FloraHolland, v/h Bloemenveiling Holland
---
Moederdag zorgt voor prima omzet (09-05-03)
De moederdagdrukte heeft voor een behoorlijke omzetstijging gezorgd op
de vijf vestigingen van FloraHolland. In week 19 is een omzet
gerealiseerd van ruim 64 miljoen euro, een stijging van 5,2 procent
ten opzichte van vorig jaar. FloraHolland is tevreden met het
resultaat aangezien vorig jaar een extreem jaar was wat prijsvorming
betreft als gevolg van het euro-effect.
Op de vijf vestingen van FloraHolland was er in de aanloop naar
Moederdag (11 mei) sprake van een flinke topdrukte. Op de
exportvestigingen Naaldwijk en Rijnsburg begon deze drukte al een week
eerder en op de regionale vestigingen ligt de piek in deze week. Hier
werden respectievelijk op dinsdag en donderdag dagomzetrecords
gebroken. Met name de tuinplantenomzet ontwikkelde zich goed. Ten
opzichte van dezelfde week in 2002 werd in dit segment bij een grote
aanvoerstijging (+15 procent) en een forse prijsverbetering (+6
procent) gerealiseerd. De kamerplanten zorgden eveneens voor extra
stijging in aanvoer (25 procent) en een lichte prijsverbetering (+2
procent) waarbij vooral prijsvorming van de bloeiende planten goed
was. De snijbloemen laten, vergeleken met dezelfde week in 2002, een
lagere prijsvorming zien (- 12 procent) bij een stijgende aanvoer (+7
procent).
Trends
Het hele assortiment snijbloemen lift mee in de afzet voor Moederdag.
Niet alleen rode rozen zijn voor Moederdag gewild, maar ook andere
typische boeketbloemen zoals chrysant, Gerbera, Alstroemeria,
zomerbloemen zoals leeuwenbekken, zonnebloem en violieren.De
opvallende producten bij de potplanten waren allemaal rood, zoals
Anthurium, Bromelia, potroos en pot-orchidee. Oranje is als kleur in
opkomst. Verder krijgen de moeders ook veel perkgoed voor moederdag.
Niet alleen producten in de kleine potten, maar ook kuipplanten op
stam en perkgoed in hangpotten. Dit jaar zijn de felle kleuren erg in
trek: rode geranium, paarse Petunia, roze Spaanse margrieten rode
Abutilon en blauwe Solanum.
Bloemen op één
Uit onderzoek van de sectorale promotieorganisatie Bloemenbureau
Holland, dat net na moederdag vorig jaar werd gehouden, blijkt dat 55
procent van de Nederlandse consumenten een cadeau geeft aan zijn of
haar moeder. Daarbij staan snijbloemen met 37 procent op de eerste
plaats. Moeders krijgen in meer dan de helft van de gevallen een
gemengd boeket (58 procent) en 13 procent krijgt een bos rozen of een
arrangement (ook 13 procent). Men besteedt gemiddeld bijna 13 euro aan
bloemen. De meeste inkopen worden gedaan bij de bloemenwinkel (59
procent), gevolgd door tuincentrum (12 procent) en markt-en
straathandel (11 procent). De supermarktverkoop is verdubbeld naar 8
procent. Bloemen worden gevolgd door parfum (6 procent), bonbons (3
procent) en cd's (1 procent).
FloraHolland
Op FloraHolland worden sierteeltproducten verhandeld via
veilingklokverkoop en via bemiddeling (contractverkoop). FloraHolland
heeft een jaaromzet van 1,9 miljard euro. Marktleider FloraHolland
heeft vijf vestigingen verspreid over het land. Deze liggen nabij
sierteeltproductiegebieden, in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Venlo
en Eelde. In totaal werken er bijna 3000 medewerkers bij FloraHolland.