FloraHolland, v/h Bloemenveiling Holland




---

Moederdag zorgt voor prima omzet (09-05-03)

De moederdagdrukte heeft voor een behoorlijke omzetstijging gezorgd op de vijf vestigingen van FloraHolland. In week 19 is een omzet gerealiseerd van ruim 64 miljoen euro, een stijging van 5,2 procent ten opzichte van vorig jaar. FloraHolland is tevreden met het resultaat aangezien vorig jaar een extreem jaar was wat prijsvorming betreft als gevolg van het euro-effect.

Op de vijf vestingen van FloraHolland was er in de aanloop naar Moederdag (11 mei) sprake van een flinke topdrukte. Op de exportvestigingen Naaldwijk en Rijnsburg begon deze drukte al een week eerder en op de regionale vestigingen ligt de piek in deze week. Hier werden respectievelijk op dinsdag en donderdag dagomzetrecords gebroken. Met name de tuinplantenomzet ontwikkelde zich goed. Ten opzichte van dezelfde week in 2002 werd in dit segment bij een grote aanvoerstijging (+15 procent) en een forse prijsverbetering (+6 procent) gerealiseerd. De kamerplanten zorgden eveneens voor extra stijging in aanvoer (25 procent) en een lichte prijsverbetering (+2 procent) waarbij vooral prijsvorming van de bloeiende planten goed was. De snijbloemen laten, vergeleken met dezelfde week in 2002, een lagere prijsvorming zien (- 12 procent) bij een stijgende aanvoer (+7 procent).

Trends
Het hele assortiment snijbloemen lift mee in de afzet voor Moederdag. Niet alleen rode rozen zijn voor Moederdag gewild, maar ook andere typische boeketbloemen zoals chrysant, Gerbera, Alstroemeria, zomerbloemen zoals leeuwenbekken, zonnebloem en violieren.De opvallende producten bij de potplanten waren allemaal rood, zoals Anthurium, Bromelia, potroos en pot-orchidee. Oranje is als kleur in opkomst. Verder krijgen de moeders ook veel perkgoed voor moederdag. Niet alleen producten in de kleine potten, maar ook kuipplanten op stam en perkgoed in hangpotten. Dit jaar zijn de felle kleuren erg in trek: rode geranium, paarse Petunia, roze Spaanse margrieten rode Abutilon en blauwe Solanum.

Bloemen op één
Uit onderzoek van de sectorale promotieorganisatie Bloemenbureau Holland, dat net na moederdag vorig jaar werd gehouden, blijkt dat 55 procent van de Nederlandse consumenten een cadeau geeft aan zijn of haar moeder. Daarbij staan snijbloemen met 37 procent op de eerste plaats. Moeders krijgen in meer dan de helft van de gevallen een gemengd boeket (58 procent) en 13 procent krijgt een bos rozen of een arrangement (ook 13 procent). Men besteedt gemiddeld bijna 13 euro aan bloemen. De meeste inkopen worden gedaan bij de bloemenwinkel (59 procent), gevolgd door tuincentrum (12 procent) en markt-en straathandel (11 procent). De supermarktverkoop is verdubbeld naar 8 procent. Bloemen worden gevolgd door parfum (6 procent), bonbons (3 procent) en cd's (1 procent).

FloraHolland
Op FloraHolland worden sierteeltproducten verhandeld via veilingklokverkoop en via bemiddeling (contractverkoop). FloraHolland heeft een jaaromzet van 1,9 miljard euro. Marktleider FloraHolland heeft vijf vestigingen verspreid over het land. Deze liggen nabij sierteeltproductiegebieden, in Naaldwijk, Rijnsburg, Bleiswijk, Venlo en Eelde. In totaal werken er bijna 3000 medewerkers bij FloraHolland.