PERSBERICHT - 2003-05-14

Onderzoek naar publieksevenementen

Evenementen belangrijk voor (inter)nationaal toerisme

Nederland heeft een goed gevulde evenementenkalender. Maar er worden te weinig grootschalige evenementen in Nederland georganiseerd. Dit blijkt uit onderzoek dat ReSpons Evenementen Monitor in opdracht van Toerisme Recreatie Nederland (TRN) heeft uitgevoerd.

Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de Nederlandse evenementenmarkt van 1998 2002, waarbij het profiel van de Nederlandse bezoeker en haar bestedingen is meegenomen.

Grote evenementen zoals een WK Wielrennen op de weg, een Euro 2000, of een jaar gekoppeld aan een thema zoals het Van Gogh & Gauguin jaar of de Floriade zijn van enorme betekenis voor de promotie van Nederland als bestemming voor de toerist de zakelijke reiziger. Immers publieksevenementen zijn één van de pijlers van het Nederlands toerisme, aldus Gerben Baaij, Hoofd Productontwikkeling van TRN.

In Nederland zijn er binnen de publieksevenementen twee hoofdcategorieën te onderscheiden: Jaarlijks Terugkerende Evenementen (JTE) en Incidentele Evenementen. JTEs vormen in Nederland de grootste groep publieksevenementen. Er vinden gemiddeld zon 65 per week plaats op het gebied van sport, beeldende kunst, podiumkunsten en maatschappij-sociaal-cultuur.

De laatste groep is oververtegenwoordigd en onder te verdelen in stadsfeesten, jaarmarkten, braderieën en consumentenbeurzen. De JTEs namen in Nederland toe tot 2001. Daarna was er sprake van een stabilisatie. Dit heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de markt van evenementen in de jaren 90 zo hard is gegroeid, dat op een een verzadiging is opgetreden.

Incidentele Evenementen
Het aantal Incidentele Evenementen dat jaarlijks plaatsvindt, is in verhouding tot de JTEs veel lager: 90 procent JTEs en 10 procent Incidentele Evenementen. De Incidentele Evenementen zijn zowel eenmalig als niet jaarlijks, zoals bijvoorbeeld een Paardensportkampioenschap of een Sail Amsterdam.

Indien de huidige economische ontwikkelingen zich doorzetten, bestaat de kans dat de markt voor Incidentele Evenementen inzakt, terwijl juist dit soort evenementen een fundamentele rol spelen bij de evenementen en het belang voor het binnenlands toerisme, aldus Gerben Baaij.

36 euro per evenement
Evenementenbezoek is populair onder de Nederlandse bevolking. In 2003 heeft ruim 80 procent van de Nederlandse bevolking (vanaf 13 jaar en ouder) een of meerdere evenementen bezocht. De meeste Nederlanders bezoeken evenementen vaak samen. In de leeftijdscategorie 13 tot 19 jaar en 20 tot 29 jaar bezoekt bijna de helft 5 of meer evenementen. Gemiddeld geeft een evenementenbezoeker in Nederland 36 euro uit aan en tijdens een evenement. Het grootste deel van het geld hiervan wordt besteed aan uitgaven in de horeca. Verder blijkt dat bezoekers van Dance Events het meeste geld per evenement besteden, namelijk 67 euro. Het minste geld geven de bezoekers van wereldmuziek uit namelijk 9,45 euro.

Toeristisch belang
Nederlands is een echt evenementenland: er valt altijd wel wat te beleven, zowel voor de Nederlander als voor de buitenlandse bezoeker. Grote internationaal aansprekende evenementen kunnen een trekker op zich zijn. Deze evenementen blijken een belangrijke drijfveer te zijn om gedurende een bepaalde periode naar Nederland te komen, licht Baaij toe. TRN verricht geregeld onderzoek naar grote evenementen om te kunnen meten wat de spin-off van deze evenementen is. Grote evenementen kunnen organisatoren, sponsors en gemeenten samenbrengen met het toeristische bedrijfsleven.

Evenementenprijzen
TRN is mede-initiatiefnemer van de Stichting Nationale Evenementenprijzen. Deze prijs bestaat uit het jaarlijks uitroepen van het leukste stadsevenement, het beste regio-evenement, de evenementenstad van het jaar en het beste stadpromotie-evenement over het jaar 2002.
De prijzen worden uitgereikt op donderdag 15 mei 2003 om 15.00 uur in Rotterdam (zie ook www. evenementenprijzen.nl).