Gemeente Stede Broec 13-5-2003
Convenant voor aanpak problemen spoorlijn

Nog deze maand ligt er een concept-convenant voor de aanpak van de problemen op de stations en in de treinen op de lijn Hoorn-Enkhuizen. Dat is vanmorgen afgesproken in een overleg van de burgemeesters van de gemeenten Enkhuizen, Drechterland, Hoorn en Stede Broec, NS, regiopolitie en spoorwegpolitie.

De overlast van jongeren in de treinen en op de stations duurt al zo?n anderhalf jaar. De afgelopen weken namen de problemen hand over hand toe. Op 4 mei besloot het NS-personeel de laatste vijf treinen van die avond niet meer te laten rijden vanwege toenemende onveiligheid. Het gaat om ongeveer dertig (autochtone) jongeren tussen vijftien en negentien jaar, afkomstig uit de gemeenten langs de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen. Zij vallen passagiers en NS-personeel lastig. Ook worden conducteurs en machinisten bedreigd. De jongeren beschikken over zelfgemaakte sleutels en zijn daardoor onder meer in staat treindeuren te vergrendelen, de ruimte van de machinist en de conducteur te openen en misbruik te maken van de omroepinstallatie. Zij veroorzaken daarmee niet alleen veel overlast, maar brengen volgens NS ook passagiers in gevaar.

Tijdens het overleg bleek dat de problemen lang onder tafel zijn gebleven; slechts 5% van de gevallen van overlast en bedreiging leidden tot aangifte. De oorzaak daarvan is angst voor represailles. De veroorzakers van overlast wonen deels in dezelfde plaatsen als het NS-personeel; niet zelden kennen zij elkaar.

Het convenant Sociale Veiligheid Flevolijn dient als voorbeeld voor het convenant voor de lijn Hoorn-Enkhuizen. In Flevoland hebben vijf partijen ?NS, spoorwegpolitie, gemeenten, regiopolitie en justitie- duidelijke afspraken gemaakt over een groot aantal onderwerpen. Een greep uit de maatregelen:

* vermindering van het aantal zwartrijders door meer controle
* scholing voor personeel in het hanteren van conflicten
* personeel opleiden in het toepassen en handhaven van de regels
* inzet van jeugd- en buurtwerk

* inzet van aanvullend toezicht zoals bewaking op de stations
* verbetering van onderhoud/schoonmaak van stations
* trein- en stationsverboden voor personen die stelselmatig overlast veroorzaken

* goede samenwerking tussen spoorwegpolitie en regiopolitie bij aanpak van overlastveroorzakers

* afspraken over vervolging door justitie van aangehouden jongeren
In het convenant staat zwart op wit wie verantwoordelijk is, wie actie onderneemt en hoe men elkaar op de hoogte houdt. Er wordt gemeten of de afspraken resultaat hebben.

NS heeft toegezegd de partners op 23 mei een concept-convenant voor te leggen.