Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

Persbericht
Woerden, 9 mei 2003

Campagne Fiets naar je werk mikt op 5.000 extra woon-werk fietsers in 2003

Zaterdag 10 mei is het Nationale Fietsdag. De campagne Fiets naar je werk start vanaf die dag de werving van 5000 extra woon-werkfietsers in Nederland. Initiatiefnemers NIGZ-GBW, COS Nederland en de Fietsersbond beogen met deze campagne dit jaar totaal zo⤮n 20.000 woon-werk fietsers te bewegen om voortaan regelmatig met de fiets naar het werk te gaan. Dat is ruim 1 procent van de anderhalf miljoen Nederlanders die op minder dan 8 kilometer van hun werk wonen en die afstand niet fietsend afleggen. De campagne wordt gesteund door de ministeries van VWS en VROM en door de NOVIB.

Van de 2,5 miljoen Nederlanders die op een afstand van minder dan 7,5 kilometer van hun werk wonen, komt slechts een kwart op de fiets naar het werk. Ruim anderhalf miljoen mensen zouden in principe prima naar het werk kunnen fietsen maar doen het niet. De campagne wil bereiken dat ruim één procent van hen na oktober 2003 voortaan wel met de fiets naar het werk gaat. De actie, die vanaf april is ingezet, heeft inmiddels al zo⤮n 15.000 fietsers opgeleverd. Het NIGZ hoopt op 1 oktober a.s. nog eens 5000 extra woon-werkfietsers te hebben bereikt.

Misverstanden en smoezen
Naast legitieme redenen zoals handicaps of het niet kunnen fietsen, bestaat er een aantal bekende misverstanden of smoezen om niet te hoeven fietsen:
- het regent te vaak in Nederland; Volgens de KNMI regent het in Nederland slechts 6,5 procent van de tijd, waarbij de nachten worden meegerekend. De ANWB biedt leden via de website aan hen dagelijks een weersvoorspelling voor de volgende dag te sturen. En dan is er natuurlijk altijd nog uitstekende regenbestendige kleding te koop.
- de afstand naar mijn werk is te groot; Dit geldt voor de helft van de beroepsbevolking. Voor zover zij echter gebruik maken van het spoor, kunnen zij meestal toch fietsen van en naar het station. Men hoeft dus niet dicht bij het werk te wonen om toch te kunnen fietsen
- Fietsen kost te veel tijd: Veel mensen denken dat naar het werk fietsen te veel tijd kost. Voor korte ritten (minder dan 8 kilometer) geldt dat fietsen doorgaans sneller gaat dan met de auto. De goede conditie die daardoor ontstaat; bespaart ook tijd en kosten voor het anders noodzakelijk geachte fitnesscentrum.
- fietsen worden vaak gestolen Wanneer de fiets op het station en op het werk bewaakt wordt gestald, speelt dit argument niet meer.
Fietsbeleid is aantrekkelijk voor bedrijven
De campagne Fiets naar je werk richt zich vooral op het overtuigen van werkgevers dat fietsbeleid voor hen aantrekkelijk is. Voor werkgevers is de campagne allereerst interessant vanwege de gezonde effecten van fietsen op werknemers. Immers; hoe meer gezonde werknemers, hoe hoger productie en de sfeer, hoe lager het ziekteverzuim. Door minimaal 30 minuten per dag te fietsen, blijft de gezondheid van werknemers het beste op peil. Het per week afleggen van ongeveer 20 kilometer per fiets verbetert de conditie al met zo⤮n 13 procent. Vaker fietsen verkleint ook de kans op een hartinfarct. Door te fietsen ademt men bovendien minder uitlaatgassen in dan wanneer men per auto gaat. Al deze factoren dragen bij aan een betere gezondheid. Daarbij verhoogt een werkelijk fietsvriendelijk beleid de bereikbaarheid van het bedrijf voor klanten en leveranciers (minder eigen parkeerders voor de deur) en vergt het minder investeringen in nieuwe infrastructuur zoals parkeerplaatsen. Fietsbeleid draagt bovendien bij aan een milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord imago voor het bedrijf. Door te fietsen reduceert men het autoverkeer, de uitstoot van CO2 en de kans op files. In plaats van veel geld in te zetten voor autokilometervergoedingen, kan een bedrijf voor dichtbij wonende werknemers beter een goedkope fietsvergoeding instellen dan duur autosolisime te bevorderen. Een fietskilometer kost de gebruiker doorgaans iets minder dan 7 Eurocent, een autokilometer 32 Eurocent. Een gemiddelde fietser die per jaar zo⤮n 1000 kilometer fietst in plaats van met de auto gaat, bespaart al zo⤮n â'¬ 250,-. Dit kan de fietser zelf, maar ook de werkgever geld schelen.

Hoe kunnen bedrijven meedoen?
Werkgevers kunnen de campagne op twee manieren ondersteunen:
- opzetten van een eigen fietsbeleid: Het NIGZ/GBW heeft daarvoor een zeven stappenplan opgezet dat opvraagbaar is via de site www.fietsnaarjewerk.nl . Met een dergelijk beleid kan de werkgever de werknemer fietsvoordelen, zoals een fiets van de zaak, fiets- en/of onderhoudsvergoedingen, aanbieden van veilige en overdekte stalling, het aanschaffen van dienstfietsen, het verzorgen van speciale kleding en/of omkleed- en doucheruimten
- de actie sponsoren: Werknemers die in het kader van de actie gaan fietsen, kunnen op een speciale kaart de door hen afgelegde kilometers per maand aangeven. Aan het eind van de campagneperiode vergoedt de werkgever elke afgelegde kilometer per medewerker met 1 eurocent, waardoor een totaal sponsoringbedrag ontstaat. Dat bedrag wordt aan het eind van de campagneperiode overgemaakt aan een van de drie Novib projecten (Behoud van bossen in Brazilië, Bodembescherming in Ethiopië en Duurzame landbouw in Bangladesh).
Ondersteuning en informatie
Het NIGZ coördineert de campagne Fiets naar je werk in samenwerking met het Cos en de Fietsersbond. De actie stelt campagnemateriaal beschikbaar voor bedrijven en werknemers en heeft een website (www.fietsnaarjewerk.nl ) ontwikkeld met informatie voor bedrijven en werknemers. Daarnaast zijn er verschillende mailingen naar bedrijven en organisaties verstuurd en worden de bedrijven nagebeld om enthousiaste fiets-ambassadeurs te vinden. Deze fietsambassadeur is de spin in het web die de campagne binnen het bedrijf promoot. Na afloop van de actie worden bovendien 500 prijzen onder de deelnemers verloot, waaronder 10 gloednieuwe fietsen. De actie vindt inmiddels al veel ondersteuning bij honderden bedrijven. Goede voorbeelden van organisaties die inmiddels al deelnemen zijn Bankverzekeraar Fortis, de gemeente Amersfoort, de Informatie Beheergroep Groningen en Philips Semiconductors Nijmegen. Op de website is te lezen hoe deze bedrijven met de campagne bezig zijn.

Contactpersoon NIGZ/GBW:
Kees der Weduwe: (0348) 43 76 80
kderweduwe@nigz.nl

Campagnebureau Fiets naar je werk
(0113) 25 00 51
info@fietsnaarjewewerk.nl