Vendex KBB NV

Koninklijke Vendex KBB N.V. heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2003/04 (februari tot en met april) met de voortgezette activiteiten een 8,6% hogere netto-omzet behaald van bijna E 1,1 miljard. Exclusief acquisities (Brico per 1 april 2002) bedroeg de omzetstijging 2,9%. Alle business units droegen aan de groei bij. De omzetstijging werd behaald onder allerminst gunstige conjuncturele omstandigheden. Sinds het goede eerste kwartaal van vorig boekjaar is het consumentenvertrouwen in Nederland en de andere landen waar het concern actief is sterk gedaald.

HEMA behaalde een 1,4% hogere omzet van E 224 miljoen. Het stijgingspercentage werd getemperd door lagere leveringen aan de aangesloten bedrijven in Nederland. Dankzij de logistieke verbeteringen van de laatste jaren is de goederenbeschikbaarheid in de winkels aanzienlijk groter geworden en kunnen ook de aangesloten bedrijven met lagere voorraden werken. De kassa-omzet van de aangesloten bedrijven liet in het eerste kwartaal wel een stijging zien, in lijn met de omzetstijging van de eigen vestigingen (ruim 2%). In België was de gang van zaken onveranderd succesvol; de kwartaalomzet nam ruim 10% toe, met name door expansie. In maart is in Essen de derde Duitse testwinkel geopend.

De omzet van V&D bedroeg E 202 miljoen. Dit is fractioneel hoger dan vorig jaar. Met name in maart waren de verkopen boven verwachting mede dankzij de positieve reactie van de consument op de nieuwe modecollecties en het succesvol verlopen Prijzencircus, waarmee de hoogste omzet ooit werd behaald. In april bleef de omzet achter. In het lopende jaar moeten de effecten van de revitalisering van de warenhuisformule steeds duidelijker zichtbaar worden. In de geheel vernieuwde vestigingen in Enschede en Maastricht ontwikkelt de omzet zich positief. De gezichtsbepalende onderdelen van de nieuwe presentatie en inrichting in deze vestigingen worden dit jaar geïntroduceerd in de twintig belangrijkste V&D-warenhuizen.

De omzet van de Bijenkorf steeg 4,4% tot E 94 miljoen. De stijging is voor ruim 2% veroorzaakt door expansie (Enschede; open sinds eind augustus vorig jaar). De positieve trend is mede te danken aan de veranderingen die zijn doorgevoerd in samenstelling en prijsopbouw van de merkencollecties en aan geslaagde commerciële acties. Met name de actie 'Open Huis' in april was een commercieel succes.

Doe-Het-Zelf behaalde een ruim 27% hogere omzet van E 294 miljoen. In het eerste kwartaal van het lopende jaar draagt Brico in België volledig aan de omzet bij; vorig jaar werd alleen april geconsolideerd. Zonder het effect van de acquisitie van Brico bedroeg de omzetstijging circa 3%; de omzet van Praxis steeg ruim 2%, die van Formido meer dan 8%. Brico boekte in het eerste kwartaal 4% meer omzet. Medio april is aangekondigd dat het concern zijn positie in België wil versterken door de overname van de zes megastores van Leroy Merlin. De transactie ligt op dit moment ter beoordeling bij de mededingingsautoriteiten in Brussel.

Fashion heeft een uitstekende eerste kwartaal achter de rug. De kwartaalomzet van de drie fashion-formules steeg in totaal met bijna 7% tot E 110 miljoen. Deze toename is voor circa 4% toe te schrijven aan expansie. De omzet van de grootste fashion-formule M&S Mode nam ruim 9% toe. Met uitzondering van Duitsland, werd in alle landen omzetgroei behaald. In Nederland en België werd dit gerealiseerd met een vrijwel gelijk aantal winkels. In Frankrijk werd met 21 winkels meer dan in eerste kwartaal van vorig jaar een sterke omzetstijging behaald. De drie testwinkels in Spanje ontwikkelen zich voorspoedig. Hunkemöller boekte in alle landen goede tot uitstekende omzetstijgingen (totaal ruim 6%) en trekt daarmee de sterk opgaande lijn van vorig jaar door. In de 'nieuwe' landen Denemarken en Frankrijk was de groei het opvallendst. In Denemarken werd een forse omzetstijging behaald mede door expansie (van 10 naar 14 winkels). De omzet van Claudia Sträter bleef licht achter bij het uitstekende eerste kwartaal van vorig jaar, toen de omzet 17% steeg.

De omzet van Consumentenelektronica nam 3,1% toe E 131 miljoen. Alle formules behalve It's hebben hieraan bijgedragen. De multimediaformules Dixons en Dynabyte lieten een opmerkelijke groei zien in een markt die gekenmerkt wordt door aanbiedingen en prijsdalingen. It's zag de omzet duidelijk dalen als gevolg van een stagnatie van de vervangingsmarkt. Modern Electronics boekte met 13 winkels minder een aanzienlijk hogere omzet dan in het bijzonder zwakke eerste kwartaal van vorig jaar.

De totale concernomzet bedroeg E 1.064 miljoen. In de concernomzet van vorig jaar (E 1.145 miljoen) is E 165 miljoen omzet opgenomen van de niet-voortgezette activiteiten, die in de loop van vorig jaar zijn verkocht of beëindigd.

NETTO-OMZET 1e KWARTAAL 
    Netto-omzet Verandering in % 

(x E miljoen)   2003/04 2002/03 

HEMA    224 221 +   1,4 
V&D 202 201 +   0,5 
de Bijenkorf    94  90  +   4,4 
Doe-Het-Zelf    294 231 +   27,3 
Fashion 110 103 +   6,8 
Consumentenelektronica  131 127 +   3,1 
Overige activiteiten    9   7 

Voortgezette activiteiten   1.064   980 +   8,6 

Niet-voortgezette activiteiten  -   165 

Totaal  1.064    1.145 
NETTO-OMZET VOORTGEZETTE ACTIVITEITEN PER KWARTAAL

(x miljoen euro) 2002/03 2002/03 2002/03 2002/03 2003/04 I II III IV I HEMA 221 217 241 254 224 V&D 201 195 223 237 202 de Bijenkorf 90 83 118 129 94 Doe-Het-Zelf 231 309 269 257 294 Fashion 103 122 115 115 110 Consumentenelektronica 127 138 145 179 131 Overige activiteiten 7 7 12 12 9 Totaal 980 1.071 1.123 1.183 1.064 AANTAL VESTIGINGEN (per einde kwartaal) 1.642 1.645 1.662 1.673 1.689


TOELICHTING

In verband met de verkoop van zes concernondernemingen aan CVC Capital Partners per 31 juli 2002, de sluiting van Dixtone in mei 2002, de verkoop van America Today in december 2002 en de acquisitie van Brico per 1 april 2002 zijn de vergelijkende cijfers van Consumentenelektronica, Fashion en Doe-Het-Zelf aangepast. De samenstelling van de desbeteffende business units is als volgt:


1. Doe-het-Zelf: Praxis, Formido en Brico (vanaf 1 april 2002).


2. Consumentenelektronica (voorheen Hard Goods): Dixons, Dynabyte, It's, Modern Electronics en Prijstopper.


3. Fashion: M&S Mode, Hunkemöller en Claudia Sträter.

4. Overige activiteiten: Schaap & Citroen, AudioSonic en Vendex KBB IT Services.

5. Niet voortgezette activiteiten: Dixtone (beëindigd mei 2002), Kijkshop België (beëindigd voorjaar 2002), aan CVC verkochte bedrijven (per 31 juli 2002): Prénatal en Scapino (voorheen Fashion), Hans Anders Optiekgroep, Siebel Juweliersgroep, Kijkshop en Perry Sport (voorheen Hard Goods) en America Today (verkocht aan het management in december 2002; voorheen Fashion).
De omzetcijfers zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.

FINANCIËLE AGENDA

Algemene Vergadering van Aandeelhouders     14 mei 2003
Ex-dividenddatum slotdividend       16 mei 2003 
Betaalbaarstelling slotdividend      vanaf 22 mei 2003
Publicatie omzetcijfers 2e kwartaal 2003/04     13 augustus 2003
Publicatie halfjaarbericht 2003/04      9 september 2003
Ex-dividenddatum interim-dividend       10 september 2003
Betaalbaarstelling interim-dividend  vanaf 15 september 2003
Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2003/04 12 november 2003

---- --