Ingezonden persbericht


Imation verkoopt vijf miljardste diskette

Opslagmedium uit 1969 nog steeds veel gebruikt

Schiphol-Rijk (Nederland), 9 mei 2003 -- In 1969 is Imation (destijds nog onderdeel van 3M) begonnen met de levering van de eerste 8 inch diskette aan pioniersbedrijven in de IT-branche. Nu, 34 jaar later, verlaat de 5 miljardste diskette de Imation-fabriek in Wahpeton (North Dakota, Verenigde Staten). In 1989 is Imation in Wahpeton begonnen met de fabricage van de eerste 3,5 inch diskette. De dagelijkse productie daarvan overstijgt nog steeds de twee miljoen stuks. Maar dan wel in liefst dertig verschillende kleuren.

In 1969 bood de eerste flexibele 8 inch diskette een opslagcapaciteit van 360 kilobyte en dat was in die tijd toereikend voor de meeste computertoepassingen. Zes jaar later kwam het kleine broertje van deze grote 8 inch diskette op de markt: de 5 ¼ inch diskette. Terwijl de 8 inch diskette voornamelijk was gericht op professionele toepassingen zoals bijvoorbeeld voor de medische branche, de grafische branche en voor wetenschappelijk onderzoek, drong de 5 ¼ inch floppy disk via de PC op het werk door naar thuis. Sinds die tijd zijn er diverse formaten van de 5 ¼ inch diskette beschikbaar gekomen en deze hebben geholpen met het verhogen van de beschikbare opslagruimte.

Destijds waren computergebruikers bekend met de termen die de opslagcapaciteit aangaven: single sided, single density, stond voor opslagcapaciteit van 360 kilobyte en single sided double density, voor een opslagcapaciteit van 720 kilobyte. Het topmodel werd aangeduid met double sided en bood bijna evenveel opslagcapaciteit als de hedendaagse standaard 3,5 inch diskette, rond de 1,4 megabyte. Verschil met de 3,5 inch diskette is dat die een netto capaciteit heeft van 1,44 megabyte (PC-geformatteerd, Mac-geformatteerd 1,40 megabyte) en dat zijn oudere broer dat bruto bood, waarvan dus een gedeelte bij het formatteren verloren ging.

In die tijd was grofweg een megabyte genoeg om het hele PC-besturingssysteem en een 'stevig' programma op te slaan. (Vroeger had een PC namelijk een of twee diskettestations maar geen harde schijf).

Zonder de 3,5 inch diskettes uit 1986 zou de computer niet in het dagelijkse leven terecht zijn gekomen. De diskette is jarenlang het enige gestandaardiseerde digitale opslagproduct geweest en zal dat waarschijnlijk ook blijven. Dankzij de diskettetechnologie was het feitelijk mogelijk om gegevens op iedere werkplek ter wereld in te lezen, gewoonweg omdat de diskette-drive nooit ver weg was van een computer. Tegen het einde van de jaren '90 bereikte de diskette-productie haar hoogtepunt, toen jaarlijks meer dan 3,5 miljard diskettes werden verkocht. Voor iedere PC-fabrikant was de inbouw van een intern diskettestation onvermijdelijk.

Volgens Brian Plummer, directeur Imation Europa, zullen er in 2003 wereldwijd 1,5 miljard diskettes worden gebruikt. De Europese markt is goed voor ongeveer 420 miljoen stuks, ongeveer 27 procent van de wereldwijde verkoop. Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse markt.

Van alle Europese verkopen zal 60 procent worden verkocht in vijf landen, te weten: Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. 25 procent zal naar de Oost-Europese markt gaan, de overige 15 procent wordt verdeeld onder de andere West-Europese landen.

Diskettes worden het meest gebruikt voor de overdracht van kleine bestanden en de diskette staat nog altijd te boek als betrouwbaar, goedkoop en gemakkelijk te gebruiken.

Ondanks dat een aantal PC-fabrikanten heeft besloten om het diskettestation achterwege te laten van hun computer, blijkt de diskette nog steeds goed te worden verkocht. Uit een onderzoek dat Imation onder meer dan 2900 internet surfers in Europa heeft gehouden, blijkt dat de diskette nog steeds een belangrijk opslagproduct is voor veel toepassingen. Bijna zeventig procent van alle gebruikers zegt nog steeds diskettes te kopen. "Dit komt aardig overeen met onze bevindingen", zegt Brian Plummer. "Met name in werkomgevingen, bijvoorbeeld in kantoren, is de CD-R nog lang geen standaardproduct. De resultaten van ons onderzoek laten zien dat slechts 4,6 procent van de respondenten CD-R's gebruiken voor enkel professionele toepassingen. Wij zijn er zelfs van overtuigd dat in veel kantoren en bij overheidsinstanties de diskette het enige gebruikte opslagmedium is. Voor veel professionele toepassingen zijn ze ook nog steeds toereikend. Daarnaast heeft de diskette al decennia bewezen zeer betrouwbaar en voordelig te zijn."

Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van magnetische en optische, verwisselbare opslagmedia. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een paar megabytes tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft producten voor zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Dankzij meer dan driehonderd patenten en de meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars die bij Imation werkzaam zijn, weet Imation haar positie als pionier op het gebied van magnetische en optische mediatechnologieën te handhaven.

In december 2002 had Imation wereldwijd 2800 mensen in dienst. Het hoofdkantoor van Imation bevindt zich in Oakdale, Minnesota, V.S. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Schiphol-Rijk. Meer informatie is te vinden op de website www.imation.com en op de Nederlandse website www.imation.nl.

Meer informatie:
Persberichten, achtergrondinformatie en foto's zijn te vinden op www.online-pressrooms.com

Imation International B.V.
Mady Wiessenberg
00 31 (20) 654 21 54
mdwiessenberg@imation.com

Lubbers & De Jong B.V.
Marije Verdouw
00 31 (20) 421 05 65
marije@l-dj.nl

Certain information contained in this press release, which does not relate to historical financial information, including the Business Outlook, may be deemed to constitute forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Such statements are subject to certain risks and uncertainties that could cause the Company's actual results in the future to differ materially from its historical results and those presently anticipated or projected. Among these factors are continuing uncertainty in global economic and political conditions that make it particularly difficult to predict product demand, the Company's ability to meet its cost reduction and revenue growth targets, its ability to implement its restructuring programs for the estimated costs on a timely basis and to achieve the projected benefits, its ability to introduce new offerings in a timely manner either independently or in association with OEMs or other third parties, the competitive pricing environment, foreign currency fluctuations, the outcome of litigation, the ability of Imation to secure adequate supply of raw materials and certain high demand products, the ready availability and price of energy, the market acceptance of newly introduced offerings, the rate of decline for certain existing products as well as various factors set forth in the Company's filings with the Securities and Exchange Commission.