Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2003-110

Den Haag, 8 mei 2003

Antwoord amervragen over bezuinigingen op service Belastingdienst

Staatssecretaris Van Eijck beantwoordt kamervragen over de bezuinigingen op de service van de Belastingdienst.

Hieronder integraal de vragen en antwoorden.

Vragen


1


Is het waar dat de Belastingdienst flink wil snijden in de dienstverlening aan belastingplichtigen?


2


Waarom wil de Belastingdienst op de service aan belastingplichtigen bezuinigen?


3

Hoeveel belastingplichtigen zullen te maken krijgen met minder service van de Belastingdienst?


4

Welk bedrag wil de Belastingdienst bezuinigen op de dienstverlening?


5

Welke beleidsprioriteiten is de Belastingdienst voornemens te stellen en wat zijn de criteria bij deze

prioriteitenstelling?


6

Wordt dit de nieuwe wijze waarop de Belastingdienst inhoud geeft aan de leuze «Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker»?

Antwoorden


1 - 4


De Belastingdienst levert een bijdrage aan de taakstellingen die het Kabinet in het strategisch akkoord heeft afgesproken. In 2003 gaat het om een bedrag van ¤ 57,1 mln., oplopend tot ¤91,3mln. structureel vanaf 2006. Bij het verwerken van de ombuigingen is zoveel als mogelijk aansluiting gezocht bij de aard van de taakstellingen zoals die was bedoeld in het strategisch regeerakkoord. Zo is de taakstelling op de inhuur van externen één op één doorvertaald naar het inhuurbudget van de Belastingdienst. Ook vinden aanpassingen in de eigen werkprocessen plaats en worden efficiencymaatregelen genomen zoals ontstaffing en het realiseren van meer directe uren. Intern wordt een versobering doorgevoerd van het voorzieningenniveau. Deze maatregelen dekken ongeveer 75% van de taakstellingen af. Voor het resterende deel worden maatregelen getroffen in de dienstverlening van de Belastingdienst. Het gaat om een bedrag van ¤ 16 mln. in 2003 en ¤ 23,5 mln. structureel vanaf 2004. Deze maatregelen zijn voelbaar voor de burger, maar getracht is om de "last" voor de burger zo beperkt mogelijk te houden. Zo is de belastingtelefoon weliswaar 's avonds na acht uur gesloten, maar is deze nog altijd 57 uur per week wel geopend.

Zoals de Telegraaf heeft vermeld denkt het nieuwe kabinet over nieuwe taakstellingen voor de overheid. Daarover is nog geen definitieve beslissing genomen. Ook de omvang daarvan is nog niet bekend. Bij nieuwe ingrepen is het niet denkbeeldig dat opnieuw bezuinigingen op de dienstverlening of andere taken zoals toezicht moeten worden doorgevoerd.

5 - 6

De Belastingdienst heeft er in eerste instantie voor gekozen om de ombuigingen zoveel mogelijk intern te realiseren, door beperking van inhuur, verhoging van efficiency en versobering van de bedrijfsvoering. Pas daarna is gekeken naar de primaire processen. De Belastingdienst kent in essentie drie grote primaire processen: de massale processen, toezicht en opsporing en dienstverlening. Een bezuiniging op de massale processen is niet effectief, omdat deze geautomatiseerde processen juist leiden tot een verhoging van de efficiency bij de Belastingdienst. Bovendien zijn zij bepalend voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Een bezuiniging op toezicht en opsporing is niet in lijn met de gedachtes uit het Strategisch Akkoord, die een accent leggen op meer toezicht en minder gedogen. Bovendien leidt een bezuiniging in het toezicht rechtstreeks tot een veelvoud aan gederfde belastinginkomsten. Om die reden is ervoor gekozen om het kostenniveau in de dienstverlening omlaag te brengen. Daarbij is geprobeerd het serviceniveau voor belastingplichtigen zo min mogelijk te verminderen.

Telegraaf 3 april jl.