RDW Centrum voor voertuigtechniek

Zoetermeer, 13 mei 2003

RDW scoort goed in benchmarkonderzoek

"De RDW is in haar doen en laten een klantgerichte organisatie."

De RDW is een klant- en actiegerichte organisatie. Dat is één van de belangrijkste conclusies uit het benchmarkonderzoek dat onder 11 grote uitvoeringsorganisaties is gehouden. KPMG is de uitvoerder van het onderzoek, dat op initiatief van de uitvoeringsorganisaties zelf is gehouden.
In het onderzoek scoort de RDW boven het gemiddelde van de benchmark. De RDW heeft relatief een groot aantal `best practices' en laat evenwichtige resultaten zien.
Het gaat onder meer om de volgende resultaten.

* Als het gaat om de aansturing van de organisatie laat de RDW goede scores zien. De betrokkenheid van directie en management is goed. Ook samenwerkingsrelaties laten zich positief uit over de ontwikkeling van de RDW.

* De RDW is continu pro-actief bezig om de kwaliteit van de eigen organisatie te verhogen. Delen van de organisatie zijn gecertificeerd. Bovendien past de RDW de organisatie voortdurend aan om hoogwaardige informatieverstrekking te realiseren, één van de kernactiviteiten van de organisatie.

* De RDW heeft het vermogen om in te spelen en te anticiperen op wat leeft in de omgeving. De organisatie heeft veel contact met de maatschappij en toont goede scores als het gaat om reageren en flexibel in te spelen op externe ontwikkelingen.

Daarnaast heeft de RDW ook een aantal aandachtspunten. Het HR-beleid van de RDW moet in de praktijk verder worden verdiept en verankerd in de organisatie. Veel is in gang gezet, maar de resultaten moeten nog aantoonbaar gemaakt worden. Zo is de RDW bezig competenties vast te leggen, het management verder te ontwikkelen en beter bewust te maken van hun rol binnen de organisatie. In het kader van integriteit en samenwerking streeft de RDW een aantal doelen na die meer dan gemiddeld scoren in het onderzoek. De komende periode moet uitwijzen of deze doelstellingen worden behaald. De doelstellingen betreffen het voorbeeldgedrag bij leidinggevenden, verminderen van ongewenst gedrag en het beter bekend krijgen van de strategie van de organisatie bij de medewerkers.
Specifieke verbeterpunten voor de RDW zijn het gebruiken van standaardprocesmodelleringstechniek bij procesvastlegging en het gebruik van consumentenpanels voor het krijgen van dieper inzicht in behoeften.

Noot voor redactie,