Technische Universiteit Delft

Virtual reality
12 mei 2003 | 10.30 uur
hr. M. Koutek | Inzen?r elektrotechniek, U. Praag, Tjechië.
promotor | Prof.dr.ir. F.W. Jansen (fac ITS)
toeg.prom. | Ir. F.H. Post (UHD-fac ITS)

Scientific visualization in virtual reality: Interaction Techniques and Application Development.
Wetenschappelijke visualisatie is een algemeen geaccepteerde methode voor analyse van data afkomstig uit wetenschappelijke berekeningen, simulaties of metingen. Door de snelle vooruitgang in computer graphics en Virtual Reality (VR) zijn een aantal serieuze VR applicaties onstaan. Tot de applicaties in de wetenschap behoort ook de visualisatie van data in virtuele omgevingen (VEs -Virtual Environments). Het potentieel van VR voor de 3D visualisatie lijkt overduidelijk. Echter, in de praktijk is het nog steeds moeilijk om interactief met de virtuele omgevingen te werken. De ontwikkeling van VR applicaties en het ontwerp van VEs zijn problemen die ook de aandacht trekken. Visualisatie en exploratie van data in VEs vereist de ontwikkeling van nieuwe visualisatie concepten die afwijken van de bekende concepten van desktop workstations. Deze problemen vormen de motivatie van dit onderzoeksproject en dit proefschrift.
De implementatie van experimentele VR omgeving is uitgevoerd op de Responsieve Workbench (RWB). Tijdens het project Heeft Koutek de RWB Library en de RWB Simulator, zijn software ontwikkel omgeving, ontworpen. Hierop hebben wij VRX ontworpen en geïmplementeerd, een interactieve visualisatie toolkit voor de Workbench. Dit proefschrift laat zien welke aspecten belangrijk zijn voor de ontwikkeling van virtuele omgevingen voor de visualisatie van wetenschappelijke data. De interactie met VEs is uitgebreid bestudeerd. Met behulp van object manipulatie en particle steering wordt gedemonstreerd dat de visuele force feedback, gebaseerd op de spring metafoor, een goede alternatieve aanpak is voor de fysieke kracht terugkoppeling (haptic force feedback).
In hoofdstuk 6 van het proefschrift worden enige case studies besproken, die handelen over
visualisatie van wetenschappelijke data op de Workbench. Er worden drie hoofd case studies beschreven: de interactieve visualisatie van scenario's voor overstromingen, de visualisatie van moleculaire dynamica simulaties en computational steering, en tenslotte de visualisatie van simulaties van stapelwolken. De case study van de stapelwolken diende als een proefapplicatie tijdens de ontwikkeling van VRX. Voor de moleculaire dynamica case study hebben wij MolDRIVE ontwikkeld, een systeem voor visualisatie en steering van MD simulaties. Dit systeem werd gebruikt in het onderzoek van het Beta-Alumina electrolyt en het eiwit onderzoek.

Voor verder lezen:

* The human-computer interaction handbook : fundamentals, evolving technologies, and emerging applications ed. by Julie A. Jacko and Andrew Sears, 2003

* Virtual automation environments design, modeling, visualization, simulation by Herwig Mayr, 2002

* Touch in virtual environments haptics and the design of interactive systems by Margaret L. McLaughlin, 2002

* Handbook of virtual environments design, implementation, and applications ed. by Kay M. Stanney, 2002

Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Universiteitsdienst TU Delft /
Dir. Marketing & Communicatie
tel.: +31 15 2785454
fax: +31 15 2781855
GSM: +31 (0)6 20408176

Alle intreeredes en promoties worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft