PERSBERICHT - 2003-05-08

Internationale evenementen belangrijk voor Holland-promotie

Floriade 2002 levert toeristische sector 500 miljoen euro op

Buitenlandse toeristen die de Floriade 2002 bezochten hebben gezamenlijk ongeveer 460 miljoen euro uitgegeven tijdens hun bezoek aan Nederland. De Nederlandse bezoekers die de
wereldtuinbouwtentoonstelling bezochten gaven bijna 45 miljoen euro uit. Dit blijkt uit onderzoek naar de bezoek- en bestedingseffecten tijdens de Floriade 2002.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland en Toerisme Recreatie Nederland (TRN). Uit de resultaten blijkt dat grote evenementen een belangrijke bijdrage aan het imago van Nederland leveren en dat ze ons land ook een grote economische impuls geven.

De Floriade heeft in totaal zon 2,1 miljoen betalende bezoekers ontvangen, waarvan bijna 950.000 buitenlandse bezoekers en 1.150.000 uit eigen land. Bijna tweederde van de buitenlandse bezoekers bracht een bezoek aan de Floriade 2002 tijdens hun vakantie. Voor 57 procent was dit ook de voornaamste reden om Nederland te bezoeken. Bijna tweederde van de buitenlandse bezoekers kwamen uit de ons omliggende landen: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, en België.

Zon 70 tot 80 procent van de Belgen, Duitsers en Engelsen gaf aan dat de Floriade de voornaamste reden was voor een bezoek aan ons land. Onder de Belgen en Duitsers was het dagbezoek aan Nederland/Floriade het grootst. De buitenlandse toeristen zijn van de Floriade op de hoogte gebracht door artikelen in kranten en tijdschriften, door informatie van reisorganisaties en/of door familie/vrienden.

De buitenlanders bleven gemiddeld 5,1 dagen in Nederland en overnachtten voornamelijk in hotels en pensions. Zon 60 procent overnachtte in de provincie Noord-Holland; in Amsterdam, Haarlem en de Haarlemmermeer.

Holland promotie
Terwijl een aantal vergelijkbare Europese bestemmingen in 2002 een lichte daling van het aantal toeristen kenden, zag Nederland - mede door de Floriade en de tentoonstelling Van Gogh & Gauguin - het bezoek van buitenlandse toeristen aan Nederland in 2002 met 3 procent stijgen.

Dergelijke evenementen geven Nederland een belangrijke economische impuls en het rechtvaardigt het belang van grote internationale evenementen, aldus Hans van Driem, Algemeen Directeur van TRN. TRN heeft vanaf 1999 een actieve Holland-promotie gevoerd samen met de Floriade om Nederland internationaal op de kaart te zetten.

Identiteitsversterkende themas
In de onlangs door TRN gepresenteerde visie Beleef Holland!, een visie op de toekomst van de toeristische en zakelijke reismarkt, wordt onderschreven dat ons land een sterke positie heeft op het gebied van evenementen. Vooral grote evenementen blijken een belangrijke drijfveer te zijn om gedurende een bepaalde periode naar Nederland te komen.

Wanneer we Nederland als onderscheidende bestemming voor het inkomend toerisme in de toekomst op de kaart willen blijven zetten, dient de focus meer op identiteitsversterkende themas te liggen zoals Kust & Zee, Kunst, Cultuur & Historie of bijvoorbeeld Nederland Waterland. Evenementen kunnen deze themas dan ondersteunen. Dit gebeurde al bij de Floriade 2002 waar Nederland Bloemenland - ter gelegenheid van een 150 jarige Haarlemmermeerpolder - werd gepromoot, aldus Van Driem.