PERSBERICHT - 2003-05-08
Internationale evenementen belangrijk voor Holland-promotie
Floriade 2002 levert toeristische sector 500 miljoen euro op
Buitenlandse toeristen die de Floriade 2002 bezochten hebben
gezamenlijk ongeveer 460 miljoen euro uitgegeven tijdens hun bezoek
aan Nederland. De Nederlandse bezoekers die de
wereldtuinbouwtentoonstelling bezochten gaven bijna 45 miljoen euro
uit. Dit blijkt uit onderzoek naar de bezoek- en bestedingseffecten
tijdens de Floriade 2002.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van gemeente Haarlem, gemeente
Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland en Toerisme Recreatie
Nederland (TRN). Uit de resultaten blijkt dat grote evenementen een
belangrijke bijdrage aan het imago van Nederland leveren en dat ze ons
land ook een grote economische impuls geven.
De Floriade heeft in totaal zon 2,1 miljoen betalende bezoekers
ontvangen, waarvan bijna 950.000 buitenlandse bezoekers en 1.150.000
uit eigen land. Bijna tweederde van de buitenlandse bezoekers bracht
een bezoek aan de Floriade 2002 tijdens hun vakantie. Voor 57 procent
was dit ook de voornaamste reden om Nederland te bezoeken. Bijna
tweederde van de buitenlandse bezoekers kwamen uit de ons omliggende
landen: Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, en België.
Zon 70 tot 80 procent van de Belgen, Duitsers en Engelsen gaf aan dat de Floriade de voornaamste reden was voor een bezoek aan ons land. Onder de Belgen en Duitsers was het dagbezoek aan Nederland/Floriade het grootst. De buitenlandse toeristen zijn van de Floriade op de hoogte gebracht door artikelen in kranten en tijdschriften, door informatie van reisorganisaties en/of door familie/vrienden.
De buitenlanders bleven gemiddeld 5,1 dagen in Nederland en
overnachtten voornamelijk in hotels en pensions. Zon 60 procent
overnachtte in de provincie Noord-Holland; in Amsterdam, Haarlem en de
Haarlemmermeer.
Holland promotie
Terwijl een aantal vergelijkbare Europese bestemmingen in 2002 een
lichte daling van het aantal toeristen kenden, zag Nederland - mede
door de Floriade en de tentoonstelling Van Gogh & Gauguin - het bezoek
van buitenlandse toeristen aan Nederland in 2002 met 3 procent
stijgen.
Dergelijke evenementen geven Nederland een belangrijke economische
impuls en het rechtvaardigt het belang van grote internationale
evenementen, aldus Hans van Driem, Algemeen Directeur van TRN. TRN
heeft vanaf 1999 een actieve Holland-promotie gevoerd samen met de
Floriade om Nederland internationaal op de kaart te zetten.
Identiteitsversterkende themas
In de onlangs door TRN gepresenteerde visie Beleef Holland!, een visie
op de toekomst van de toeristische en zakelijke reismarkt, wordt
onderschreven dat ons land een sterke positie heeft op het gebied van
evenementen. Vooral grote evenementen blijken een belangrijke
drijfveer te zijn om gedurende een bepaalde periode naar Nederland te
komen.
Wanneer we Nederland als onderscheidende bestemming voor het inkomend
toerisme in de toekomst op de kaart willen blijven zetten, dient de
focus meer op identiteitsversterkende themas te liggen zoals Kust &
Zee, Kunst, Cultuur & Historie of bijvoorbeeld Nederland Waterland.
Evenementen kunnen deze themas dan ondersteunen. Dit gebeurde al bij
de Floriade 2002 waar Nederland Bloemenland - ter gelegenheid van een
150 jarige Haarlemmermeerpolder - werd gepromoot, aldus Van Driem.