Gemeente Maastricht

14 mei 2003

Geslaagde reconstructie Tongerseplein

Meer veiligheid en een betere doorstroming

Uit een evaluatie van diverse verkeersprojecten 2002 blijkt dat het Tongerseplein veiliger is geworden en de doorstroming beter is dan voorheen. De evaluatie werd uitgevoerd door de afdeling Stedelijke Inrichting (Verkeer) en de cijfers zijn onlangs gepresenteerd aan de gemeenteraad.

Al een aantal jaren stond het Tongerseplein op nummer één als het ging om het kruispunt in Limburg met het grootste aantal slachtoffers. Vooral de dubbele afrit van het plein naar de Prins Bisschopsingel veroorzaakte veel problemen. Daarnaast liep het autoverkeer op en rondom het Tongerseplein vast. Dit kwam door een te kleine capaciteit op het plein, die bovendien onevenredig verdeeld was over de diverse richtingen, waardoor het verkeer uit onder andere de binnenstad soms vastliep.

Bypass
Gemeente Maastricht besloot in 2001 het plein te reconstrueren. Het doel was het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle deelnemers en het bevorderen van de doorstroming voor het (auto)verkeer voor alle richtingen. Er is een bypass tussen de Tongerseweg en de Prins Bisschopsingel aangelegd. De markering op het plein is gewijzigd. En de toestroom naar het plein wordt nu zodanig geregeld dat de capaciteit van het plein optimaal wordt benut en er een gelijkmatigere verdeling is ontstaan van en naar de diverse richtingen. Het plein is medio maart 2002 volledig in gebruik genomen.

Minder ongevallen
De cijfers over de verkeersveiligheid laten een drastische daling zien van het totale aantal ongevallen op het plein. Helemaal opmerkelijk is dat er sinds de reconstructie - gedurende negen maanden - geen slachtoffers meer zijn gevallen. Wat betreft de doorstroming kan gesteld worden dat de bypass vooral is bedoeld om filevorming in de ochtendspits van de Tongerseweg naar de Prins Bisschopsingel te verminderen. De werking is goed zichtbaar, het autoverkeer kan aanzienlijk beter doorstromen dan voor de reconstructie. Door het verkeer te doseren op het kruispunt Prins Bisschopsingel - Sint Hubertuslaan is het gelukt de capaciteit te verdelen over de diverse richtingen. Hierdoor is er op de Prins Bisschopsingel (en in het verlengde de J.F. Kennedybrug) ter hoogte van de Sint Hubertuslaan wel een wachtrij ontstaan. Daar staat tegenover dat het gelukt is de filevorming vanuit de binnenstad te verminderen. Naar verwachting zal deze wachtrij afnemen als de tunnel onder de Maasboulevard in gebruik wordt genomen.

Fietsoversteek
Ook de veelbesproken fietsoversteek op de bypass blijkt in de praktijk prima te functioneren. Fietsers hebben voldoende ruimte om binnen een acceptabele tijd over te steken, daarnaast zie je vaak dat de naderende automobilist de wachtende fietser voor laat gaan.

Conclusie
Het lijkt er dus op dat de maatregelen een groot effect hebben gehad op de verkeersveiligheid. De eerste tekenen zijn zeer positief. Wat betreft de doorstroming op het plein kan gezegd worden dat de doelstelling bereikt is. Er is een duidelijk betere doorstroming te zien, met name op de afslag Tongerseweg en Prins Bisschopsingel, waar de bypass is aangelegd is. Het blijft echter een feit dat de totale capaciteit van het plein te klein is om het gehele aanbod op alle momenten te verwerken.

Spelen in de stad

Verleden jaar heeft de gemeente een prijsvraag uitgeschreven voor de realisatie van nieuwe speelplekken in de stad. De prijsvraag is een vervolg op de gemeentelijke Visie Speelruimte uit 2001. In deze Visie staan maatregelen die ertoe moeten leiden dat de speelmogelijkheden voor kinderen in de buurten worden verbeterd. Vanuit de overtuiging dat bewoners van buurten dat vaak beter weten dan de gemeente zelf, is het idee van de prijsvraag tot stand gekomen.

De termijn voor inschrijving is inmiddels verstreken. Vier ideeën zijn genomineerd. Ze voldoen alle vier aan de vooraf vastgestelde criteria: In hoeverre is er speelruimte in de straat/wijk aanwezig? Wat zijn de knelpunten?
Het idee moet een originele en praktisch haalbare oplossing bieden voor het aanleggen van speelruimte in de directe woonomgeving. De jeugd moet bij het idee en bij de uitwerking ervan betrokken worden.
Het initiatief moet op brede steun kunnen rekenen van kinderen, ouders en andere bewoners van de buurt. Die steun moet met handtekeningen kunnen worden aangetoond.
Het idee moet met eenvoudige middelen binnen de bestaande situatie in de straat/buurt kunnen worden uitgevoerd (dus geen nieuwe groenvoorzieningen of verbreding van stoepen).

De vier genomineerde ideeën worden op 14 mei ter plekke bekeken door een jury onder voorzitterschap van wethouder Marina Mesman en verder bestaande uit een aantal deskundigen, en kinderen van 10 tot 13 jaar. De genomineerde inzenders zullen een toelichting op hun plan geven. De prijswinnaar zal bekend worden gemaakt op woensdag 4 juni tijdens de Straatspeeldag. De prijs bestaat uit een pakket buitenspeelgoed en mogelijk uit de uitvoering van (een gedeelte van) het idee.

Voorkeursrecht

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken op grond van artikel 4, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend, dat zij krachtens het bepaalde in artikel 8a Wvg op 6 mei 2003 hebben besloten de raad van de gemeente Maastricht voor te stellen om op grond van artikel 8 in samenhang met artikel 2 Wvg diverse kadastrale percelen gelegen in de locatie `Van Akenweg N-W', te weten de kadastrale percelen bekend als gemeente Maastricht sectie N nummers 78, 79 en 730, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 24, 26 en 27 Wvg van toepassing zijn.

Het besluit van burgemeester en wethouders inzake bedoeld raadsvoorstel ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende een kadastrale kaart en een lijst met daarop de aangewezen percelen alsmede de overige relevante gegevens, met ingang van 8 mei 2003 gedurende de openingsuren bij het Gemeenteloket, bezoekadres Randwycksingel 22 te Maastricht voor een ieder kosteloos ter inzage. De eigenaren en beperkt gerechtigden met betrekking tot de aangewezen percelen ontvangen een dezer dagen afzonderlijk bericht.

Werking
Het voorstel tot aanwijzing treedt op 8 mei 2003 in werking, zijnde de dag na publicatie van dit voorstel in de Staatscourant van 7 mei 2003. Dat houdt in dat eigenaren en beperkt gerechtigden van de in het voorstel genoemde percelen, wanneer zij willen verkopen, deze eerst aan de gemeente Maastricht te koop moeten aanbieden.

Bezwaar
Ingevolge het bepaalde in artikel 9a, lid 1 wordt het onderwerpelijke voorstel van burgemeester en wethouders aangemerkt als een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dientengevolge kunnen belanghebbenden gedurende de termijn van zes weken na de dagtekening van de Staatscourant waarin de onderhavige terinzagelegging is bekend gemaakt bezwaar maken tegen het voorstel, d.w.z. van 8 mei tot en met
18 juni 2003.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
a) de naam en het adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d) de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders van Maastricht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Voorziening
Degene(n) die een bezwaarschrift heeft/hebben ingediend, kan/kunnen tevens op grond van artikel 8:81 van de Awb de President van de Arrondissementsrechtbank te Maastricht verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien deze van mening is/zijn dat onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Zienswijzen
Binnen acht weken na dagtekening van het voorstelbesluit van burgemeester en wethouders dient de gemeenteraad de aanwijzing van de gronden te bestendigen.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van het door de gemeenteraad te nemen besluit tot aanwijzing van de gronden, worden belanghebbenden ingevolge artikel 4:8 Awb in de gelegenheid gesteld om hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen ten aanzien van het raadsvoorstel. De gelegenheid daartoe bestaat gedurende de periode van 8 mei tot en met 21 mei 2003. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad, ter attentie van het Hoofd Grondzaken, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Voor mondelinge zienswijzen kunt U contact opnemen met de afdeling Grondzaken van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken van de gemeente Maastricht via telefoonnummer (043) 350 45 19.

Breng restzakken niet naar milieupark

Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw afvalkalender).

Vergadering Stichting jong Leren

Het bestuur van de stichting jong Leren vergadert op 14 mei '03 om
19.30 uur in OBS de Perroen, Rijksweg 70 in Maastricht. De stichting jong Leren bestuurt 14 openbare en algemeen bijzondere basisscholen in Maastricht en omgeving. Bezoek voor meer informatie de website www.jong-leren.nl of bel de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10
76.
Geslaagde reconstructie Tongerseplein

Meer veiligheid en een betere doorstroming

Uit een evaluatie van diverse verkeersprojecten 2002 blijkt dat het Tongerseplein veiliger is geworden en de doorstroming beter is dan voorheen. De evaluatie werd uitgevoerd door de afdeling Stedelijke Inrichting (Verkeer) en de cijfers zijn onlangs gepresenteerd aan de gemeenteraad.

Al een aantal jaren stond het Tongerseplein op nummer één als het ging om het kruispunt in Limburg met het grootste aantal slachtoffers. Vooral de dubbele afrit van het plein naar de Prins Bisschopsingel veroorzaakte veel problemen. Daarnaast liep het autoverkeer op en rondom het Tongerseplein vast. Dit kwam door een te kleine capaciteit op het plein, die bovendien onevenredig verdeeld was over de diverse richtingen, waardoor het verkeer uit onder andere de binnenstad soms vastliep.

Bypass
Gemeente Maastricht besloot in 2001 het plein te reconstrueren. Het doel was het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle deelnemers en het bevorderen van de doorstroming voor het (auto)verkeer voor alle richtingen. Er is een bypass tussen de Tongerseweg en de Prins Bisschopsingel aangelegd. De markering op het plein is gewijzigd. En de toestroom naar het plein wordt nu zodanig geregeld dat de capaciteit van het plein optimaal wordt benut en er een gelijkmatigere verdeling is ontstaan van en naar de diverse richtingen. Het plein is medio maart 2002 volledig in gebruik genomen.

Minder ongevallen
De cijfers over de verkeersveiligheid laten een drastische daling zien van het totale aantal ongevallen op het plein. Helemaal opmerkelijk is dat er sinds de reconstructie - gedurende negen maanden - geen slachtoffers meer zijn gevallen. Wat betreft de doorstroming kan gesteld worden dat de bypass vooral is bedoeld om filevorming in de ochtendspits van de Tongerseweg naar de Prins Bisschopsingel te verminderen. De werking is goed zichtbaar, het autoverkeer kan aanzienlijk beter doorstromen dan voor de reconstructie. Door het verkeer te doseren op het kruispunt Prins Bisschopsingel - Sint Hubertuslaan is het gelukt de capaciteit te verdelen over de diverse richtingen. Hierdoor is er op de Prins Bisschopsingel (en in het verlengde de J.F. Kennedybrug) ter hoogte van de Sint Hubertuslaan wel een wachtrij ontstaan. Daar staat tegenover dat het gelukt is de filevorming vanuit de binnenstad te verminderen. Naar verwachting zal deze wachtrij afnemen als de tunnel onder de Maasboulevard in gebruik wordt genomen.

Fietsoversteek
Ook de veelbesproken fietsoversteek op de bypass blijkt in de praktijk prima te functioneren. Fietsers hebben voldoende ruimte om binnen een acceptabele tijd over te steken, daarnaast zie je vaak dat de naderende automobilist de wachtende fietser voor laat gaan.

Conclusie
Het lijkt er dus op dat de maatregelen een groot effect hebben gehad op de verkeersveiligheid. De eerste tekenen zijn zeer positief. Wat betreft de doorstroming op het plein kan gezegd worden dat de doelstelling bereikt is. Er is een duidelijk betere doorstroming te zien, met name op de afslag Tongerseweg en Prins Bisschopsingel, waar de bypass is aangelegd is. Het blijft echter een feit dat de totale capaciteit van het plein te klein is om het gehele aanbod op alle momenten te verwerken.

Spelen in de stad

Verleden jaar heeft de gemeente een prijsvraag uitgeschreven voor de realisatie van nieuwe speelplekken in de stad. De prijsvraag is een vervolg op de gemeentelijke Visie Speelruimte uit 2001. In deze Visie staan maatregelen die ertoe moeten leiden dat de speelmogelijkheden voor kinderen in de buurten worden verbeterd. Vanuit de overtuiging dat bewoners van buurten dat vaak beter weten dan de gemeente zelf, is het idee van de prijsvraag tot stand gekomen.

De termijn voor inschrijving is inmiddels verstreken. Vier ideeën zijn genomineerd. Ze voldoen alle vier aan de vooraf vastgestelde criteria: In hoeverre is er speelruimte in de straat/wijk aanwezig? Wat zijn de knelpunten?
Het idee moet een originele en praktisch haalbare oplossing bieden voor het aanleggen van speelruimte in de directe woonomgeving. De jeugd moet bij het idee en bij de uitwerking ervan betrokken worden.
Het initiatief moet op brede steun kunnen rekenen van kinderen, ouders en andere bewoners van de buurt. Die steun moet met handtekeningen kunnen worden aangetoond.
Het idee moet met eenvoudige middelen binnen de bestaande situatie in de straat/buurt kunnen worden uitgevoerd (dus geen nieuwe groenvoorzieningen of verbreding van stoepen).

De vier genomineerde ideeën worden op 14 mei ter plekke bekeken door een jury onder voorzitterschap van wethouder Marina Mesman en verder bestaande uit een aantal deskundigen, en kinderen van 10 tot 13 jaar. De genomineerde inzenders zullen een toelichting op hun plan geven. De prijswinnaar zal bekend worden gemaakt op woensdag 4 juni tijdens de Straatspeeldag. De prijs bestaat uit een pakket buitenspeelgoed en mogelijk uit de uitvoering van (een gedeelte van) het idee.

Voorkeursrecht

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken op grond van artikel
4, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend, dat zij krachtens het bepaalde in artikel 8a Wvg op 6 mei 2003 hebben besloten de raad van de gemeente Maastricht voor te stellen om op grond van artikel 8 in samenhang met artikel 2 Wvg diverse kadastrale percelen gelegen in de locatie `Van Akenweg N-W', te weten de kadastrale percelen bekend als gemeente Maastricht sectie N nummers 78, 79 en
730, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 24, 26 en 27 Wvg van toepassing zijn.

Het besluit van burgemeester en wethouders inzake bedoeld raadsvoorstel ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende een kadastrale kaart en een lijst met daarop de aangewezen percelen alsmede de overige relevante gegevens, met ingang van 8 mei 2003 gedurende de openingsuren bij het Gemeenteloket, bezoekadres Randwycksingel 22 te Maastricht voor een ieder kosteloos ter inzage. De eigenaren en beperkt gerechtigden met betrekking tot de aangewezen percelen ontvangen een dezer dagen afzonderlijk bericht.

Werking
Het voorstel tot aanwijzing treedt op 8 mei 2003 in werking, zijnde de dag na publicatie van dit voorstel in de Staatscourant van 7 mei 2003. Dat houdt in dat eigenaren en beperkt gerechtigden van de in het voorstel genoemde percelen, wanneer zij willen verkopen, deze eerst aan de gemeente Maastricht te koop moeten aanbieden.

Bezwaar
Ingevolge het bepaalde in artikel 9a, lid 1 wordt het onderwerpelijke voorstel van burgemeester en wethouders aangemerkt als een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dientengevolge kunnen belanghebbenden gedurende de termijn van zes weken na de dagtekening van de Staatscourant waarin de onderhavige terinzagelegging is bekend gemaakt bezwaar maken tegen het voorstel, d.w.z. van 8 mei tot en met
18 juni 2003.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
a) de naam en het adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d) de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders van Maastricht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Voorziening
Degene(n) die een bezwaarschrift heeft/hebben ingediend, kan/kunnen tevens op grond van artikel 8:81 van de Awb de President van de Arrondissementsrechtbank te Maastricht verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien deze van mening is/zijn dat onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Zienswijzen
Binnen acht weken na dagtekening van het voorstelbesluit van burgemeester en wethouders dient de gemeenteraad de aanwijzing van de gronden te bestendigen.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van het door de gemeenteraad te nemen besluit tot aanwijzing van de gronden, worden belanghebbenden ingevolge artikel 4:8 Awb in de gelegenheid gesteld om hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen ten aanzien van het raadsvoorstel. De gelegenheid daartoe bestaat gedurende de periode van 8 mei tot en met 21 mei 2003. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad, ter attentie van het Hoofd Grondzaken, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Voor mondelinge zienswijzen kunt U contact opnemen met de afdeling Grondzaken van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken van de gemeente Maastricht via telefoonnummer (043) 350 45 19.

Breng restzakken niet naar milieupark

Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw afvalkalender).

Vergadering Stichting jong Leren

Het bestuur van de stichting jong Leren vergadert op 14 mei '03 om
19.30 uur in OBS de Perroen, Rijksweg 70 in Maastricht. De stichting jong Leren bestuurt 14 openbare en algemeen bijzondere basisscholen in Maastricht en omgeving. Bezoek voor meer informatie de website www.jong-leren.nl of bel de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10
76.
Geslaagde reconstructie Tongerseplein

Meer veiligheid en een betere doorstroming

Uit een evaluatie van diverse verkeersprojecten 2002 blijkt dat het Tongerseplein veiliger is geworden en de doorstroming beter is dan voorheen. De evaluatie werd uitgevoerd door de afdeling Stedelijke Inrichting (Verkeer) en de cijfers zijn onlangs gepresenteerd aan de gemeenteraad.

Al een aantal jaren stond het Tongerseplein op nummer één als het ging om het kruispunt in Limburg met het grootste aantal slachtoffers. Vooral de dubbele afrit van het plein naar de Prins Bisschopsingel veroorzaakte veel problemen. Daarnaast liep het autoverkeer op en rondom het Tongerseplein vast. Dit kwam door een te kleine capaciteit op het plein, die bovendien onevenredig verdeeld was over de diverse richtingen, waardoor het verkeer uit onder andere de binnenstad soms vastliep.

Bypass
Gemeente Maastricht besloot in 2001 het plein te reconstrueren. Het doel was het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle deelnemers en het bevorderen van de doorstroming voor het (auto)verkeer voor alle richtingen. Er is een bypass tussen de Tongerseweg en de Prins Bisschopsingel aangelegd. De markering op het plein is gewijzigd. En de toestroom naar het plein wordt nu zodanig geregeld dat de capaciteit van het plein optimaal wordt benut en er een gelijkmatigere verdeling is ontstaan van en naar de diverse richtingen. Het plein is medio maart 2002 volledig in gebruik genomen.

Minder ongevallen
De cijfers over de verkeersveiligheid laten een drastische daling zien van het totale aantal ongevallen op het plein. Helemaal opmerkelijk is dat er sinds de reconstructie - gedurende negen maanden - geen slachtoffers meer zijn gevallen. Wat betreft de doorstroming kan gesteld worden dat de bypass vooral is bedoeld om filevorming in de ochtendspits van de Tongerseweg naar de Prins Bisschopsingel te verminderen. De werking is goed zichtbaar, het autoverkeer kan aanzienlijk beter doorstromen dan voor de reconstructie. Door het verkeer te doseren op het kruispunt Prins Bisschopsingel - Sint Hubertuslaan is het gelukt de capaciteit te verdelen over de diverse richtingen. Hierdoor is er op de Prins Bisschopsingel (en in het verlengde de J.F. Kennedybrug) ter hoogte van de Sint Hubertuslaan wel een wachtrij ontstaan. Daar staat tegenover dat het gelukt is de filevorming vanuit de binnenstad te verminderen. Naar verwachting zal deze wachtrij afnemen als de tunnel onder de Maasboulevard in gebruik wordt genomen.

Fietsoversteek
Ook de veelbesproken fietsoversteek op de bypass blijkt in de praktijk prima te functioneren. Fietsers hebben voldoende ruimte om binnen een acceptabele tijd over te steken, daarnaast zie je vaak dat de naderende automobilist de wachtende fietser voor laat gaan.

Conclusie
Het lijkt er dus op dat de maatregelen een groot effect hebben gehad op de verkeersveiligheid. De eerste tekenen zijn zeer positief. Wat betreft de doorstroming op het plein kan gezegd worden dat de doelstelling bereikt is. Er is een duidelijk betere doorstroming te zien, met name op de afslag Tongerseweg en Prins Bisschopsingel, waar de bypass is aangelegd is. Het blijft echter een feit dat de totale capaciteit van het plein te klein is om het gehele aanbod op alle momenten te verwerken.

Spelen in de stad

Verleden jaar heeft de gemeente een prijsvraag uitgeschreven voor de realisatie van nieuwe speelplekken in de stad. De prijsvraag is een vervolg op de gemeentelijke Visie Speelruimte uit 2001. In deze Visie staan maatregelen die ertoe moeten leiden dat de speelmogelijkheden voor kinderen in de buurten worden verbeterd. Vanuit de overtuiging dat bewoners van buurten dat vaak beter weten dan de gemeente zelf, is het idee van de prijsvraag tot stand gekomen.

De termijn voor inschrijving is inmiddels verstreken. Vier ideeën zijn genomineerd. Ze voldoen alle vier aan de vooraf vastgestelde criteria: In hoeverre is er speelruimte in de straat/wijk aanwezig? Wat zijn de knelpunten?
Het idee moet een originele en praktisch haalbare oplossing bieden voor het aanleggen van speelruimte in de directe woonomgeving. De jeugd moet bij het idee en bij de uitwerking ervan betrokken worden.
Het initiatief moet op brede steun kunnen rekenen van kinderen, ouders en andere bewoners van de buurt. Die steun moet met handtekeningen kunnen worden aangetoond.
Het idee moet met eenvoudige middelen binnen de bestaande situatie in de straat/buurt kunnen worden uitgevoerd (dus geen nieuwe groenvoorzieningen of verbreding van stoepen).

De vier genomineerde ideeën worden op 14 mei ter plekke bekeken door een jury onder voorzitterschap van wethouder Marina Mesman en verder bestaande uit een aantal deskundigen, en kinderen van 10 tot 13 jaar. De genomineerde inzenders zullen een toelichting op hun plan geven. De prijswinnaar zal bekend worden gemaakt op woensdag 4 juni tijdens de Straatspeeldag. De prijs bestaat uit een pakket buitenspeelgoed en mogelijk uit de uitvoering van (een gedeelte van) het idee.

Voorkeursrecht

Burgemeester en wethouders van Maastricht maken op grond van artikel
4, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend, dat zij krachtens het bepaalde in artikel 8a Wvg op 6 mei 2003 hebben besloten de raad van de gemeente Maastricht voor te stellen om op grond van artikel 8 in samenhang met artikel 2 Wvg diverse kadastrale percelen gelegen in de locatie `Van Akenweg N-W', te weten de kadastrale percelen bekend als gemeente Maastricht sectie N nummers 78, 79 en
730, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 24, 26 en 27 Wvg van toepassing zijn.

Het besluit van burgemeester en wethouders inzake bedoeld raadsvoorstel ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende een kadastrale kaart en een lijst met daarop de aangewezen percelen alsmede de overige relevante gegevens, met ingang van 8 mei 2003 gedurende de openingsuren bij het Gemeenteloket, bezoekadres Randwycksingel 22 te Maastricht voor een ieder kosteloos ter inzage. De eigenaren en beperkt gerechtigden met betrekking tot de aangewezen percelen ontvangen een dezer dagen afzonderlijk bericht.

Werking
Het voorstel tot aanwijzing treedt op 8 mei 2003 in werking, zijnde de dag na publicatie van dit voorstel in de Staatscourant van 7 mei 2003. Dat houdt in dat eigenaren en beperkt gerechtigden van de in het voorstel genoemde percelen, wanneer zij willen verkopen, deze eerst aan de gemeente Maastricht te koop moeten aanbieden.

Bezwaar
Ingevolge het bepaalde in artikel 9a, lid 1 wordt het onderwerpelijke voorstel van burgemeester en wethouders aangemerkt als een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dientengevolge kunnen belanghebbenden gedurende de termijn van zes weken na de dagtekening van de Staatscourant waarin de onderhavige terinzagelegging is bekend gemaakt bezwaar maken tegen het voorstel, d.w.z. van 8 mei tot en met
18 juni 2003.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
a) de naam en het adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; d) de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders van Maastricht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

Voorziening
Degene(n) die een bezwaarschrift heeft/hebben ingediend, kan/kunnen tevens op grond van artikel 8:81 van de Awb de President van de Arrondissementsrechtbank te Maastricht verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien deze van mening is/zijn dat onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Zienswijzen
Binnen acht weken na dagtekening van het voorstelbesluit van burgemeester en wethouders dient de gemeenteraad de aanwijzing van de gronden te bestendigen.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van het door de gemeenteraad te nemen besluit tot aanwijzing van de gronden, worden belanghebbenden ingevolge artikel 4:8 Awb in de gelegenheid gesteld om hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen ten aanzien van het raadsvoorstel. De gelegenheid daartoe bestaat gedurende de periode van 8 mei tot en met 21 mei 2003. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad, ter attentie van het Hoofd Grondzaken, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Voor mondelinge zienswijzen kunt U contact opnemen met de afdeling Grondzaken van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken van de gemeente Maastricht via telefoonnummer (043) 350 45 19.

Breng restzakken niet naar milieupark

Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw afvalkalender).

Vergadering Stichting jong Leren

Het bestuur van de stichting jong Leren vergadert op 14 mei '03 om 19.30 uur in OBS de Perroen, Rijksweg 70 in Maastricht. De stichting jong Leren bestuurt 14 openbare en algemeen bijzondere basisscholen in Maastricht en omgeving. Bezoek voor meer informatie de website www.jong-leren.nl of bel de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10
76.