ROC VAN AMSTERDAM

Scholieren gaan nemo museum artikelen verkopen

Roc van amsterdam geeft leerlingen vrij hand in nemo

In zeven maanden een science shop oprichten terwijl je nog op school zit? Op dinsdag 13 mei 2003 om 11.00 uur krijgen negen leerlingen van het ROC van Amsterdam officieel de opdracht voor het opzetten en exploiteren van een winkel voor science center NEMO in Amsterdam. De ondernemende leerlingen pakken met het oprichten van de mini-onderneming Slumberland, een kans waar veel leeftijdsgenoten van dromen. Het resultaat moet een winkel zijn die rendabel is voor NEMO, waar bezoekers artikelen kunnen kopen waarmee zij hun NEMO-beleving thuis kunnen voortzetten. De opening staat gepland voor oktober 2003 waarna elke 10 weken een nieuwe groep leerlingen verantwoordelijk is voor de exploitatie van de winkel.

Het idee voor dit innovatieve project kwam van het ROC van Amsterdam, één van de educatieve partners van NEMO. In het lesprogramma maken ROC's (Regoniale Opleidingscentra) gebruik van het concept mini-onderneming om meer praktijk in het onderwijs te brengen en leerlingen te leren zelfstandig te opereren. Wat deze mini-onderneming extra bijzonder en spannend maakt, is dat het nu niet om een fictief bedrijf gaat, maar om een echte winkel waar jaarlijks honderdduizenden potentiële klanten langskomen, zegt opleidingsmanager Eric de Boer van het ROC van Amsterdam.

Taakverdeling
De leerlingen zijn verdeeld in drie groepen, elk vanuit hun eigen studierichting. Zo zijn de leerlingen van de afdeling Detailhandel verantwoordelijk voor het productassortiment, beveiliging en kassa, de leerlingen van de afdeling MTS plus werken samen met een ontwerpbureau aan het exterieur en de afdeling Techniek zorgt voor het interieur van de winkel.

Mini-teslabol
Voor NEMO is deze aanpak een nieuwe stap in de ontwikkeling naar een externe leeromgeving voor leerlingen en docenten van diverse onderwijsinstellingen. Wetenschap- en techniekcommunicatie en educatie is nog steeds geen volwaardig onderdeel van het onderwijsaanbod in Nederland. NEMO heeft hier, samen met de andere leden van de Vereniging Science Centra, een belangrijke taak in.

Daarnaast leefde bij de bezoekers van NEMO al langer de wens voor een winkel. Als de science shop open gaat worden er vooral artikelen aangeboden waarmee bezoekers de principes van wetenschap en technologie verder kunnen ontdekken. Want naast een herinnering aan hun bezoek aan NEMO is er veel vraag naar 'thuisversies' van ervaringen die bezoekers in NEMO hebben opgedaan. Een voorbeeld hiervan is de Tesla-bol, waarbij spelenderwijs de krachten en eigenschappen van bliksem worden ontdekt. De leerlingen zullen dan ook op zoek gaan naar spellen en artikelen die hierop aansluiten.

Terugverdienen investering
NEMO investeert euro 95.000,- in de oprichting en exploitatie van de NEMO Science shop, voor een periode van ruim 1,5 jaar tot eind 2004. Dit bedrag wordt gebruikt voor de oprichtingsfase en het eerste jaar dat de science shop geopend is. Uiteindelijk moet deze investering door de exploitatie van de winkel worden terugverdiend.