OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND

Dissertatieprijs voor Dominique Sluijsmans

Tijdens de Onderwijs Research Dagen is de VOR/VFO-dissertatieprijs 2003 uitgereikt aan Dominique Sluijsmans (Kerkrade, 1973). Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt door de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR) en het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO) voor de beste dissertatie op het gebied van onderwijsonderzoek.

Dominique Sluijsmans is sinds 1997 als onderwijstechnoloog verbonden aan het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland. In haar proefschrift onderzocht ze onder andere hoe je studenten kunt leren om elkaars werk op een zinvolle, kritische maar ook betrouwbare manier te beoordelen (peer assessment). Ze onderzocht ook wat de effecten zijn van het inbouwen van deze vorm van beoordelen op het leerresultaat van de studenten en wat de consequenties zijn voor docenten. Voor het proefschrift heeft ze nauw samengewerkt met docenten en studenten van Hogeschool Zuyd in Heerlen.

Peer assessment is een onderwerp waar nog maar weinig fundamenteel onderzoek naar was gedaan. Het onderzoek van Sluijsmans vult die leemte. De jury loofde de dissertatie onder andere vanwege de praktijkgerichtheid, de grote aandacht voor de rol van de studenten en de integratie van toetsing en onderwijs. Dankzij de grote aantallen studenten die in het onderzoek betrokken zijn, is zij erin geslaagd om te komen tot een aantal concrete richtlijnen voor de praktijk. Binnen de faculteit Onderwijs van de Hogeschool Zuyd heeft peer assessment inmiddels een plaats gekregen in het onderwijsprogramma.

Sluijsmans is in 1973 geboren in Kerkrade. Ze ging in Rolduc naar de middelbare school. De plaats waar ze in 1993 haar middelbare schooldiploma ontving is dan ook dezelfde als waar ze nu de dissertatieprijs in ontvangst mocht nemen. Na een studie Onderwijskunde in Nijmegen werkte ze een jaar bij de KPC-groep in Den Bosch om vervolgens in 1997 terug te keren naar Zuid-Limburg als onderzoeksassistent en later onderwijstechnoloog bij de OUNL.

De dissertatie 'Student involvement in assessment. The training of peer assessment skills' is te vinden op de website van OTEC onderzoek (http://www.ou.nl/info-alg-innovatieonderzoek/InstructionalDesign/Publ icaties/Dominique/proefschrift%20Sluijsmans%20drukklaar%20100%20procen t.pdf).