Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Promotiecampagne warme bakker krijgt een nieuw gezicht May 9, 2003

Medio mei start de campagne Volg je neus naar de warme bakker. Deze campagne is bedoeld om consumenten te stimuleren brood en banket bij de warme bakker en banketbakker te kopen.

In de promotiecampagne van de gezamenlijke Commissie Detailhandel Brood & Banket van het Hoofdbedrijfschap Ambachten en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel staan dit jaar lekker vers, kwaliteit en het brede assortiment centraal. Het promotiemateriaal voor in de winkels heeft een nieuw gezicht gekregen. Een sterker accent is gelegd op het ambachtelijke karakter en de toegevoegde waarde van de producten van de warme bakker. Opvallende winkelposters en raamstickers zijn ontwikkeld waarbij de aandacht vooral uitgaat naar smulfotografie.
Een belangrijk onderdeel van de campagne zijn de radiospots die vanaf medio mei worden uitgezonden. Met de slogan Volg je neus naar de warme bakkerwordt gerefereerd aan de geur van vers gebakken brood en banket. Uit onderzoek blijkt dat dit voor veel mensen de lekkerste geur is die er bestaat.

Jonge boodschappers
De commissie is in 2002 begonnen met radioreclame. Het accent van de radiocampagne wordt dit jaar gelegd op de doelgroep jonge boodschappers van 20 - 34 jaar. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vooral de jonge boodschappers ondervertegenwoordigd zijn in het klantenbestand van de warme bakker. De radiocampagne is te beluisteren in de maanden mei, juni, oktober en november, elke periode gedurende twee weken. Drie radiospots worden frequent uitgezonden via Sky Radio, Radio 3 en 12 regionale commerciële radiozenders.

Promotiepakket
De brood- en banketbakkers krijgen medio mei een campagnebrochure toegestuurd met een raamsticker en een antwoordkaart voor de bestelling van een gratis promotiepakket met posters, stickervellen en een CD-Rom met Volg je neus naar de warme bakker-advertenties voor lokale kranten. De bakker kan kiezen tussen een promotiepakket voor de warme bakker of de banketbakker. Met het promotiemateriaal profiteert de brood- en banketbakker maximaal van de radiocampagne.

Dag van de warme bakker
Op woensdag 8 oktober 2003 wordt de vierde Dag van de warme bakker georganiseerd door de commissie. In augustus ontvangen alle zelfstandige brood- en banketbakkers meer tips en informatie over deelname aan deze bijzondere dag. De website www.warmebakkers.nl zal een belangrijke rol spelen op de Dag van de warme bakker.