Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Promotiecampagne warme bakker krijgt een nieuw gezicht
May 9, 2003
Medio mei start de campagne Volg je neus naar de warme bakker. Deze
campagne is bedoeld om consumenten te stimuleren brood en banket bij
de warme bakker en banketbakker te kopen.
In de promotiecampagne van de gezamenlijke Commissie Detailhandel
Brood & Banket van het Hoofdbedrijfschap Ambachten en het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel staan dit jaar lekker vers, kwaliteit
en het brede assortiment centraal. Het promotiemateriaal voor in de
winkels heeft een nieuw gezicht gekregen. Een sterker accent is gelegd
op het ambachtelijke karakter en de toegevoegde waarde van de
producten van de warme bakker. Opvallende winkelposters en
raamstickers zijn ontwikkeld waarbij de aandacht vooral uitgaat naar
smulfotografie.
Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn de radiospots die vanaf
medio mei worden uitgezonden. Met de slogan Volg je neus naar de warme
bakkerwordt gerefereerd aan de geur van vers gebakken brood en banket.
Uit onderzoek blijkt dat dit voor veel mensen de lekkerste geur is die
er bestaat.
Jonge boodschappers
De commissie is in 2002 begonnen met radioreclame. Het accent van de
radiocampagne wordt dit jaar gelegd op de doelgroep jonge
boodschappers van 20 - 34 jaar. Uit onderzoek blijkt namelijk dat
vooral de jonge boodschappers ondervertegenwoordigd zijn in het
klantenbestand van de warme bakker. De radiocampagne is te beluisteren
in de maanden mei, juni, oktober en november, elke periode gedurende
twee weken. Drie radiospots worden frequent uitgezonden via Sky Radio,
Radio 3 en 12 regionale commerciële radiozenders.
Promotiepakket
De brood- en banketbakkers krijgen medio mei een campagnebrochure
toegestuurd met een raamsticker en een antwoordkaart voor de
bestelling van een gratis promotiepakket met posters, stickervellen en
een CD-Rom met Volg je neus naar de warme bakker-advertenties voor
lokale kranten. De bakker kan kiezen tussen een promotiepakket voor de
warme bakker of de banketbakker. Met het promotiemateriaal profiteert
de brood- en banketbakker maximaal van de radiocampagne.
Dag van de warme bakker
Op woensdag 8 oktober 2003 wordt de vierde Dag van de warme bakker
georganiseerd door de commissie. In augustus ontvangen alle
zelfstandige brood- en banketbakkers meer tips en informatie over
deelname aan deze bijzondere dag. De website www.warmebakkers.nl zal
een belangrijke rol spelen op de Dag van de warme bakker.