Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

9-5-2003; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Spanje, circuit Jerez de la Frontera

VAN DE LAGEMAAT (25E) WINT VERTROUWEN OP BEKEND JEREZ

KATJA (28E): SOMS MOET HET EVEN FOUT GAAN OM VOORUIT TE KOMEN

Dark Dog coureur Henk van de Lagemaat wint fiks aan vertrouwen nu hij in zijn 3e GP van dit seizoen op voor hem bekend terrein in actie komt. Op het bochtige Spaanse circuit van Jerez prijkt de coureur uit Everdingen na de eerste trainingsdag op een 25e plaats, maar op aanzienlijk minder achterstand op zijn naaste concurrenten dan in de eerste 2 GP s. Het grote voordeel is dat je gelijk vanaf de eerste training voluit kan gaan. Ik heb hier twee keer 3 dagen getest en hoef de baan niet meer te leren kennen. Dat geeft een voordeel, of anders gezegd misschien wel een minder groot nadeel, want de concurrentie heeft hier toch wel meer ervaring dan mij. Maar de resultaten van vandaag geven me vertrouwen , aldus de 34-jarige Utrechtenaar. Katja Poensgen boerde tijdens de 2e training van vrijdag echter iets achteruit. Ik weet precies waar het probleem zit. Ik wilde door de grote hoeveelheid informatie van data recording en andere zaken een te grote verandering doorvoeren. Dat bleek tenminste na de eerste tijdtraining vanmiddag. Ik heb een grote stap qua set-up van vering en rijwielgedeelte gemaakt, en dat bleek te rigoureus. Normaal maak ik niet zulke grote stappen, en ben ik wat voorzichtig in de aanpassingen. Nu gingen we voor een grote stap, en die bleek de verkeerde kant uit te gaan. Maar soms moet het even fout gaan om later vooruit te kunnen koen. Morgen gaan we weer verder met de set-up van de 1e vrije training en dan weet ik zeker dat ik er wel bij kan staan , aldus Katja.

Henk van de Lagemaat kende wat probleem tijdens de vrije ochtendtraining. De motor voelde niet goed aan. Motorisch wel, maar het rijwielgedeelte en vering niet. Tijdens de vrije training hadden we al wat veranderd en aan de hand van de datarecording bleek dat beter te zijn. In de pauze hebben we alles en slag terug gedraaid, dus zachter gezet, en dat pakte goed uit. Het gevoel is stukken beter en belangrijker nog, de banden zagen er ook veel beter benut uit. Ook hebben we nieuwe remblokken gemonteerd en dat gaf meteen meer vertrouwen. Het is jammer dat er in de slotfase te veel mannen onderuit schoven en dat ik mijn rondetijden niet meer kon verbeteren. Eerst sneuvelde Elias en later Porto vlak voor mijn neus. Een echte snelle ronde zat er nog in, in die slotfase, maar toen maakte ik zelf een foutje. Jammer,. Maar ik sta er dichter bij dan in de vorige GP s. Al met al mag ik best tevreden zijn, maar ik weet dat het nog beter kan. Dus daar gaan we morgen voor met extra fijn afstemming van het rijwielgedeelte en het Honda motorblok , aldus Van de Lagemaat.

Teammanager Martin van Genderen weet samen met Hans Spaan waar er winst te boeken is. Iets meer rust in de opbouw van Katja en bij Henk de puntjes op de i zetten. Zowel met de versnellingsbak verhoudingen van Katja als de vering en ook wat motorafstemming bij Henk kan nog iets gewonnen worden , meldde chef monteur Spaan in de gezamenlijke teamevaluatie na de trainingen.

Circuit Info:

Circuit: Jerez; Lengte: 4,423 m; Breedte: 11 meter.; Gebouwd in: 1986; Laatste aanpassing: 2002; Rechter bochten: 8; Linker bochten: 5; Langste rechte stuk: 600 m; Pole Position: Links

2002 uitslagen GP Jerez:

Moto GP-klasse: 1. Valentino ROSSI (ITA); 2. Tohru UKAWA (JPN); 3. Daijiro KATO (JPN)

250cc: 1. Fonsi NIETO (SPA); 2. Emilio ALZAMORA (SPA); 3. Roberto ROLFO (ITA)

125cc: 1. Lucio CECCHINELLO (ITA); 2. Arnaud VINCENT (FRA); 3. Steve JENKNER (GER)

Pole Positions 2002 Jerez:

MotoGP: Valentino Rossi, I, Honda 1.42,193; 250cc: Franco Battaini, I, Aprilia 1.44,803; 125cc: Pablo Nieto. E, Honda 1.49,018

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

1. Randy de Puniet, F, Aprilia 1.45,117; 2. Franco Battaini, I, Aprilia 1.45,215; 3. Manuel Poggiali, RSM, Aprilia 1.45,354; 4. Toni Elias, E, Aprilia 1.45,968; 5. Roberto Rolfo, I, Honda 1.45,993; 6. Fonsi Nieto, I, Aprilia 1.46,195; 7. Naoki Matsudo, J, Yamaha 1.46,724; 8. Sebastian Porto, Arg, Honda 1.46,897; 9. Sylvain Guintoli, F, Aprilia 1.46,918; 10. Christian Gemmel, G, Honda 1.46,961; 25. Henk van de Lagemaat, NL, Dark Dog Honda 1.49,718; 28. Katja Poensgen, D, Dark Dog Honda 1.53,145 (- 0,7 sec. achter 107% limiet).

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:

1. Sete Gibernau, E, Honda 1.42,285; 2. Tohru Ukawa, J, Honda 1.42,432; 3. Loris Capirossi, I, Ducati 1.42,571; 4. Valentino Rossi, I, Honda 1.42,624; 5. Troy Bayliss, Aus, Ducati 1.42,674; 6. Kenny Roberts, USA, Suzuki 1.43,026; 7. Carlos Checa, E, Yamaha 1.43,064; 8. John Hopkins, USA, Suzuki 1.43,244; 9. Nobuatsu Aoki, J, Proton 1.43,367; 10. Shinya Nakano, J, Yamaha 1.43,417; 11. Makato Tamada, J, Honda 1.43,445; 12. Max Biaggi, I, Honda 1.43,661; 13. Alex Barros, Bra, Yamaha 1.43,734; 14. Noriyuki Haga, J, Aprilia 1.43,944; 15. Nicky Hayden, USA, Honda 1.44,017.

125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:

1. Pablo Nieto, E, Aprilia 1.47,711; 2. Alex De Angelis, I,. Aprilia 1.48,269; 3. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.48,319; 4. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.48,781; 5. Andrea Divizioso, I, Honda 1.48,909; 6. Youich Ui, J, Aprilia 1.49,021; 7. Stefano Perugini, I, Aprilia 1.49,082; 8. Casey Stoner, Aus, Aprilia 1.49,271;

DARK DOG HONDA MOLENAAR

Official Sponsors

DARK DOG ENERGY DRINKS DUTCH ORIGINALS FURNITURE VOLVO VAN DIJK SENT WANINGE TRUCK SERVICE VENICE BEACH CLOTHING LUMEN EYEWEAR HONDA

Technical Sponsors

HRC - DUNLOP MOTUL PVM BRAKING CASE CARBONE LORRAINE

Official Suppliers

VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN EPPING HOTEL & CATERING A&R TRANSMISSION LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS


************