Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Beheer kassasystemen V&D bij Fujitsu Services in goede handen

Maarssen, 13 mei 2003

IT-specialist Fujitsu Services, leverancier van onder meer de state-of-the-art retailapplicatie GlobalSTORE, beheert sinds kort alle kassasystemen van warenhuisconcern Vroom & Dreesmann, inclusief de bijbehorende servers en software. In totaal gaat het om 1.600 kassa's in 70 warenhuizen en 16 zelfstandige vestigingen van restaurant La Place plus 91 servers. Het contract voor deze opdracht heeft een looptijd van vijf jaar en vertegenwoordigt een waarde van zeven miljoen euro.

De retailsector staat continu onder druk. De klant is veeleisend, de concurrentie ligt op de loer. Efficiency, snelheid, flexibiliteit, kwaliteit en kostenbeheersing zijn voorwaarden om te overleven. In de strijd om de klant zet de retailer een scala van marketingtechnieken in. De vele acties en transacties maken het afrekenen aan de kassa steeds ingewikkelder. De variabele openingstijden van de winkels leiden tot extra complicaties: ook op koopavonden en -zondagen moeten de kassasystemen probleemloos functioneren. De afhankelijkheid van IT-systemen neemt daardoor sterk toe: storingen aan kassa's en betaalautomaten duperen klant én retailer. Goed IT-beheer is dus cruciaal.

In die context implementeerde Fujitsu Services eerder GlobalSTORE in de V&D-filialen: een in eigen huis ontwikkelde kassa-applicatie die retailorganisaties in staat stelt klanten optimale service in hun winkels te verlenen. GlobalSTORE beschikt over uitgebreide functies voor PoS (Point-of-Sale)-, midoffice-, backoffice-, cashoffice- en winkelonderhoud, en ondersteunt verschillende valuta en talen. De applicatie is geënt op Microsoft-technologie, dus volledig toegerust voor internet, en laat zich eenvoudig integreren met ERP-systemen. De implementatie van GlobalSTORE bij V&D verliep succesvol. Fujitsu Services bleek een betrouwbare partner, die veel retailexpertise in huis had, snel kon schakelen ('vandaag gemeld, morgen gefixt'), een breed services-programma bood en uitvoerig geteste kwaliteit leverde. Om die redenen vroeg het warenhuisconcern de IT-specialist ook het beheer van de kassasystemen en de servers met software over te nemen.

"We verzorgen nu het technisch beheer van zowel de PoS- en EFT (Electronic Funds Transfer)-systemen als de winkel- en centrale servers van V&D," zegt Ton van den Brink, directeur Retail Systems bij Fujitsu Services. Daarnaast leveren we applicatiesupport - van maandag vroeg tot zondag laat - en productsupport: we zorgen ervoor dat het GlobalSTORE -pakket altijd in lijn is met de laatste technologie. Ons Infracentre in Maarssen houdt de beschikbaarheid en performance van servers, netwerken en applicaties nauwlettend in de gaten. We beheren per definitie pro-actief. Met behulp van onze beproefde beheerprocessen en geavanceerde tools kunnen de systemen optimaal functioneren: 24 uur per dag, 7 dagen per week. Behalve Systems Management Services bieden we ook Helpdesk Management Services: daarmee verhogen we de productiviteit van de eindgebruikers. Dankzij deze combinatie van services kan V&D promotionele acties sneller en soepeler doorvoeren in de winkels."

Volgens Albert Balvers, directeur Management Services, Logistiek en IT van V&D, is het warenhuisconcern met het uitbesteden van technisch beheer, onderhoud en helpdesk goedkoper uit dan in het verleden. Ook de effectiviteit is vergroot. "Tot nog toe waren dit soort activiteiten nogal versnipperd. Nu komt alles samen op één plek. De winkels zijn er erg blij mee. Problemen met kassa's worden sneller opgelost. Bovendien kunnen we meer uren per dag én op zondagen en besloten koopavonden rekenen op technische ondersteuning. Uiteindelijk zullen ook onze klanten merken dat het beheer en het onderhoud van de kassasystemen verder zijn geprofessionaliseerd. Er zal minder uitval zijn en minder overlast."

Corporate informatie Fujitsu Services

Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited. Deze Japanse multinational behoort met 165.000 werknemers tot de grootste IT-concerns ter wereld. Op het gebied van IT-services neemt het concern wereldwijd de derde plaats in.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert internet solutions, verticale applicaties voor de logistieke en retailmarkt, en IT-infrastructuren. Het bedrijf stelt zich ten doel organisaties beter te laten presteren, waardoor zij klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen. Fujitsu Services telt 15.500 werknemers.

Bij de Nederlandse vestiging, Fujitsu Services B.V., in Maarssen zijn ruim 850 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 200 actief bij de Europese Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand systemen en infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services B.V. heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Fujitsu Siemens Computers, HP, Sun, Cisco, Microsoft en Oracle.

Meer informatie: nl.services.fujitsu.com



Ingezonden persbericht