weten of en welke uitspraken het DAC doet over de kostendekkendheid van het kredietverzekeringsinstrument, over betaalde premies, in rekening gebrachte rentes (consolidatierente en achterstalligheidsrente) en eigen risico. Doet het DAC daar uitspraken over? Zo ja, welke uitspraken doet het DAC daarover en wat zegt zij over de wijze van berekening? Zo nee, bent u bereid daar opheldering over te vragen?

6. Volgens de programmahulpbrief komt de kwijtschelding van commerciële schulden uit hoofde van de exportkredietverzekering ten laste van het 0,8% ODA-budget. Volgens de brief die de Kamer daarover eerder ontving (TK 26 234, nr.14) is dat in overeenstemming met de DAC-criteria. De Monterrey consensus zegt echter dat "resources provided for debt relief should not detract from ODA resources intended to be available for developing countries" (paragraaf 45). Is dat niet tegenstrijdig?

7. Als het Nederlandse exportkredietverzekeringinstrument kostendekkend is, betekent dit dat de betaalde premies opwegen tegen de uitgekeerde schadeclaims. In dat geval maakt het Ministerie van Financiën geen kosten bij de kwijtschelding van schulden. Bent u het met mij eens dat in dit geval sprake is van een oneigenlijke compensatie van OS aan Financiën?

>


---
Tweede Kamer der Staten-Generaal www.tweede-kamer.nl

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.