TNS NIPO
Publicaties TNS NIPO onderzoek
Foto
13 mei 2003
Aanschaf van auto via internet slaat niet aan
Ruim twee op de vijf (41%, in 2000 44%) automobilisten zeggen hun
autodealer trouw te blijven bij de aanschaf van een nieuwe auto,
ondanks de mogelijkheid om via internet informatie in te winnen over
autos en ook daadwerkelijk een auto te bestellen. Vooral het
persoonlijk contact met de dealer en het inwinnen van advies bij de
dealer worden hierbij vaak als argument genoemd.
Ruim een kwart (28%, in 2000 25%) van de automobilisten denkt dat het
bestellen van auto's via internet zon vaart niet zal lopen en dat nog
lange tijd een auto alleen bij een dealer kan worden besteld. Eén op
de zeven (15%, in 2000 16%) vertrouwt het kopen van een auto via
internet niet: er zijn geen garanties en de betaling is volgens hen
onveilig. Internet vormt daarmee (nog) geen alternatief voor de dealer
en een meerderheid van de automobilisten zal gewoon zijn auto bij de
dealer blijven bestellen.
Dit blijkt uit een onderzoek naar de positie van de dealer in het
licht van de huidige IT-ontwikkelingen dat TNS NIPO onlangs heeft
afgerond. In totaal zijn 1.263 automobilisten geïnterviewd over de
positie van de autodealer in het licht van recente IT-ontwikkelingen.
Internet vooral interessant voor inwinnen informatie Voor zover men internet gebruikt bij de aanschaf van een nieuwe auto, blijft dit gebruik beperkt tot het inwinnen van informatie over verschillende merken en typen (40% van de automobilisten ziet internet hiervoor als een geschikt instrument, in 2000 nog 44%), en het maken van prijsvergelijkingen (eveneens door 40% genoemd, in 2000 nog door 46%). Voorzien van deze kennis maakt men vervolgens toch de gang naar de dealer voor het daadwerkelijk bestellen van de auto.
Vooral jonge automobilisten zien internet als een instrument voor het
vergelijken van prijzen of het vergelijken van verschillende auto's.
Ook het feit dat internet 24 uur per etmaal beschikbaar is en dat een
auto gekocht kan worden zonder beïnvloeding van anderen, wordt door
jongere automobilisten als voordeel gezien.
In vergelijking met de vorige meting liggen de gegeven antwoorden nu
echter op een duidelijk lager niveau. Ook wat betreft het inwinnen van
informatie in het kader van de aanschaf van een nieuwe auto, lijkt
internet over haar hoogtepunt heen.
Dealer nog altijd belangrijk voor onderhoud
Ondanks de opkomst van "fastfitters" blijft de traditionele
(merk)dealer zijn positie behouden. Bijna negen op de tien
automobilisten brengen hun auto voor groot onderhoud of reparaties bij
een garagebedrijf. Bijna driekwart (73%) van deze garages blijkt ook
een dealer van één (of meer) automerken te zijn.
Vooral ouderen (60+) blijken voor onderhoud van hun auto naar een
merkdealer te gaan (83%). Dit in tegenstelling tot jonge
automobilisten (tot 35 jaar: 68%) en automobilisten die weinig
kilometers per jaar rijden (
Eerlijkheid staat voorop bij keuze dealer
De dealer wordt bij de aanschaf of het onderhoud van een auto vooral
gekozen op basis van betrouwbaarheid, het geven van eerlijke
informatie en de kwaliteit van de auto's. Veel minder belangrijk zijn
de bekendheid van de dealer, de grote keuze (assortiment) en
beschikbaarheid (korte leveringstermijn) van nieuwe auto's, alsmede de
vraag of de dealer een totaalpakket kan bieden (inclusief bijvoorbeeld
financiering, verzekering et cetera).
B2031 | NIPO CAPI@HOME | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in januari
2003 (n=1.263).
Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron TNS NIPO te vermelden.
Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met
Ronald Eerenberg (tel: 020 522 54 73) of Martin Zinkhaan (tel: 020 522
53 71).