Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Versteviging leidende positie Tom Coronel in Independents Trophy ETCC 2003

Tom Coronel heeft tijdens het derde raceweekend van het LG FIA European Touring Car Championship 2003 zijn leidende positie in het Privateerskampioen- schap oftewel de Independents Trophy verder verstevigd. De eerste race op het Italiaanse Enna Pergusa eindigde voor hem als elfde. Dezelfde positie die hij bij de start innam. Teamgenoot Duncan Huisman, evenals Coronel uitkomend in een BMW van het Carly Motors Team uit Leiden, sloot die race af met een dertiende plek. Direct na de start van de tweede race profiteerden beide Nederlanders van de hectiek bij de start en klommen op naar de plaatsen acht en negen.

In zijn kwalificatie maakte Coronel handig gebruik van de slipstream van een collega in een Alfa. "Het was bekend dat zij hier snel zouden zijn. Je bent op Italiaanse bodem en ze moesten iets laten zien. Op mijn eerste set banden realiseerde ik op die manier een zevende plaats. Ik kon die tijd in de tweede sessie nog iets verbeteren, maar dat bleek niet voldoende om verder naar voren op de startgrid te komen", aldus Coronel. In zijn race concentreerde de coureur uit Huizen zich met name op de andere privé-rijders in het veld en ging niet echt de strijd aan. "Eigenlijk was het deze race een kwestie van overleven. We wisten dat de Alfa's hier sterker waren en moesten dus een zo goed mogelijk resultaat scoren. Dat verklaart ook waarom ik in die eerste race geen plaatsen winst heb geboekt, alhoewel ik enige tijd op een achtste plaats lag. Maar op die lange rechte stukken moest ik het echt afleggen. De start van race twee verliep vrij chaotisch. Het licht werd direct op groen gezet en had dus niet op rood gestaan. Dat verraste niet alleen mij, maar ook de anderen. Ik had de auto zelfs niet eens in de versnelling staan en kwam dus met horten en stoten weg. Samen met Duncan (Huisman-red.) lukte het wel om daardoor in één keer naar de zesde plaats te rijden. Later naderde er een snelle Alfa en even dacht ik dat het Ruperti was. Hij strijd ook om de Privateerstitel en ik ging het gevecht aan. Op het rechte stuk bleek het Larini te zijn en ik heb hem niet veel tegenstand geboden. Dat heeft geen zin. Hij is sneller en ik ben niet van plan onnodige riscio's te nemen. We hebben ieder een eigen belang. Tegen het eind werd ik ook nog een keer door de Seat van Frank Diefenbacher gepasseerd, maar die verspeelde die plek door een kapotte band. Met die achtste plaats in de tweede race heb ik mijn leidende positie in de tussenstand van de Independents Trophy 2003 verstevigd", besluit Coronel. Huisman kampte in de training met de set-up van zijn auto, maar revancheerde zich tijdens de races en besloot zijn tweede Italiaanse race met een negende plek.

Tom Coronel wordt in het ETCC gesteund door: McGregor, Apex, Bridgestone, Autobedrijf Beelen en Clifford.

Uitslag race 1 Enna- Pergusa: 1. Roberto Colciago (Alfa) 11 ronden in 19.50.049; 2. Dirk Muller (BMW) op 0,261; 3. Gabriele Tarquini (Alfa) op 0.790; 4. Andy Priauex (BMW) op 8.710; 11. TOM CORONEL op 17.165 en 13. DUNCAN HUISMAN (beiden Carly Motors BMW) op 33.029.

Uitslag race 2: 1: Tarquini 11 ronden in 19.51.155; 2. Colciago op 0.395; 3. Alessandro Balzan (Alfa Romeo) op 2.605; 4. Priauex op 3.109; 8. TOM CORONEL op 20.183; 9. DUNCAN HUISMAN op 22.934.

Stand na 3 raceweekenden: 1. Jörg Müller 36 punten, 2. Gabriele Tarquini 36; 3. Nicola Larini 27; 4. Roberto Colciago 25; 9. DUNCAN HUISMAN en 10. TOM CORONEL beiden 10.

Stand ETCC Independents Trophy 2003: 1. TOM CORONEL 48 PUNTEN; 2. Fabio Francia 35; 3. Alessandro Balzan 32; 4. DUNCAN HUISMAN 30.


---
Enna Pergusa: 11 mei 2003